Постанова Верховної Ради України від 20.11.2002 р. "Про прийняття у другому читанні проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" суперечить Конституції України та не відповідає процесуальним засадам розгляду та затвердження проекту Державного бюджету України, встановленим Бюджетним кодексом України. Про це йдеться в юридичному висновку Міністерства юстиції України, зробленому на виконання доручення Прем\'єр-міністра України від 25 листопада 2002 року № 13842/31 щодо цієї постанови.
Зокрема, у висновку наголошується, що, згідно з частиною другою статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Згідно з частиною другою статті 85 Конституції України Верховна Рада України здійснює повноваження, які відповідно до Конституції України віднесені до її відання. Відповідно до пункту 4 частини першої цієї статті до повноважень Верховної Ради України належить затвердження Державного бюджету України. Розроблення проекту закону про Державний бюджет України пунктом 6 статті 116 Конституції України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.
Таким чином, говориться у висновку, пункти 1, 3, 4, 6, 7, 8 постанови Верховної Ради України "Про прийняття у другому читанні проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" щодо схвалення у другому читанні окремих положень проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" у редакції, запропонованій Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, не відповідають повноваженням Верховної Ради України, визначеним Конституцією України.
Як зазначено у висновку Мін\'юсту, згідно частини другої статті 43 Бюджетного кодексу України друге читання проекту закону про Державний бюджет України передбачає в першу чергу затвердження загального обсягу дефіциту (профіциту), доходів і видатків Державного бюджету України з подальшим постатейним голосуванням проекту закону про Державний бюджет України, поданого Кабінетом Міністрів України на друге читання.
При цьому, стаття 43 Бюджетного кодексу України передбачає імперативну норму, відповідно до якої при розгляді проекту закону про Державний бюджет України у другому читанні не повинні розглядатись пропозиції народних депутатів України, комітетів Верховної Ради України, депутатських груп та фракцій щодо змін до проекту закону про Державний бюджет України. Голова Комітету з питань бюджету Верховної Ради України лише доповідає про врахування Кабінетом Міністрів України бюджетних висновків при підготовці проекту Закону до другого читання.
Всупереч цих положень Верховною Радою України була поставлена на голосування і прийнята постанова "Про прийняття у другому читанні проекту Закону України про Державний бюджет України на 2003 рік", підготовлена Комітетом з питань бюджету Верховної Ради України, якою змінена редакція основних статей проекту закону про Державний бюджет України, поданого Кабінетом Міністрів України на друге читання.
Коментуючи прес-службі Мін\'юсту наслідки неконституційності ухвали Верховною Радою України постанови "Про прийняття у другому читанні проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік", Міністр юстиції Олександр Лавринович зазначив, що "є певна юридична проблема, яка полягає в тому, що ніхто в державі не може скасовувати постанови Верховної Ради, крім самої Верховної Ради України. Але в той же час, є Конституційний суд, який може приймати рішення щодо неконституційності документу, як щодо його змісту, так і щодо процедури його ухвалення." І, оскільки в даному випадку поставлене питання про неконституційність процедури ухвалення документа та перевищення повноважень Верховної Ради, народні депутати мають усвідомлювати, що в подальшому немає перспективи для набуття чинності рішень, які будуть випливати з даної постанови, підкреслив Міністр. На думку Олександра Лавриновича, найкращим продовженням цієї ситуації було б скасування парламентом постанови "Про прийняття у другому читанні проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" і повернення законодавчим органом до визначеної Конституцією і Бюджетним Кодексом України процедури.
За словами Олександра Лавриновича, порушення процедури, визначеної Бюджетним кодексом України при прийнятті Державного бюджету, сталося вперше після набуття чинності Бюджетного кодексу.
Прес-служба Міністерства юстиції України