Мін’юст успішно захистив інтереси Державного агентства з відновлення та розвитку інфраструктури України проти китайської будівельної компанії «Xinjiang Communications Construction Group Co., Ltd» у трьох судових інстанціях КНР та забезпечив повернення до державного бюджету України, а також до МБРР біля півмільярда гривень.
Нагадаємо, що 18 серпня 2023 року Мін’юстом були отримані рішення суду міста Урумчі – адміністративного центру Синьцзян-Уйгурського автономного району КНР – у трьох справах за позовами китайської державної будівельної корпорації до Укравтодору (наразі ДАВРІУ), винесені на користь української сторони.
28 серпня 2023 року компанією «Xinjiang Communications Construction Group Co., Ltd» подано апеляції на рішення суду першої інстанції.
13 жовтня 2023 року Народний суд вищої інстанції міста Урумчі Сіньцзян-Уйгурського автономного району Китайської Народної Республіки відмовив у задоволенні всіх трьох апеляційних скарг Компанії в повному обсязі, погодившись із правильністю і коректністю висновків суду першої інстанції щодо наявності у Укравтодору (як ЦОВВ) абсолютного імунітету. Як зазначила Тищенко Анна, директор Департаменту міжнародного співробітництва та представництва Мінюсту, «за повідомленнями китайської сторони, ця справа стала для Китаю показовою. Наразі у КНР почали обговорювати необхідність відходу від доктрини «абсолютного імунітету» до більш поширеного у сучасному світі функціонального (обмеженого) імунітету».
19 грудня 2023 року за зверненням української сторони суд першої інстанції скасував всі три ухвали про забезпечення позову (court rulings on lifting the frozen of payment), таким чином усунувши останню судову перепону для повернення коштів в Україну.
Як повідомила заступник Міністра Ірина Мудра: «17 січня 2024 року грошові кошти загальним розміром майже півмільярда гривень у доларовому еквіваленті були перераховані Банком Китаю на рахунок Державного агентства з відновлення та розвитку інфраструктури України та на рахунок Міжнародного Банку Реконструкції і Розвитку. Справу закрито.»
Щодо суті справи
В жовтні 2017 року Укравтодор та китайська державна компанія «Xinjiang Communications Construction Group» підписали 2 контракти на умовах FIDIC щодо виконання ремонтних робіт з покращення безпеки руху на автодорозі М-12 та реконструкцію і капремонт автодороги М-03. Обидва контракти передбачали надання китайським підрядником двох гарантій виконання у Bank of China на суму у розмірі 3,3 млн доларів США та 5,2 млн доларів США, а також надання гарантії повернення авансового платежу по одному з контрактів на суму 3,85 млн доларів США.
Контракт щодо реконструкції автодороги М-03 було розірвано Укравтодором у грудні 2018 року, оскільки станом на дату розірвання роботи по контракту навіть не розпочалися. Згодом, у червні 2019 року Укравтодором було розірвано другий контракт щодо автодороги М-12, оскільки китайський підрядник на той момент виконав приблизно 1% робіт замість 70% згідно з графіком за контрактом і протягом періоду дії контракту не забезпечив належного експлуатаційного утримання ділянки, як того вимагав контракт, в результаті чого ділянку дороги було доведено до аварійною стану з ускладненими умовами руху.
Після розірвання контрактів Укравтодор направив китайському банку запити на стягнення за зазначеними гарантіями, проте для ухилення від повернення коштів китайський підрядник звернувся до суду за місцезнаходженням відділення банку у КНР з заявою про забезпечення позову про нібито шахрайські дії (який протягом ряду років так і не було подано), в результаті чого стягнення за гарантіями було заблокованим до моменту вирішення питання по суті.
Оскільки досудове врегулювання не призводило до жодного результату, Мін’юст найняв юридичного радника у Китаї – юридичну фірму «Yingke Law Firm» (український субпідрядник – АО «Сергій Козьяков та Партнери»).
КНР станом на сьогодні керується принципом абсолютного судового імунітету, тому адвокатами «Yingke Law Firm» було направлено подання до суду, що складалося з пакету документів на підтвердження абсолютного імунітету Укравтодору (як ЦОВВ) від розгляду проти нього справ у судах КНР, пояснення з приводу порушень контрактів китайським підрядником, які призвели до розірвання контрактів, відсутності будь-яких шахрайських дій з боку Укравтодору.
Виходячи з пояснень щодо імунітету, наданих від імені Укравтодору, та згідно з інструкціями Верховного суду КНР, суд міста Урумчі закрив судові справи проти Укравтодору, відповідно забезпечення позовів мають бути зняті. Кошти за гарантіями виконання мають бути звільнені і повернуті відповідно Укравтодору та Світовому банку як тільки рішення суду наберуть законної сили».