29-11-200200:00

Звернення громадян до Міністерства юстиції доводять необхідність підвищення правової освіти населення

Якомога ширше роз\'яснювати функції Міністерства юстиції через засоби масової інформації - таке розпорядження дав керівникам структурних підрозділів Мін\'юсту Міністр юстиції України Олександр Лавринович 28 листопада 2002 року по результатах колегії, де було розглянуто стан розгляду звернень громадян структурними підрозділами центрального апарату Міністерства та територіальними управліннями юстиції за 9 місяців 2002 року. Як повідомив у ході колегії директор Департаменту розгляду звернень та прийому громадян Мін\'юсту Юрій Процан, з 84870 звернень громадян, які надійшли до центрального апарату Міністерства та підпорядкованих йому органів юстиції, обґрунтованими визнано лише 3673 (у 2001 році з 85074 тис. звернень обґрунтованими визнано 3785). На особистому прийомі було прийнято 2208 (проти 2294 - у 2001 році) громадян, при цьому в 2117 зверненнях громадяни ставили питання, вирішення яких не входить до компетенції Міністерства - в таких випадках заявникам надавались індивідуальні роз\'яснення щодо порядку вирішення поставлених ними питань, або такі листи надсилались за належністю до компетентних органів державної влади та місцевого самоврядування.

На думку Міністра юстиції Олександра Лавриновича, надходження значної кількості звернень громадян з питань, що не входять до компетенції Міністерства юстиції, пояснюється недостатністю висвітлення у засобах масової інформації чинного земельного та спадкового законодавства, законодавства про працю, захист прав споживачів, господарську та комерційну діяльність, щодо порядку розгляду звернень громадян тощо.

Міністр також підкреслив необхідність виявляти та усувати причини, що породжують скарги громадян та інформувати населення через засоби масової інформації про вжиті по скаргах заходи.

За інформацією Департаменту розгляду звернень та прийому громадян Мін\'юсту, серед скарг, які надійшли до Міністерства юстиції України та підпорядкованих йому органів юстиції, значну більшість складають питання невиконання рішень суду, організації роботи судів, оскарження дій посадових осіб органів юстиції. Серед розглянутих звернень значну більшість складають скарги з питань невиконання рішень суду - 10929 ( в 2001 р. -10588 ): по стягненню коштів - 6772 ( в 2001 р. - 7421 звернення); по стягненню аліментів - 2867 ( в 2001 р. - 3167 звернень). Інші звернення надходили з таких питань: тяганини при розгляді справ у судах та організаційного забезпечення діяльності судів - 2315 (в 2001 р. -1996); оскарження рішень судів - 1295 ( в 2001 р. -1075 ), а також по трудових, житлових справах, з кадрових питань, фінансового законодавства, законодавства про працю тощо. Всі звернення, які надійшли до центрального апарату Міністерства, розглянуті з дотриманням строків, встановлених ст.20 Закону України "Про звернення громадян", згідно статистичних даних на момент надання звітів 45 звернень знаходяться на розгляді в департаментах центрального апарату Міністерства юстиції ( в 2001 р. - 323).

Як зазначається в інформаційно-аналітичному звіті Департаменту, причини звернень громадян до Міністерства юстиції обумовлені, в основному, тяжким економічним становищем в державі - неплатоспроможність боржників, відсутність коштів на рахунках підприємств-боржників, безробіття тощо.

Крім того, як було зазначено на колегії, існують і об\'єктивні причини надходження значної кількості звернень громадян - низька виконавча дисципліна в окремих судах та управліннях юстиції, а саме, невиконання або неналежне виконання судових рішень, тяганина з розглядом справ судами, неетична поведінка працівників органів системи юстиції тощо.

У звітному періоді 2002 року значна кількість звернень надійшла на розгляд до Міністерства юстиції безпосередньо від громадян - 17929 ( за аналогічний період 2001 р. - 17244). Інші звернення одержані Міністерством юстиції через вищі та інші органи державної влади, а також від народних депутатів України в інтересах громадян.

Більшість пропозицій, що надійшли до Міністерства юстиції, стосувалася вдосконалення чинного законодавства України та покращення соціально-економічного становища в державі.

До управлінь юстиції за 9 місяців 2002 р. надійшло на розгляд 64557 звернень громадян ( за аналогічний період 2001 р. надійшло - 65996 ). Із них, 35631 звернення становлять скарги ( в 2001 р. - 40721), заяви - 28899 ( в 2001 р. - 25159 заяви ) та 27 пропозицій ( в 2001 р. - надійшло 116 пропозицій).

Серед звернень, що надійшли, обгрунтованими визнані 1494 звернень, ( за аналогічний період 2001 року обгрунтованими визнано 2626 звернень.

Серед звернень, які надійшли до підпорядкованих органів юстиції за 9 місяців 2002 р., найбільше з питань невиконання судових рішень - 40005 звернень ( за аналогічний період 2001 року - 42627).

Із загальної кількості звернень, найбільша кількість скарг за 9 місяців 2002 року надійшла до таких управлінь юстиції: Дніпропетровське - 4544, Донецьке - 3738, м. Київ -2519, Черкаське - 2362, Луганське - 2319, АР Крим - 2194, Хмельницьке - 1425, Одеське - 1287, Чернігівське - 1240, Запорізьке - 1152; найбільша кількість заяв надійшла до управлінь юстиції: Луганське - 6088, Харківське - 6035, м. Київ - 4614, Донецьке - 2056, Львівське - 1334, Херсонське - 1178, Полтавське -1004.

Прес-служба Міністерства юстиції України
Tел. 229-88-70
E-mail: press@minjust.gov.ua