Публічна заява FATF – 3 листопада 2017 року

Буенос-Айрес, 3 листопада 2017 року – Група з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) – це світова організація, яка встановлює стандарти в сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Для захисту міжнародної фінансової системи від ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму і з метою заохочення підвищення рівня додержання стандартів по боротьбі з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму, FATF визначила юрисдикції, які мають стратегічні недоліки та співпрацює з ними з метою усунення виявлених недоліків, що становлять ризик для міжнародної фінансової системи.

Юрисдикції, щодо яких FATF закликає своїх членів та інші юрисдикції застосовувати контрзаходи з метою захисту міжнародної фінансової системи від постійних та значних ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму, які несе КНДР

Корейська Народно-Демократична Республіка (КНДР)

У FATF залишаються занепокоєння щодо нездатності КНДР усунути значні недоліки режиму протидії відмивання коштів та боротьби з фінансуванням тероризму (ПВК/ФТ) та серйозну загрозу, яку вона становить для цілісності міжнародної фінансової системи. FATF закликає КНДР до невідкладного та чіткого усунення недоліків у сфері боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму. Більше того, FATF є занепокоєним загрозою, спричиненою незаконною діяльністю КНДР, що відносяться до розповсюдження зброї масового знищення та його фінансування.

FATF підтверджує свій заклик від 25 лютого 2011 року до країн-членів  та всіх юрисдикцій рекомендувати своїм фінансовим установам приділяти особливу увагу діловим відносинам та операціям з КНДР, включаючи компанії та фінансові установи КНДР, та тих, хто діє від їх імені. Окрім підвищеної уваги, FATF закликає країни-члени та всі юрисдикції застосовувати ефективні контрзаходи, та цільові фінансові санкції відповідно до діючих резолюцій Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй з метою захисту своїх фінансових секторів від загроз відмивання коштів, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, які несе КНДР. Юрисдикції також повинні здійснити необхідні заходи для закриття діючих на їх територіях філій, відділень та  представництв банків КНДР та припинення кореспондентських відносин з банками КНДР, якщо таке вимагається відповідними резолюціями РБ ООН.

Юрисдикції, щодо яких FATF закликає своїх членів та інші юрисдикції застосовувати посилені заходи належної перевірки, пропорційні ризикам, які несуть такі юрисдикції

Іран

У червні 2016 року, FATF привітав прийняття Іраном на високому рівні політичного зобов’язання щодо Плану Дій для усунення своїх стратегічних недоліків у сфері ПВК/ФТ, та його рішення у пошуку технічної допомоги щодо імплементації згаданого Плану Дій. У світлі демонстрації Іраном його політичних зобов’язань на високому рівні та вжиті нею кроки у рамках  Плану дій, FATF вирішив в червні 2017  продовжити  зупинення контрзаходів.

План дій закінчується 31 січня 2018 року, і FATF закликає Іран швидко розпочати шлях реформ, щоб забезпечити повну та чітку реалізацію Плану Дій, враховуючи всі інші недоліки протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, зокрема ті, що стосуються фінансування тероризму. На своєму засіданні в лютому FATF буде оцінювати прогрес, досягнутий Іраном, і вживати всіх відповідних заходів.

Іран буде залишатися в Публічній Заяві FATF, допоки План Дій не буде повністю виконано. Поки Іран не імплементує заходи, що необхідні для усунення недоліків, визначених у Плані Дій, FATF буде залишатися занепокоєним щодо ризику фінансування тероризму, що несе Іран, та викликаною цим небезпекою для міжнародної фінансової системи. Відтак, FATF закликає країни-члени та всі юрисдикції продовжувати надавати роз’яснення своїм фінансовим установам для застосування посилених заходів належної перевірки щодо ділових відносин та операцій за участю фізичних та юридичних осіб з Ірану, відповідно до 19 Рекомендації FATF.

 

Підвищення відповідності глобальної системи ПВК/ФТ: безперервний процес – 3 листопада 2017 року

Буенос-Айрес, Аргентина, 3 листопада 2017 року – У рамках свого поточного огляду щодо відповідності стандартам ПВК/ФТ, FATF було визначено наступні юрисдикції, які мають стратегічні недоліки в сфері ПВК/ФТ, для яких розроблено план дій. Хоча ситуації в кожній з юрисдикцій є різними, все ж кожна юрисдикція надала на високому рівні письмове політичне зобов'язання з метою усунення виявлених недоліків. FATF підтримує ці зобов'язання.

Велика кількість юрисдикцій ще не були розглянуті FATF. FATF продовжує роботу по виявленню додаткових юрисдикцій, на постійній основі, які становлять небезпеку для міжнародної фінансової системи.

FATF та регіональні структури по типу FATF (FSRBs) будуть продовжувати працювати з юрисдикціями, що зазначені нижче, і представляти доповіді про прогрес та досягнення в усуненні виявлених недоліків. FATF закликає ці юрисдикції закінчити виконання планів дій оперативно і в рамках запропонованих часових меж. FATF буде уважно стежити за виконанням цих планів дій і закликає своїх членів розглянути інформацію, подану нижче.

 

Юрисдикції зі стратегічними недоліками

 

Юрисдикції, що більше не підлягають поточному глобальному процесу FATF щодо забезпечення відповідності стандартам ПВК/ФТ

 

Боснія       і Герцеговина Ефіопія

Ірак

Шрі Ланка Сирія Тринідад         і Тобаго

Туніс Вануату Ємен

 

Уганда

 

Боснія і Герцеговина

У червні 2015 року, коли Боснія і Герцеговина прийняла на високому рівні політичне зобов'язання працювати з FATF та MONEYVAL для усунення стратегічних недоліків у сфері ПВК/ФТ, на технічному рівні Боснія і Герцеговина істотно поліпшила свій План Дій, який включає в себе: (1) завершення криміналізації фінансування тероризму; (2) створення належної правової бази для заморожування терористичних активів відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН 1373; (3) розробка належної системи нагляду щодо відмивання коштів та фінансування тероризму; (4) розробка належних заходів для некомерційного сектору; та (5) встановлення належного транскордонного валютного контролю; (6) гармонізація криміналізації відмивання коштів у кримінальному законодавстві; (7) забезпечення належних процедур для конфіскації активів. FATF здійснить виїзну місію, щоб підтвердити, що процес здійснення необхідних реформ та дій здійснюється для усунення недоліків, раніше виявлених FATF.

 

Ефіопія

У лютому 2017 року, коли Ефіопія прийняла політичне зобов'язання на високому рівні співпрацювати з FATF та ESAAMLG з метою зміцнення її ефективності та усунення будь-яких пов'язаних технічних недоліків, Ефіопія вжила заходів щодо покращення режиму протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, в тому числі шляхом створення комітетів, спрямованих на здійснення національного плану дій та Плану дій FATF, та випустила керівництво з нагляду ПВК\ФТ на основі ризико-орієнтованого підходу. Ефіопія повинна продовжувати працювати над впровадженням її Плану дій, в тому числі: (1) повністю впровадити результатів своєї оцінки національної оцінки ризиків; (2) повністю інтегрувати визначені ВНУП в їх режим протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму; (3) забезпечити щоб злочинні доходи та знаряддя злочину були конфісковані; (4) послідовно застосовувати цільові фінансові санкції, пов'язані з тероризмом, та пропорційно здійснювати нагляд за неприбутковими організаціями відповідно до ризико-орієнтованого підходу; та (5) встановити та застосувати цільові фінансові санкції, пов'язані з розповсюдженням зброї масового знищення. FATF закликає Ефіопію продовжувати імплементувати свій план дій для усунення недоліків у сфері ПВК/ФТ.

 

Ірак

З жовтня 2013 року, коли Ірак прийняв на високому рівні політичне зобов'язання співпрацювати з FATF та MENAFATF для усунення стратегічних недоліків у сфері ПВК/ФТ, на технічному рівні Ірак істотно поліпшив свій План Дій, який включає в   себе:

(1) належну криміналізацію відмивання коштів та фінансування тероризму; (2) впровадження адекватних правових рамок і належних процедур щодо виявлення, відстеження, та замороження терористичних активів; (3) встановлення ефективних засобів належної перевірки клієнтів; (4) створення повністю оперативного та функціонально ефективного підрозділу фінансової розвідки; (5) встановлення  відповідних вимог щодо звітування про підозрілі операції; та (6) створення належної програми для фінансового сектору щодо нагляду з питань протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Проте, FATF досі повинен підтвердити придатність  цих реформ на всій території країни і буде переглядати ситуацію в лютому 2018 року , щоб визначити, коли відбудеться виїзна місія.

 

Шрі Ланка

У жовтні 2017 року, Шрі Ланка прийняла на високому рівні політичне зобов'язання працювати з FATF та APG, щоб посилити ефективність режиму протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму та вирішувати будь-які пов'язані з цим технічні недоліки. Для досягнення цих цілей Шрі-Ланка буде працювати над реалізацією свого Плану Дій, зокрема шляхом: (1) внесення змін до МАСМА з метою забезпечення надання взаємної правової допомоги на основі взаємності; (2) прийняття Положення щодо належної перевірки клієнтів для ВНУП, видавши будь-які необхідні вказівки та забезпечивши реалізацію цього Положення, шляхом здійснення наглядових заходів; (3) посилення ризико-орієнтованого нагляду та просвітницької роботи для фінансових установ, а також високоризових ВНУП, у тому числі за допомогою оперативних та запобіжних дій та санкцій у відповідних   випадках; (4) надання прикладів справ та статистики для демонстрації того, що компетентні органи влади можуть своєчасно отримувати інформацію щодо бенефіціарних власників які відносяться до юридичних осіб; (5) видання переглянутого розпорядження щодо трастів та демонстрація того, що впровадження вже почалися; та (6) впровадження режиму цільових фінансових санкцій для імплементації відповідних резолюцій Ради Безпеки ООН, пов'язаних з Іраном, що свідчитимуть про початок реалізації та демонстрацію того, що розпочато реалізацію Резолюції ООН щодо КНДР.

 

Сирія

З лютого 2010 року, коли Сирія прийняла на високому рівні політичне зобов'язання працювати з FATF та з MENAFATF для усунення стратегічних недоліків у сфері ПВК/ФТ, Сирія досягла прогресу у покращенні свого режиму ПКТ/ФТ. У червні 2014 FATF визначила, що Сирія, здійснила значну роботу щодо виконання Плану дій на технічному рівні, в тому числі шляхом криміналізації фінансування тероризму та встановлення процедур заморожування терористичних активів. У той час як FATF визначила, що Сирія завершила свій план дій, погоджений з FATF, однак з міркувань безпеки, FATF не змогла провести виїзну місію і оцінити, чи відбувається процес впровадження необхідних реформ і дій. FATF буде продовжувати стежити за розвитком ситуації, і проведе виїзну місію в найкоротший терміни.

 

Тринідад і Тобаго

У жовтні 2017 року, Тринідад і Тобаго прийняла на високому рівні політичне зобов'язання працювати з FATF та CFATF, щоб посилити ефективність режиму протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму та вирішувати будь-які пов'язані з цим технічні недоліки. Тринідад і Тобаго працюватимуть над реалізацією свого плану дій для досягнення цих цілей, вимагаючи: (1) прийняття та здійснення відповідних заходів для посилення міжнародного співробітництва; (2) впровадження належних заходів щодо прозорості та бенефіціарної власності; (3) завершення законодавчих зусиль, спрямованих на прискорення розгляду обвинувачень у ВК в судах; (4) вживання заходів для посилення відстеження та конфіскації кримінальних активів; (5) дотримання цільових фінансових заходів та прийняття відповідних заходів для неприбуткових організацій; (6) прийняття необхідних змін, пов'язаних із цільовими фінансовими санкціями; та (7)  розробка, прийняття та впровадження необхідних механізмів боротьби з протидією фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення.

 

Туніс

У  жовтні  2017  року,  Туніс  прийняв  на  високому  рівні  політичне зобов'язання працювати з FATF та MENAFATF, щоб посилити ефективність режиму протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму та вирішувати будь-які пов'язані з цим технічні недоліки. Туніс працюватиме над реалізацією свого плану дій для досягнення цих цілей, шляхом: (1) впровадження ризико-орієнтованого нагляду з питань протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму та повного включення ВНУП у режим протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму; (2) ведення комплексних та оновлених комерційних реєстрів та посилення системи санкцій за порушення вимог про прозорість; (3) підвищення ефективності обробки повідомлень про підозрілі операції шляхом виділення необхідних ресурсів підрозділу фінансової розвідки; (4) створення повноцінного функціонального режиму умовних фінансових санкцій, пов'язаних з тероризмом, та належного контролю  за  пов’язаним з ним сектором; та (5) створення та впровадження цільових фінансових санкцій, пов'язаних з розповсюдженням зброї масового знищення.

 

Вануату

У лютому 2016 року, коли Вануату прийняла на високому рівні політичне зобов'язання працювати з FATF та APG з метою усунення стратегічних недоліків в сфері ПВК/ФТ,  Вануату вжила заходів для покращення режиму протидії відмиванню коштів  та фінансуванню тероризму, у тому числі шляхом завершення оцінки ризиків офшорного сектора та тероризму. Вануату повинна продовжувати працювати над впровадженням її Плану дій, який включає в себе: (1) встановлення прозорості для фінансового сектору та для юридичних осіб і правових утворень; (2) впровадження ризико-орієнтованого нагляду з питань протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму для всього фінансового сектора, а також трастів та компаній з надання послуг; та (3) встановлення відповідних каналів міжнародного співробітництва та внутрішньої координації щодо політики та дій стосовно виявлених ризиків та забезпечення ефективної імплементації. FATF закликає Вануату продовжувати впроваджувати свій план дій щодо подолання недоліків у сфері ПВК/ФТ.

 

Ємен

З лютого 2010 року, коли Ємен висловив на високому рівні політичне зобов'язання співпрацювати з FATF та з MENAFATF для усунення стратегічних недоліків у сфері ПВК/ФТ, Ємен домігся прогресу щодо поліпшення свого режиму ПВК/ФТ. У червні 2014 року FATF визначила, що Ємен здійснив значну роботу щодо виконання Плану дій на технічному рівні, в тому числі шляхом: належної криміналізації відмивання коштів та фінансування тероризму; встановлення процедур щодо визначення та замороження терористичних активів; підвищення вимог до заходів належної перевірки клієнта та повідомлень про підозрілі операції; видачі керівництва; розвитку моніторингу та наглядового потенціалу наглядових органів за фінансовим сектором і підрозділу фінансової розвідки; і створенням повністю функціонального і ефективного ПФР. У той час як FATF визначила, що Ємен завершив свій план дій, погоджений з FATF, з міркувань безпеки,  FATF не змогла провести виїзну місію і оцінити, чи відбувається процес впровадження необхідних реформ і дій. FATF буде продовжувати стежити за розвитком ситуації, і проведе виїзну місію в найкоротший термін.

 

 

Юрисдикції, що більше не підлягають поточному глобальному процесу FATF щодо забезпечення відповідності стандартам ПВК/ФТ

Уганда

FATF вітає значний прогрес Уганди щодо покращення його ПВК/ФТ режиму та зазначає, що Уганда встановила нормативно-правову базу для виконання своїх зобов'язань у своєму Плані дій щодо стратегічних недоліків, які FATF виявив у лютому 2014 року. Таким чином, Уганда більше не підлягає поточному глобальному процесу FATF щодо забезпечення відповідності стандартам ПВК/ФТ. Уганда буде працювати з ESAAMLG, оскільки потрібно продовжувати займатись повним спектром питань з ПВК/ФТ, визначених у звіті про взаємну оцінку.