14-02-202415:29

Людмила Сугак та Маргарита Сокоренко взяли участь у заході «Гармонізація законодавства України з Європейськими стандартами у сфері боротьби з дискримінацією та забезпечення різноманіття»

Заступник Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції Людмила Сугак та Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини Маргарита Сокоренко взяли участь у круглому столі «Гармонізація законодавства України з Європейськими стандартами у сфері боротьби з дискримінацією та забезпечення різноманіття». Захід об’єднав народних депутаток і депутатів, представниць і представників громадянського суспільства, державних органів та міжнародних експертів.

За словами Людмили Сугак, процес гармонізації законодавства з acquis ЄС у сфері прав людини та недискримінації, як, зрештою, у будь-якій іншій сфері, є складним, комплексним, тривалим і вимагає залучення різних стейкхолдерів, але аж ніяк не є новим для України. Крім того, Маргарита Сокоренко додала, що євроінтеграційний процес України та гармонізація нормативно-правової бази у відповідності до європейських стандартів нерозривно пов’язані із зобов’язанням виконувати рішення Європейського суду з прав людини.

Гармонізація законодавства України до права ЄС розпочалась з виконання Угоди про партнерство та співробітництво між Європейськими співтовариствами і Україною, передбачена Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, а також відбувалась в рамках двосторонніх органів Україна-ЄС, зокрема, Ради асоціації Україна-ЄС, Комітету асоціації Україна-ЄС, Підкомітету юстиції, свободи і безпеки Комітету асоціації Україна-ЄС, а також Діалогу з прав людини між Україною та ЄС.

«Обравши шлях до членства в ЄС Україна повинна відповідати також Копенгагенським критеріям, згідно з якими країна-кандидат повинен мати, серед іншого, стабільність інституцій, що гарантують демократію, верховенство права, права людини та повагу до прав меншин», — зауважила заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції.

У висновку Європейської комісії від 17 червня 2022 року щодо заявки України на членство в ЄС наголошується на необхідності визнання нашою країною сексуальної орієнтації та ґендерної ідентичності захищеними ознаками в антидискримінаційному законодавстві. Таке визнання є невід’ємною частиною процесу адаптації до законодавства ЄС, як зазначено в Національній стратегії у сфері прав людини (далі — Стратегія). Зокрема, Стратегія містить стратегічний напрям §8 «Запобігання та протидія дискримінації».

 Також Людмила Сугак поінформувала учасників зустрічі, що 21-22 лютого відбудеться роз’яснювальна зустріч Європейської Комісії та України стосовно здійснення офіційного скринінгу щодо 23 переговорного розділу «Верховенство права, основоположні права та свободи». Цей розділ входить до кластеру Fundamentals («Засадничі розділи») і в переговорному процесі цей кластер відкривається першим і закривається останнім. Питання недискримінації також будуть обговорені в рамках 23 переговорного розділу, оскільки вони є одними з ключових у формуванні суспільства, яке цінує різноманітність і бореться з дискримінацією в усіх її формах.

Як зазначила Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини Маргарита Сокоренко, у кількісному співвідношенні рішення, в яких ЄСПЛ ідентифікував проблему порушення прав з огляду на дискримінацію, складають меншу частку від загальної кількості у порівнянні з рішеннями, що стосуються системно-структурних проблем. Однак це не зменшує важливості та необхідності виконання вказаних рішень. Серед таких справ варто виокремити наступні групи:

  • «Маймулахін і Марків проти України» — справа, у якій ЄСПЛ констатував відсутність нормативно-правової бази, яка дозволяла б одностатевим парам отримати належне визнання та захист їх стосунків;
  • «Федорченко та Лозенко проти України» — справа, яка, головним чином, стосується непроведення ефективного розслідування насильницьких дій, вчинених проти заявників на ґрунті расової чи релігійної нетерпимості;
  • «Левчук проти України» — щодо порушення державою позитивного обов’язку забезпечити заявниці ефективний захист від домашнього насильства.

Вказані групи справ перебувають під посиленим наглядом Комітету міністрів Ради Європи (далі — КМ РЄ). Водночас, протягом останніх років КМ РЄ вказав на ряд позитивних зрушень та закликав до подальших дій на шляху до вирішення проблем:

  • відзначив ратифікацію Україною Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція), а також закликав продовжити роботу з приведення у відповідність українського законодавства та практики до норм та стандартів Конвенції;
  • відмітив відповідні заходи серед правоохоронних органів щодо зміцнення довіри з боку громадянського суспільства й представників ромської національної меншини та відзначив прийняття Стратегії реалізації прав і можливостей осіб, які належать до ромської національної меншини, в українському суспільстві на період до 2030 року, та закликав органи влади прийняти оновлений план дій щодо її реалізації без подальших зволікань.

Наразі КМ РЄ очікує на інформацію щодо заходів на виконання рішення «Маймулахін і Марків проти України», а також оновлення інформації щодо інших груп справ.

Як відомо, в березні 2023 року на розгляд Верховної Ради України народними депутатами було внесено проєкт Закону України «Про інститут зареєстрованих цивільних партнерств» (№9103).

«У разі підтримки народними депутатами України запропонованої концепції законопроєкту у першому читанні, Міністерство юстиції готове до співпраці та надання пропозицій до законопроєкту під час його підготовки до другого читання», — додала Людмила Сугак.

Захід було організовано Міністерством закордонних справ України у партнерстві зі спільним проєктом Європейського Союзу і Ради Європи «Підтримка впровадження європейських стандартів щодо боротьби з дискримінацією та прав національних меншин в Україні». Активну участь у підготовці забезпечили Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції ТОТ України, національних меншин і міжнаціональних відносин та Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.