1. Створити умови для належного забезпечення діяльності судової влади:
- законодавчо визначити джерела видатків на фінансування здійснення правосуддя;
(зміни до Закону України «Про судоустрій України» і Бюджетного кодексу України)
- забезпечити включення бюджетних запитів головних розпорядників коштів на фінансування судів до проекту закону про Державний бюджет України, виходячи із нормативів забезпечення судів. Деталізувати перелік бюджетних програм, за якими фінансується судова влада;
(зміни до Бюджетного кодексу України)
- встановити розміри, порядок сплати збору за звернення до суду (замість державного мита) і порядок витрачання коштів від його надходжень; передбачити, що кошти, сплачені як судовий збір, мають бути спрямовані лише на потреби судової влади;
(Закон України «Про судовий збір»)
- затвердити Державну програму забезпечення судів належними приміщеннями на 2006-2010 роки. Затвердити і почати впроваджувати типові проекти будинків судів, які б відповідали особливостям здійснення правосуддя;
(постанова Кабінету Міністрів України про Державну програму забезпечення судів належними приміщеннями на 2006-2010 роки)
- забезпечити комп'ютеризацію та інформатизацію судів, автоматизацію діловодства, а також створення відповідно до Закону України «Про доступ до судових рішень» Єдиного державного реєстру судових рішень із відкритим доступом до нього через Інтернет.
(постанова Кабінету Міністрів України про порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень)
2. Покращити якість кадрового забезпечення суддівського корпусу:
- запровадити прозорий відбір суддів на конкурсній основі, у тому числі до судів вищого рівня; Увести складання кваліфікаційного іспиту перед державною екзаменаційною комісією при Вищій кваліфікаційній комісії суддів, з обов'язковою перевіркою знання Конституції України, Європейської Конвенції з прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини;
(зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- рекомендування особи на посаду судді покласти лише на постійно діючу Вищу кваліфікаційну комісію суддів; відповідно змінити повноваження інших кваліфікаційних комісій; скасувати інститут кваліфікаційних комісій суддів військових та спеціалізованих судів;
(зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- запровадити навчання кандидатів на посаду судді (теоретичні курси та стажування у суді) і суддів, вперше призначених на посаду, а також регулярні курси підвищення кваліфікації суддів в Академії суддів України; розвинути потенціал Академії суддів України та мережу її регіональних відділень, зокрема, через залучення суддів до викладання на певний строк за їхнім бажанням із збереженням посади та заробітної плати за основним місцем роботи;
(зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- передбачити утворення постійно діючої Дисциплінарної комісії суддів для здійснення дисциплінарного провадження щодо суддів місцевих та апеляційних судів; залучати до складу цієї Комісії лише тих суддів, що перебувають у відставці; забезпечити участь у цій Комісії представника адвокатури з числа не практикуючих в судах адвокатів; утворити службу судових інспекторів для перевірки відомостей щодо невиконання суддями їхніх обов'язків;
(зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- закріпити законом механізм оплати праці суддів, щоб заробіток судді не залежав від розсуду виконавчої влади; скасувати пільги, що не обумовлені статусом судді;
(нова редакція Закону України «Про статус суддів»)
- визначити порядок складення суддями присяги і визначити поняття відповідальності за її порушення;
(нова редакція Закону України «Про статус суддів»)
- визначити порядок та умови відрядження суддів для роботи в установах судової влади;
(нова редакція Закону України «Про статус суддів»)
- визначити гарантії пенсійного забезпечення та довічного утримання суддів, систему соціального страхування суддів;
(нова редакція Закону України «Про статус суддів»)
- встановити механізм забезпечення суддів житлом на умовах пільгового кредитування;
(нова редакція Закону України «Про статус суддів»)
- розробити і затвердити стандарти вищої юридичної освіти на основі доктрини верховенства права.
(спільний наказ Міністерства освіти і науки України та Міністерства юстиції України)
3. Удосконалити систему судового устрою:
- на законодавчому рівні забезпечити логічнішу побудову системи судів загальної юрисдикції з метою гармонічного втілення принципів спеціалізації та інстанційності: передбачити створення вищих судів для цивільної і кримінальної юрисдикцій, окружних кримінальних судів (для розгляду справ, що тепер є підсудними у першій інстанції апеляційним судам), скасувати положення про Апеляційний суд України;
(Зміни до Закону України «Про судоустрій України», КПК України)
- забезпечити скорочення мережі військових судів з поступовим вилученням їх із системи судового устрою;
(Зміни до Закону України «Про судоустрій України», КПК України)
- обмежити адміністративні повноваження голови суду (зокрема щодо: розподілу справ, преміювання суддів, надання відпусток, вирішення питань житлового та соціального забезпечення суддів, добору кандидатур на посади суддів та інші, які можуть слугувати важелем впливу на суддю);
(Зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- врегулювати порядок формування колегій суддів та розподілу судових справ так, щоб він не залежав від розсуду окремих посадових осіб;
(Зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- покласти організаційне забезпечення вищих спеціалізованих судів на державну судову адміністрацію;
(Зміни до Закону України «Про судоустрій України»)
- завершити створення системи адміністративних судів, зокрема сформувати склад адміністративних судів у кількості, достатній для здійснення судочинства в адміністративних справах; вжити організаційні заходи для забезпечення адміністративних судів приміщеннями, відповідним обладнанням та іншими необхідними ресурсами.
(зміни до Указу Президента України «Про утворення місцевих та апеляційних адміністративних судів, затвердження їх мережі та кількісного складу суддів» (щодо збільшення кількості суддів адміністративних судів), а також укази Президента України і постанови Верховної Ради України про призначення та обрання суддів)
- з метою розвантаження судів вилучити з юрисдикції судів справи про адміністративні правопорушення, що можуть розглядати адміністративні органи із запровадженням оскарження актів суб'єктів владних повноважень у таких справах до адміністративного суду;
(зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення)
4. Підвищити ефективність судового захисту:
- створити умови для надання якісної правової допомоги, в тому числі за рахунок коштів Державного бюджету України для малозабезпечених осіб;
(Закон України «Про гарантовану правову допомогу», нова редакція Закону України «Про адвокатуру»)
- забезпечити поетапне формування системи досудового слідства, яка б виключала поєднання в одному органі функції слідства із функціями нагляду за ним та функції державного обвинувачення в кримінальному судочинстві;
(зміни до Закону України «Про прокуратуру», КПК України та інші необхідні закони)
- запровадити законодавчі гарантії права на ефективне судочинство, зокрема на додержання розумних строків судового провадження відповідно до вимог Європейської Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;
(окремий закон або зміни до ЦК України, процесуальних кодексів чи інших законів)
- законодавчо закріпити правила здійснення конституційного судочинства;
(зміни до Закону України «Про Конституційний Суд України» або Закон України «Про конституційне судочинство»)
- відповідно до вимог нових Цивільного процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України встановити граничний розмір компенсації судових витрат; порядок компенсації судових витрат за рахунок держави; порядок передачі речових доказів, вилучених з цивільного обороту; розмір плати за роздрукування технічного запису судового засідання, за видачу дубліката виконавчого листа або судового наказу.
(постанови Кабінету Міністрів України)
5. Щорічно організовувати вивчення громадської думки щодо ефективності діяльності судів, рівня корупції у судовій системі, якості правової допомоги. Про результати досліджень інформувати Президента України і громадськість.