%d%Детальніше >> %/d%
%%%%
Стаття 36 Конституції України гарантує право громадян на свободу обєднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоровя населення або захисту прав і свобод інших людей. Сьогодні ми обговоримо порядок легалізації громадських організацій в Україні, що регулюється Законом України „Про обєднання громадян". На 1 лютого 2005 року на території України діють більше 22 тисяч громадських організацій місцевого статусу, 1524 громадські організації всеукраїнського статусу та 444 міжнародні громадські організації. Громадською організацією є обєднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів. Обєднання громадян створюються і діють на основі добровільності, рівноправності їх членів (учасників), самоврядування, законності та гласності. Вони вільні у виборі напрямів своєї діяльності. Обмеження діяльності обєднань громадян може встановлюватись тільки Конституцією та законами України. Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоровя населення, забороняються. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке обєднання громадян. Належність чи неналежність до обєднання громадян не може бути підставою для обмеження прав і свобод або для надання державою будь-яких пільг і переваг. Всі основні питання діяльності обєднань громадян повинні вирішуватись на зборах всіх членів або представників членів обєднання. Назва обєднання громадян визначається рішенням установчого зїзду (конференції) або загальними зборами обєднання громадян. Назва обєднання громадян повинна складатися з двох частин - загальної та індивідуальної. Загальна назва (партія, рух, конгрес, союз, спілка, обєднання, фонд, фундація, асоціація, товариство тощо) може бути однаковою у різних обєднань громадян. Індивідуальна назва обєднання громадян є обовязковою і повинна бути суттєво відмінною від індивідуальних назв зареєстрованих в установленому порядку обєднань громадян з такою ж загальною назвою. Обєднання громадян поряд з повною назвою може мати скорочену назву, яка фіксується в установчих та статутних документах обєднання громадян (рішенні установчого органу, статуті, положенні). Використання назви обєднання громадян фізичними та юридичними особами, які не належать до обєднання громадян, для цілей, не повязаних з діяльністю цього обєднання, забороняється. Обєднання громадян України утворюються і діють з всеукраїнським, місцевим та міжнародним статусом. До всеукраїнських обєднань громадян належать обєднання, діяльність яких поширюється на територію всієї України і які мають місцеві осередки у більшості її областей. До місцевих обєднань належать обєднання, діяльність яких поширюється на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці або регіону. Територія діяльності самостійно визначається обєднанням громадян. Громадська організація є міжнародною, якщо її діяльність поширюється на територію України і хоча б однієї іншої держави. Легалізація (офіційне визнання) обєднань громадян є обовязковою і здійснюється шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. Діяльність обєднань громадян, які нелегалізовані або примусово розпущені за рішенням суду, є протизаконною. Легалізація громадської організації здійснюється відповідно Міністерством юстиції України, місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів. Місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчим комітетом сільської, селищної, міської Ради народних депутатів реєструються в обовязковому порядку місцеві осередки зареєстрованих всеукраїнських та міжнародних обєднань громадян, якщо така реєстрація передбачена статутними документами цих обєднань. Для реєстрації обєднань громадян його засновники подають заяву. До заяви додаються статут (положення), протокол установчого зїзду (конференції) або загальних зборів, відомості про склад керівництва центральних статутних органів, дані про місцеві осередки, документи про сплату реєстраційного збору, крім випадків, коли громадська організація звільняється від сплати реєстраційного збору відповідно до законів України. Заява про реєстрацію розглядається в двомісячний строк з дня надходження документів. У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію, проводить перевірку відомостей, зазначених у поданих документах. Рішення про реєстрацію або відмову в ній заявнику повідомляється письмово в 10-денний строк. При розгляді питання про реєстрацію можуть бути присутніми представники обєднання громадян. Про зміни, що сталися в статутних документах, обєднання громадян повідомляє в 5-денний строк в реєструючий орган. Перереєстрація обєднання громадян здійснюється відповідно до цього Закону. Органи, що здійснюють реєстрацію обєднань громадян, ведуть реєстр цих обєднань. Що стосується розміру реєстраційного збору, то він встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 143 „Про порядок справляння і розміри збору за реєстрацію обєднань громадян". Зокрема, за реєстрацію всеукраїнських громадських організацій встановлений збір в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; міжнародних – п"яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і 500 доларів США (за наявності ліцензії Національного банку) або еквівалент цієї суми у валюті України за курсом Національного банку на час сплати; місцевих обєднань громадян, а також місцевих осередків зареєстрованих всеукраїнських і міжнародних обєднань громадян:
За реєстрацію громадських організацій інвалідів, осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, розмір збору знижується на 50 відсотків. Молодіжні та дитячі громадські організації від сплати реєстраційного збору звільняються. Кошти, одержані від сплати зборів за реєстрацію всеукраїнських і міжнародних обєднань громадян, зараховуються до державного бюджету. Кошти, одержані від сплати зборів за реєстрацію місцевих обєднань громадян, місцевих осередків зареєстрованих всеукраїнських і міжнародних обєднань громадян, зараховуються до відповідних місцевих бюджетів . У реєстрації обєднанню громадян може бути відмовлено, якщо його назва, статутний або інші документи, подані для реєстрації обєднання, суперечать вимогам законодавства України. Рішення про відмову у реєстрації повинно містити підстави такої відмови. Це рішення може бути оскаржено у судовому порядку. Слід також зазначити, що Законом України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців" встановлені особливості державної реєстрації обєднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій. Обєднання громадян (у тому числі професійні спілки), благодійні організації, партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку , встановленому цим Законом. Заступник директора Департаменту – |