Сьогодні громадяни України стикаються з рядом викликів у сфері безбар’єрності та у можливості реалізації своїх прав, отриманні доступу до публічних послуг та повноцінної участі у культурному, політичному та суспільному житті.
За ініціативи першої леді України Олени Зеленської та на виконання Указу Президента України від 3 грудня 2020 року «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні» була розроблена та схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Стратегія спрямована на створення безперешкодного середовища для всіх груп населення, на захист прав людини та подолання нерівності, шляхом забезпечення рівних можливостей кожній людині реалізовувати свої права.
Задля комфорту українців, незалежно від віку, статі, фізичних можливостей та стану здоров’я, Міністерство юстиції України впроваджує низку нововведень.
Так, станом на зараз Мін’юстом здійснено майже повне виконання заходів, передбачених Планом заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.
«Створення безбар’єрного середовища є частиною зобов’язань нашої держави відповідно до загальних принципів міжнародного права, міжнародно-правових стандартів, Цілей сталого розвитку ООН та основних цінностей Європейського Союзу. Безбар’єрність стала наскрізним принципом роботи Міністерства юстиції України. Ми намагаємось впровадити філософію суспільства без обмежень на всіх рівнях діяльності нашого відомства - починаючи від встановлення пандусів біля будівель і закінчуючи цифровізацією послуг, аби зробити життя комфортним для кожного нашого громадянина та забезпечити рівні права та можливості для всіх людей. З огляду на євроінтеграційний курс України, Міністерство юстиції здійснює координацію щодо імплементації актів права Європейського Союзу (acquis ЄС) за 23 переговорним розділом, до якого включені acquis ЄС щодо забезпечення основоположних прав людини, в тому числі акти, що покликані сприяти розвитку безбар’єрності та соціальної інклюзії у всіх країнах-членах ЄС», - підкреслила заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції Людмила Сугак.
Міністерством юстиції, міжрегіональними управліннями, а також системою надання безоплатної правничої допомоги вживаються усі можливі заходи щодо покращення доступу маломобільних груп населення до приміщень, а також забезпечення доступності маломобільних груп населення до інформації та публічних послуг.
Так, у приміщеннях Мін’юсту, міжрегіональних управлінь та діючих бюро правничої допомоги встановлено пандуси на входах до будівель, надано спеціалізовані паркувальні місця транспортних засобів для осіб з інвалідністю, проведено правопросвітницькі заходи на теми запобігання та протидії дискримінації, рівні права та можливості жінок і чоловіків, а також заходи для людей з інвалідністю та осіб поважного віку. Реалізовано технічну можливість доступності для користувачів із порушенням зору на вебпорталі Мін’юсту, Укрдержархіву та інших установ, що належать до сфери управління Мін’юсту.
Цифрова безбар’єрність у сфері державної реєстрації забезпечується за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), який надає можливість подати заяву про видачу свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану повторно та витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, про державну реєстрацію народження дитини з отриманням комплексної електронної публічної послуги «єМалятко» та замовити отримання виготовлених документів поштовим зв’язком на домашню адресу. Також стало можливим подання заяви про державну реєстрацію шлюбу через Портал Дія. За допомогою створених онлайн-чатів громадяни, у тому числі маломобільні групи населення, зокрема особи з інвалідністю, мають можливість комунікувати з працівниками управлінь державної реєстрації та в режимі «живого спілкування» отримувати відповіді на поставлені питання.
Також Мін’юстом спільно з БПД проведено моніторинг стану забезпечення безбар’єрного доступу маломобільних груп населення до будівель (приміщень) точок доступу безоплатної правничої допомоги. Крім того, фахівці системи БПД регулярно проводять інформаційні кампанії щодо доступності правничої допомоги для соціально вразливих категорій населення. З метою наближення правничих послуг до соціально вразливих категорій громадян працівники місцевих центрів організовують та забезпечують на постійній основі роботу консультаційних пунктів доступу до безоплатної правничої допомоги у приміщеннях загальних та спеціалізованих служб підтримки постраждалих від домашнього насильства, громадських та волонтерських організацій, які опікуються питаннями захисту прав осіб з порушеннями слуху, а також постраждалих від домашнього насильства.
Варто також зазначити, що Координаційним центром з надання правничої допомоги спільно з партнерськими організаціями реалізовуються різного роду пілотні проєкти, спрямовані, зокрема, на спрощення доступу людей з інвалідністю до правничої допомоги, в тому числі із використанням сучасних інформаційних технологій. На даний час на базі Правобережного київського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги реалізується пілотний проект, що полягає у залученні до роботи в зазначеному центрі перекладача-дактилолога, який щочетверга надає послуги перекладу жестової мови, в тому числі за допомогою skype-зв’язку. Зазначений механізм дозволяє особам з порушеннями слуху, які звертаються за безоплатною правничою допомогою до місцевих центрів, отримати послуги перекладача жестової мови. Протягом січня-листопада 2023 року такі послуги отримали 57 осіб з порушенням слуху.
«Система безоплатної правничої допомоги працює для того, щоб кожна людина в Україні мала рівний доступ до правосуддя. Ми підвищуємо доступність приміщень бюро, розвиваємо дистанційні канали надання правничої допомоги. Та забезпечуємо інформаційну безбар’єрність — вільний доступ до правової інформації: розвиваємо платформу правових консультацій «WikiLegalAid», та освітню — проводимо масштабну правопросвітницьку роботу, щоб люди дізнавалися про свої права та користувалися ними», - зазначив директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.