Міністерство юстиції України
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
16 червня 2020 р. за N 532/34815
Відповідно до статті 9 Кодексу цивільного захисту України, пункту 7 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року N 11, постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року N 101 "Про затвердження типових положень про функціональну і територіальну підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту"
НАКАЗУЮ:
Міністр |
Д. Малюська |
ПОГОДЖЕННЯ: |
|
Голова Державної служби |
М. Чечоткін |
Міністр охорони |
М. Степанов |
Заступник командувача |
М. Миколенко |
Міністр внутрішніх |
А. Аваков |
Голова Національної |
І. Клименко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства юстиції України
10 червня 2020 року N 1925/5
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему запобігання надзвичайним ситуаціям в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби України єдиної державної системи цивільного захисту
I. Загальні положення
засуджені і особи, узяті під варту, - підозрювані і обвинувачені особи щодо яких застосовано запобіжний захід - тримання під вартою, засуджені особи, які відбувають такі покарання, як арешт, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк та довічне позбавлення волі;
об'єкти функціональної підсистеми - майно, території і об'єкти установ виконання покарань та слідчих ізоляторів ДКВС;
персонал - особи рядового і начальницького складу, спеціалісти, які не мають спеціальних звань та інші працівники, які працюють за трудовими договорами в ДКВС;
функціональна підсистема - складова частина єдиної державної системи цивільного захисту, до складу якої входять органи управління ДКВС, підпорядковані їм сили цивільного захисту, установи виконання покарань та слідчі ізолятори ДКВС, які виконують завдання цивільного захисту.
Інші терміни вживаються у значені, наведеному у Кодексі цивільного захисту України, Законах України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України", "Про правовий режим воєнного стану", "Про правовий режим надзвичайного стану", Положенні про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року N 11, інших нормативно-правових актах України, які регламентують діяльність центральних органів виконавчої влади щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту.
II. Мета і завдання функціональної підсистеми
організація та здійснення заходів цивільного захисту на об'єктах функціональної підсистеми;
забезпечення готовності підпорядкованих сил і засобів функціональної підсистеми до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації або небезпечні події;
здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій на об'єктах функціональної підсистеми, мінімізації їх можливих наслідків;
організація та проведення моніторингу і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку, визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми;
прогнозування і оцінка наслідків надзвичайних ситуацій, а також визначення на основі прогнозу потреби в силах, засобах, матеріальних і фінансових ресурсах;
здійснення своєчасного і достовірного інформування органів управління функціональної підсистеми, персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, об'єктів функціональної підсистеми, заінтересованих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, сил цивільного захисту і сил реагування на надзвичайні ситуації про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми;
проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми;
планування заходів цивільного захисту;
розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування об'єктів функціональної підсистеми в умовах особливого періоду і надзвичайного стану, додержання правового режиму надзвичайного чи воєнного стану у разі їх введення в Україні або в окремих її місцевостях;
навчання персоналу щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації на об'єктах функціональної підсистеми;
здійснення заходів щодо укриття у захисних спорудах цивільного захисту персоналу та засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на об'єктах функціональної підсистеми;
організація та проведення навчань (тренувань) з підготовки органів управління функціональної підсистеми та підпорядкованих їм сил цивільного захисту до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
розроблення та виконання галузевих програм і планів, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпеченням реалізації планів з питань цивільного захисту об'єктів функціональної підсистеми;
організація і здійснення якісної комунікації та взаємодії з органами управління цивільного захисту та органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування й населенням щодо загроз виникнення та/або ходу проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт;
участь в межах повноважень у розробленні відповідних положень, інструкцій щодо виконання заходів техногенної безпеки на об'єктах функціональної підсистеми, здійснення постійного контролю за їх дотриманням;
участь в межах повноважень у розробленні нормативно-правових актів, а також норм, правил та стандартів з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і зменшення можливих втрат;
створення, поновлення, збереження і раціональне використання відомчого резерву матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
видання інформаційно-методичних матеріалів з питань цивільного захисту для персоналу органів управління та об'єктів функціональної підсистеми;
інформування засуджених та осіб, узятих під варту, щодо поведінки та дій під час загрози і виникнення надзвичайних ситуацій;
збір і аналітичне опрацювання інформації про надзвичайну ситуацію;
оповіщення персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, на об'єктах функціональної підсистеми про загрозу виникнення та виникнення надзвичайної ситуації, своєчасне і достовірне їх інформування про фактичну обстановку і вжиті заходи;
захист персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, на об'єктах функціональної підсистеми при виникненні надзвичайних ситуацій;
участь у проведенні евакуації персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, в зоні надзвичайної ситуації, організація та здійснення (за потреби) заходів евакуації з об'єктів функціональної підсистеми;
вжиття заходів щодо послаблення можливих наслідків надзвичайних ситуацій у випадку їх виникнення;
розроблення організаційно-розпорядчих документів щодо забезпечення запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, захисту персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, майна, територій і об'єктів функціональної підсистеми, здійснення постійного контролю за їх дотриманням;
реалізація повноважень Міністерства юстиції України у створенні, утриманні, поповненні та відпуску матеріальних цінностей з відомчого матеріального резерву, призначеного для запобігання і реагування на загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій в органах управління та об'єктах функціональної підсистеми;
надання допомоги підрозділам Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо забезпечення їх доступу на територію об'єктів функціональної підсистеми, де виникла надзвичайна ситуація або інша небезпечна подія;
здійснення інших заходів щодо захисту економічних і майнових інтересів органів управління та об'єктів функціональної підсистеми;
інші завдання, визначені законодавством.
III. Структура і діяльність функціональної підсистеми
на державному рівні - Міністерство юстиції України, Департамент з питань виконання кримінальних покарань та їх структурні підрозділи (уповноважені особи) з питань цивільного захисту;
на регіональному рівні - Департамент з питань виконання кримінальних покарань, міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції та їх структурні підрозділи (уповноважені особи) з питань цивільного захисту;
на об'єктовому рівні - керівництво установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та уповноважені особи з питань цивільного захисту.
на державному рівні - відділ організації охорони, збору, аналізу та узагальнення оперативної інформації (чергова частина) державної установи "Генеральна дирекція Державної кримінально-виконавчої служби України";
на регіональному рівні - відділи оперативного чергування міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції; відділ збору та аналізу оперативної інформації у центральному регіоні Департаменту з питань виконання кримінальних покарань;
на об'єктовому рівні - чергові служби, відділи режиму та охорони, відділи нагляду та безпеки об'єктів функціональної підсистеми.
спеціалізовані професійні аварійно-рятувальні служби (у разі утворення);
об'єктові аварійно-рятувальні служби (у разі утворення);
об'єктові формування цивільного захисту;
галузеві та об'єктові спеціалізовані служби цивільного захисту (у разі утворення);
державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини), що забезпечують відомчу пожежну охорону (у разі утворення);
добровільні формування цивільного захисту (у разі утворення).
Організаційна структура формувань цивільного захисту, їх кількісний та якісний склад визначаються керівниками об'єктів функціональної підсистеми за погодженням з органами управління функціональної підсистеми на регіональному рівні.
Забезпечення формувань цивільного захисту необхідними матеріально-технічними засобами, засобами індивідуального захисту та приладами відповідно до встановлених норм здійснюється відповідно до розрахунків у порядку, передбаченому чинним законодавством.
Залучення сил цивільного захисту до дій за призначенням здійснюється згідно з планами реагування на надзвичайні ситуації, планами взаємодії органів управління та сил цивільного захисту у разі виникнення надзвичайних ситуацій, планами локалізації і ліквідації наслідків аварійних ситуацій і аварій, а також планами цивільного захисту на особливий період.
повсякденного функціонування;
підвищеної готовності;
надзвичайної ситуації;
надзвичайного стану.
Режими діяльності функціональної підсистеми встановлюються відповідно до статей 11 - 15 Кодексу цивільного захисту України, заходи з їх реалізації визначаються відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року N 11.
1) у режимі повсякденного функціонування:
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми, забезпечення безпеки та захисту персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на об'єктах функціональної підсистеми, від таких ситуацій, а також заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
планування заходів цивільного захисту;
організація та проведення заходів, спрямованих на виконання завдань із захисту персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на територіях об'єктів функціональної підсистеми, а також майна, територій і об'єктів функціональної підсистеми від надзвичайних ситуацій, зменшення втрат від їх наслідків, у мирний час та особливий період;
участь у розробленні і виконанні державних цільових програм, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і зменшення можливих втрат та розроблення і виконання галузевих програм і планів заходів, спрямованих на захист персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, а також територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню і зменшення можливих втрат;
забезпечення спостереження, здійснення контролю за станом навколишнього природного середовища та небезпечних процесів, що можуть призвести до виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми і прилеглих до них територіях;
прогнозування обстановки, погіршення якої може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій;
здійснення заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління, сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
підготовка керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, навчання персоналу діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах функціональної підсистеми;
інформування засуджених та осіб, узятих під варту, щодо поведінки та дій під час загрози і виникнення надзвичайних ситуацій;
створення і поновлення матеріальних резервів для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків;
підтримання у готовності систем оповіщення;
інші завдання, визначені законодавством;
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення оповіщення Державної служби України з надзвичайних ситуацій, органів управління відповідної територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, органів управління, об'єктів та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту на об'єктах функціональної підсистеми, про загрозу виникнення (виникнення) на них надзвичайної ситуації та інформування їх про дії у можливій зоні надзвичайної ситуації;
формування оперативних груп з реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків, здійснення ними заходів з виявлення причин погіршення обстановки та підготовки пропозицій щодо її нормалізації, встановлення (за потреби) цілодобового чергування таких оперативних груп;
посилення спостереження та контролю за гідрометеорологічною обстановкою на об'єктах функціональної підсистеми і прилеглих до них територій, де виникла загроза геологічних та гідрогеологічних явищ і процесів;
здійснення постійного прогнозування загрози виникнення надзвичайних ситуацій та масштабів їх наслідків;
уточнення (корегування у разі потреби) планів реагування на надзвичайні ситуації відповідних рівнів;
здійснення заходів, спрямованих на виконання завдань із захисту персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на територіях об'єктів функціональної підсистеми, а також майна, територій і об'єктів функціональної підсистеми від надзвичайних ситуацій, зменшення втрат від їх наслідків у мирний час та особливий період;
приведення у готовність до дій за призначенням наявних сил і засобів цивільного захисту, залучення у разі потреби додаткових сил і засобів;
3) у режимі надзвичайної ситуації:
здійснення оповіщення Державної служби України з надзвичайних ситуацій, органів управління відповідної територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, органів управління, об'єктів та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту на об'єктах функціональної підсистеми, про загрозу виникнення (виникнення) на них надзвичайної ситуації та інформування їх про дії в умовах надзвичайної ситуації у можливій зоні такої ситуації;
призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та утворення (за потреби) спеціальної комісії з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
визначення зони надзвичайної ситуації, прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків;
введення в дію відповідних планів реагування на надзвичайні ситуації;
організація в межах компетентності робіт з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів функціональної підсистеми;
виконання заходів в межах компетентності з організації і здійснення захисту персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на об'єктах функціональної підсистеми;
участь у проведенні евакуаційних заходів із зони надзвичайної ситуації, організація та здійснення заходів евакуації з об'єктів функціональної підсистеми (у разі потреби);
організація і здійснення радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту особового складу та осіб, узятих під варту, що перебувають на територіях і об'єктах функціональної підсистеми, від наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на об'єктах функціональної підсистеми і прилеглих до них територій;
інформування органів управління цивільного захисту, персоналу, засуджених і осіб, узятих під варту, які перебувають на об'єктах функціональної підсистеми про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються для її ліквідації;
виконання інших передбачених законодавством заходів у відповідності до ситуації;
4) у режимі надзвичайного стану (у разі його введення) функціональна підсистема функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України та з урахуванням особливостей, що визначаються відповідно до вимог Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану", інших нормативно-правових актів з питань цивільного захисту;
5) в особливий період функціональна підсистема функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України та з урахуванням особливостей, що визначаються відповідно до вимог Законів України "Про правовий режим воєнного стану", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", інших нормативно-правових актів з питань цивільного захисту.
Підготовка функціональної підсистеми до виконання завдань в умовах особливого періоду здійснюється завчасно у мирний час.
Переведення функціональної підсистеми у режимі функціонування в умовах особливого періоду здійснюється відповідно до актів Президента України, Кабінету Міністрів України, плану цивільного захисту Міністерства юстиції України на особливий період, а також іншого законодавства України.
у Міністерстві юстиції України - план основних заходів цивільного захисту Міністерства юстиції України на рік;
у Департаменті з питань виконання кримінальних покарань разом із міжрегіональними управліннями з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції - плани реагування функціональної підсистеми на надзвичайні ситуації;
в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах ДКВС - плани реагування на надзвичайні ситуації за чисельності особового складу (персоналу) більш як 50 осіб. Інструкції щодо дій у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій розробляються за чисельності персоналу 50 осіб і менше.
Оприлюднення інформації про наслідки надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до законодавства про інформацію.
Інформування з питань цивільного захисту здійснюється за формами та у строки, встановлені Державною службою України з надзвичайних ситуацій.
У разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого, регіонального та державного рівня до виконання зазначених робіт залучаються сили цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, її ланки.
Залучення сил цивільного захисту до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється органами управління, яким підпорядковані такі сили, відповідно до планів реагування на надзвичайні ситуації.
У разі потреби до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій за рішенням керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації залучаються додаткові сили цивільного захисту.
визначення органів управління, які безпосередньо залучаються до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, склад і кількість сил і засобів реагування на них;
погодження порядку здійснення спільних дій сил цивільного захисту під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій з визначенням основних завдань, місця, часу і способів їх виконання;
організації управління спільними діями органів управління та сил цивільного захисту під час виконання завдань за призначенням;
всебічного забезпечення спільних заходів, що здійснюватимуться органами управління та підпорядкованими їм силами цивільного захисту, у тому числі взаємного надання допомоги транспортними, інженерними, матеріальними, технічними та іншими засобами;
інших передбачених законодавством заходів цивільного захисту відповідно до ситуації.
IV. Фінансування функціональної підсистеми
Забезпечення фінансування функціональної підсистеми здійснюється за рахунок бюджетних коштів у межах бюджетних призначень, затверджених на ці цілі на відповідний період, інших джерел фінансування, не заборонених законодавством України.
Завідувач Сектору
з питань цивільного захисту В. Цап