Українська делегація, до складу якої увійшли зокрема Міністр юстиції України Денис Малюська та його заступниця Ірина Мудра взяли участь у Неформальній конференції Міністрів юстиції «На шляху до справедливості для України: підвищення відповідальності, підтримка стійкості системи правосуддя та возз’єднання дітей із сім’ями», що проходить у Латвійській Республіці.
«Наш спільний обов'язок — забезпечити притягнення агресора до відповідальності: всі ті, хто вчинив злочин агресії, ті, хто вчинив жахливі злодіяння, повинні бути притягнуті до кримінальної відповідальності. Всі компенсації постраждалим від агресії та державі повинні бути виплачені за рахунок того, хто вчинив цю агресію, хто її підтримував, фінансував та прославляв», — зазначила Ірина Мудра під час свого виступу у сесії «Забезпечення комплексної відповідальності в контексті агресії російської федерації: міжнародний трибунал щодо злочинів агресії та механізм компенсації, запуск «Реєстру збитків»».
Вона також зауважила, що відшкодування росією збитків є не лише етичним та моральним імперативом, але й юридичним зобов'язанням відповідно до принципу відповідальності держав за міжнародним правом. А укладення міжнародного договору про створення всеосяжного компенсаційного механізму є юридично виправданим заходом для забезпечення репарацій, у т.ч. компенсації.
Велику увагу на Конференції було присвячено створеному міжнародному Реєстру збитків, завданих агресією російської федерації.
«Ризькі принципи» — мабуть, саме так, на думку заступниці Міністра юстиції України, у історію увійдуть наступні кроки щодо Реєстру:
· Підхід, що орієнтований перш за все на жертв: міжнародний Реєстр збитків побудований на основі підходу, орієнтованого на потерпілого. Мова йде про надання засобів правового захисту та відшкодування постраждалим, зокрема найбільш уразливим, таким як жінки та діти, які постраждали від насильства.
· Тверда правова основа: Реєстр функціонує на основі всеосяжних положень міжнародного права про те, що будь-яка держава, яка відповідальна за міжнародно-протиправні дії, зобов’язана повністю відшкодувати шкоду, завдану такими діями.
· Авторитет і легітимність: Орієнтований на потерпілого підхід має належним чином враховувати право Європейського суду з прав людини для підвищення міжнародної легітимності та авторитетного характеру Реєстру збитків як масового інструменту обробки претензій.
· Підтримка державних органів України: уся необхідна допомога повинна бути надана національним органам для сприяння координації внутрішніх зусиль для підтримки функціонування Реєстру.
· Узгодженість і сумісність: узгодженість дій і методологій для обробки заяв про збитки повинна бути забезпечена належним чином, у тому числі за допомогою ІТ-інструментів, на національному рівні, в операціях Реєстру збитків і в міжнародних механізмах, що забезпечує їх взаємосумісність.
· Залучення громадянського суспільства: громадські та неурядові організації, включаючи правозахисників, а також потерпілих повинні бути залучені до розробки категорій позовів, доказів і процедур відповідними національними та міжнародними органами.
· Ефективне відшкодування: Реєстр збитків — перший крок для забезпечення того, щоб росія заплатила за шкоду, завдану Україні своєю незаконною війною. Реєстр має стати першим компонентом майбутнього міжнародного механізму компенсації, який допоможе забезпечити повне та ефективне відшкодування Україні та жертвам агресії.
Українська делегація привезла на конференцію свій план, який орієнтований, перш за все, на:
1️. Забезпечення відповідальності за злочин агресії: потрібна міжнародна підтримка Міжнародного центру з переслідування злочинів агресії для побудови справи щодо злочину агресії; створення Спеціального трибуналу для розгляду злочинів агресії, вчинених рф проти України, як відповідь на існуючу прогалину у відповідальності за цей злочин. Україна вкотре закликала держави-члени Ради Європи та країни, що не є членами РЄ, визначити архітектуру спеціального трибуналу та розпочати підготовку відповідного установчого договору.
2. Забезпечення ефективного розслідування на національному рівні: потрібна міжнародна підтримка у зміцненні національної спроможності розслідувати та переслідувати міжнародні злочини, ввести в дію Центр координації потерпілих і свідків, надавати технічну допомогу та експертизу прокуратурі. Потрібна допомога у сприянні розслідуванню та судовому переслідуванню міжнародних злочинів вчинених в Україні третіми державами.
3. Робота механізмів у відповідь на примусове переміщення українських дітей та цивільних ув’язнених. Продовження партнерства з Євроюстом, Інтерполом та Європолом у справах, пов’язаних із міжнародними злочинами.
4️. Відшкодування та компенсація шкоди жертвам російської агресії та відновлення України.
5️. Санкції.
6️. Конфіскація російського державного майна: держави повинні надати єдину скоординовану відповідь щодо отримання доступу до заморожених державних активів рф, які знаходяться в різних юрисдикціях.
Учасники конференції вкотре наголосили на засудженні агресії рф проти України та закликали до створення механізмів відповідальності рф та її політичного, військового керівництва. Обіцяли непохитну підтримку розслідуванням і зусиллям зі збору доказів, які проводяться українською владою та Прокурором Міжнародного кримінального суду. Українська делегація закликала всі зацікавлені сторони, включно з міжнародними організаціями, які продовжують свою роботу в російській федерації та білорусі, активно співпрацювати у визначенні поточного місцезнаходження незаконно депортованих і переміщених українських дітей та надати допомогу для їх безпечного повернення.