Висновок гендерно-правової експертизи Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», прийнятого Верховною Радою України 13 грудня 1991 року № 1977-XII

1. Перелік міжнародних нормативно-правових актів, використаних під час експертизи.

При проведенні ґендерно-правової експертизи були використані такі акти: Загальна декларація прав людини, 1948 р.; Міжнародний пакт про громадянські та політичні права, 1966 р.; Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права, 1966 р.; Статут Організації Об’єднаних Націй, 1945 р.; Декларація про ліквідацію дискримінації у відношенні жінок, 1967 р.; Конвенція про ліквідацію усіх форм дискримінації по відношенню до жінок, 1979 р.; Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 р.; Пекінська декларація, 1995 р.; Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права, 1966 р.

2. Загальна характеристика проаналізованого нормативно-правового акта на предмет дискримінації за ознакою статі.

Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (далі – Закон) визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку науково-технічної сфери, створює умови для наукової і науково-технічної діяльності, забезпечення потреб суспільства і держави у технологічному розвитку.

Текстуальний аналіз статей Закону доводить, що вони не містять дискримінаційних норм за ознакою статі.

Так, у Законі використовуються терміни «вчений», «науковий працівник», «науково-педагогічний працівник», «керівник наукової установи», «доцент», «професор» тощо.

З аналізу тексту Закону можна зробити висновок, що Закон в цілому відповідає принципу ґендерної рівності.

Поряд з цим необхідно зазначити, що Закон містить положення, що мають ґендерне наповнення.

Так, частинами другою та дев’ятнадцятою статті 24 Закону передбачено, що пенсія науковому (науково-педагогічному) працівнику призначається за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", після досягнення чоловіками віку 62 роки за наявності стажу наукової роботи не менш як 20 років, жінками - пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", за наявності стажу наукової роботи не менш як 15 років. До досягнення віку, встановленого цим абзацом, право на пенсію за віком мають чоловіки - наукові (науково-педагогічні) працівники 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 60 років - які народилися по 31 грудня 1952 року; 60 років 6 місяців - які народилися з 1 січня 1953 року по 31 грудня 1953 року; 61 рік - які народилися з 1 січня 1954 року по 31 грудня 1954 року; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року.

При виході на пенсію з посади наукового (науково-педагогічного) працівника відповідно до цього Закону науковому (науково-педагогічному) працівнику видається грошова допомога в розмірі шести місячних посадових окладів (ставок) з урахуванням надбавок і доплат за наявності стажу роботи на посадах, зазначених у Переліку посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до цієї статті, затвердженому Кабінетом Міністрів України, не менше: для чоловіків - 12,5 року; для жінок - 10 років.

Зазначена різниця у пенсійному віці та страховому стажі, є спеціальними заходами, передбаченими частиною третьою статті 24 Конституції України, зокрема, спрямованими на охорону праці і здоров'я жінок, встановлення пенсійних пільг; створення умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовий захист, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям, та частиною другою статті 6 Закону України “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”, якою встановлено, що не вважаються дискримінацією за ознакою статі, зокрема, різниця в пенсійному віці для жінок і чоловіків, передбачена законом.

З огляду на вказані положення Конституції України та Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», зазначені положення Закону не є дискримінаційними по відношенню до певної статі.

3. Обґрунтування необхідності внесення змін до акта законодавства.

Положення Закону України не потребують внесення до них відповідних змін.

4. Назва структурного підрозділу Міністерства юстиції, що проводив експертизу.

Гендерно-правову експертизу Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» проведено Управлінням соціального, трудового та гуманітарного законодавства Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції.

Міністр Олександр Лавринович