Ефективність примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) залежить від множини чинників, зокрема якості законодавчої бази, матеріально-технічного забезпечення органів, уповноважених на виконання рішень, визначеності та безумовності судових рішень, які підлягають примусовому виконанню тощо.
Так, у 2012 році підлягало виконанню органами державної виконавчої служби 8 069 788 виконавчих документів, з яких фактично виконано 2 103 552 виконавчих документи (26%).
Для порівняння, у 1998 році підлягало виконанню судовими виконавцями 3 191 445 виконавчих документів, з яких фактично виконано 766 309 виконавчих документів (24%); у 1999 році підлягало виконанню 3 341 130 виконавчих документів, з яких фактично виконано 814 068 виконавчих документів (24%).
З набранням чинності Законом України «Про державну виконавчу службу» в 1999 році було реформовано інститут судових виконавців в державну виконавчу службу.
Так, у 2000 році підлягало виконанню органами державної виконавчої служби 3 550 758 виконавчих документів, з яких фактично виконано 1 060 481 виконавчий документ (30%).
За часи роботи органів державної виконавчої служби показник фактичного виконання виконавчих документів жодного разу не знизився до показника виконання документів судовими виконавцями.
Прим цьому слід зазначити, що у 1999 році середнє навантаження становило 85 виконавчих документів на одного виконавця, а у 2012 році – 129 виконавчих документів.
Варто також відмітити, що на час виконання рішень судів судовими виконавцями не існувало законодавчих заборон щодо звернення стягнення на майно боржників.
Натомість у 2012 році із загальної кількості документів, що знаходились у залишку, було зупинено 216 068 виконавчих документів (7,3%), з яких зокрема 23 310 документів щодо підприємств, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, щодо яких законом встановлено заборону примусового виконання рішень; 40 314 документів щодо боржників, стосовно яких порушено провадження у справі про банкрутство. Виконання 52 237 виконавчих документів (1,8%) ускладнено щодо боржників - юридичних осіб, частка держави у статутному фонді яких становить не менш як 25%.
Крім того, з 2008 року на виконання до органів державної виконавчої служби надходила велика кількість рішень щодо стягнення з органів Пенсійного фонду України та органів соціального захисту населення передбачених законом виплат на користь пільгових категорій громадян (доплат до пенсій чорнобильцям, дітям війни, допомоги по догляду за дитиною тощо), виконання яких неможливе у зв’язку з недостатністю фінансування відповідних видатків Державного бюджету. Так, протягом 2012 року підлягало виконанню органами державної виконавчої служби 447,6 тис. виконавчих документів зазначеної категорії (5,5% від загальної кількості).
Ще однією з найбільших проблем забезпечення примусового виконання рішень є плинність кадрів в органах державної виконавчої служби. Насамперед, це пов’язано з неефективною системою оплати праці державних виконавців, складністю роботи та високим рівнем відповідальності.
На сьогодні залишаються незаповненими 14% посад державних виконавців.
Розмір посадового окладу державного та старшого державного виконавця дорівнює розміру мінімальної заробітної плати, визначеної Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік».
Крім того, з 01 січня 2013 року скасовано механізм фінансування процедури примусового виконання рішень та діяльності органів державної виконавчої служби за рахунок виконавчого збору. Зазначене призвело до суттєвого недофінансування зазначеної сфери діяльності, що в свою чергу унеможливлює належне примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (наприклад, вчасне направлення документів виконавчого провадження, проведення експертиз, зберігання, перевезення та охорони майна тощо).
Враховуючи вищевикладене, необхідно зазначити, що проблема підвищення ефективності виконання судових рішень потребує комплексного вирішення.
У зв’язку з цим Міністерством юстиції постійно вживають заходи нормативно-правого та організаційного характеру.
Так, з Верховною Радою України прийнято Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», розробником якого було Міністерство юстиції. Прийняття зазначеного Закону дозволило вирішити проблему невиконання рішень судів, боржниками за якими державні органи, державні підприємства, установи та організації, а також юридичні особи, примусова реалізація майна яких заборонена відповідно до законодавства.
Також Міністерством юстиції на розгляд Уряду подано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури виконання судових рішень в інтересах дітей», який дозволить визначити механізм виконання рішень судів про повернення дітей відповідно до Конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей, а також удосконалити процедуру примусового стягнення аліментів. Зазначений законопроект схвалений Урядом 19.06.2013.
Крім того, Міністерством юстиції підготовлено законопроект, який передбачає комплексне удосконалення системи примусового виконання рішень, зокрема, оптимізацію процедури розшуку боржників у виконавчому провадженні, зниження корупційних ризиків при оцінці та реалізації майна, удосконалення виконання рішень зобов’язального характеру, удосконалення контролю за законністю виконавчого провадження тощо.
Окремо слід відмітити, що з метою модернізації існуючої системи реалізації майна Мінʼюстом спільно з ДВС України розроблено проект наказу Мін’юсту «Про затвердження Порядку реалізації арештованого майна», який передбачає концептуально нові підходи до реалізації арештованого державними виконавцями майна:
• реалізація арештованого державними виконавцями майна здійснюватиметься шляхом його продажу на електронних торгах, що дозволить усунути суб’єктивний фактор, адже подання та обробка заявок на участь у торгах, проведення самих торгів та обробка інформації про результати торгів здійснюватиметься в автоматичному режимі;
• запровадження електронних торгів дозволить здійснювати придбання арештованого майна з будь-якого місця за допомогою інтернет-технологій;
• функції адміністратора та організатора електронних торгів покладатимуться на державне підприємство, що дозволить знизити корупційні ризики.
З метою підвищення інституційної спроможності органів державної виконавчої служби Міністерством юстиції підписано накази з Міністерством фінансів, Пенсійним фондом та Міністерством внутрішніх справ щодо надання доступу державним виконавцям до баз даних, які містять інформацію про боржників, а також забезпечено доступ до баз даних Державної реєстраційної служби.