Проєкт «Складові безбар’єрності у роботі системи надання безоплатної правничої допомоги», як флагманський напрямок роботи Мін’юсту

Забезпечити рівні можливості для всіх суспільних груп у доступі до правової інформації та правосуддя – невід’ємна складова всеосяжного розвитку держави.

Міністерство юстиції спільно із системою безоплатної правничої допомоги вже багато років працює над тим, щоб створити безперешкодне середовище для усіх отримувачів правничих послуг та забезпечити рівні можливості для реалізації та захисту кожною людиною своїх прав.

29 березня 2024 року на засіданні Ради безбар’єрності було презентовано проєкт «Складові безбар’єрності у роботі системи надання безоплатної правничої допомоги», як флагманський напрямок роботи Міністерства юстиції в межах виконання Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії зі створення безбарʼєрного простору в Україні на період до 2030 року. Національна стратегія реалізується за ініціативи Першої Леді України Олени Зеленської.

Головна мета проєкту — забезпечення можливості кожній людині, яка перебуває під юрисдикцією України, отримати у зручний для неї спосіб правничі послуги для вирішення своїх нагальних правових проблем.

«Забезпечити рівні можливості для всіх українців у доступі до правничих послуг – один із пріоритетів Міністерства юстиції. При цьому мова йде як про фізичну безбар’єрність, так і про наявність правової інформації у доступних форматах, що є складовою інформаційної безбар’єрності. Окремо варто зазначити про необхідність охоплення правничими послугами окремих вразливих категорій осіб, такі як діти, внутрішньо переміщені особи, ветерани війни, постраждалі від домашнього насильства, малозабезпечені особи, представники національних меншин тощо. З кожним роком ми спостерігаємо тенденцію до збільшення кількості звернень від таких осіб за отриманням послуг як первинної правничої допомоги, так і вторинної», – зазначає заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції Людмила Сугак.

Наразі по усій території України, окрім тимчасово окупованих, функціонує 437 бюро правничої допомоги. Приміщення таких точок доступу до правничих послуг активно забезпечуються пандусами та кнопками виклику працівників. Створюються спеціалізовані паркувальні місця для транспортних засобів для осіб з інвалідністю.

Також, працівники системи безоплатної правничої допомоги у співпраці з громадами, правозахисними організаціями беруть участь у реалізації різного роду проєктів, спрямованих на спрощення доступу до правничих послуг для вразливих суспільних груп та наближення таких послуг до цільових аудиторій.

Так, у різних регіонах України за участі юристів системи реалізується низка ініціатив та проєктів для ветеранів війни; осіб з інвалідністю; людей, які постраждали від воєнних злочинів з боку російських військових; осіб які постраждали від домашнього та гендерно зумовленого насильства.

За минулий рік юристами центрів з надання безоплатної правничої допомоги було опрацьовано 862 127 звернень про надання безоплатної первинної правничої допомоги та надано консультації та роз’яснення з актуальних правових питань, які їх турбували.

Окрім того, послуги захисту у кримінальних провадженнях, представництва інтересів у судах в цивільних та адміністративних справах, допомогу у складенні процесуальних документів отримали 160 918 осіб.

Великий запит людей ми бачимо щодо отримання правової інформації в рамках проведення відповідних інформаційних кампаній та правопросвітницьких заходів, а також  ознайомлення з готовими правовими консультаціями через довідково-інформаційну платформу правових консультацій «WikiLegalAid», на якій тільки за минулий рік було понад 49,2 мільйонів переглядів.

Підвищенню обізнаності населення про можливість отримання правничої допомоги сприяли такі інформаційні кампанії як «Безоплатна правнича допомога без бар’єрів» та «Протидія насильству», які мали загальне охоплення 1,3 мільйона та 13 мільйонів осіб відповідно.

Презентація