Міністерство юстиції України та Державна податкова адміністрація України видали спільне роз'яснення щодо виконання нотаріусами обов'язків податкового агента, На нотаріусів ці функції були покладені з 1 січня 2005 року відповідно до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб".
Як зазначила заступник Міністра юстиції України Інна Ємельянова, внаслідок нечіткого виписання в Законі норм, згідно з якими нотаріуси з початку року мали виконувати функції податкових агентів, у січні поточного року в Україні майже в 15 разів скоротилися кількість операцій з купівлі-продажу нерухомості. Якщо протягом 2004 року в країні в середньому на місяць реєструвалося близько 100 тис. прав власності на нерухоме майно, то з 1 по 15 січня таких угод нотаріусами було посвідчено лише близько 4 тисяч.
Спільне роз'яснення Мін'юсту та податкової конкретизує механізм нотаріального посвідчення угод із нерухомістю, виписаний в законі "Про податок з доходів фізичних осіб" у частині доходів від операцій з нерухомістю.
Зокрема, як зазначено в роз'ясненні, нотаріуси мають право встановлювати кількість продажу нерухомого майна платником податку, а також інших обов'язкових платежів продавця нерухомості протягом одного звітного податкового року через Державний реєстр правочинів, утримувачем якого є Мін'юст та Державний реєстр фізичних осіб – платників податків, що утримує Державна податкова адміністрація.
Надано також роз'яснення щодо визначення нотаріусами оціночної вартості нерухомого майна, яке продається, обмінюється або відчужується. Конкретизовано порядок обчислення та ставки податку на нерухоме майно, зокрема, у разі, якщо об'єкт нерухомості належить кільком співвласникам, або якщо житло передано у власність платника податку безоплатно чи зі знижкою.
Роз'ясненням також уточнюється відповідальність нотаріусів як податкових агентів за нарахування та перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб. Зокрема, зазначено, що в разі помилкового нарахування або не нарахування податку при посвідченні договорів відчуження рухомого та нерухомого майна, відповідальність за погашення суми податкового боргу покладається на нотаріуса, що засвідчив угоду.
Заступник Міністра юстиції повідомила, що 18 січня спільне роз'яснення двох відомств доведене до відома кожного нотаріуса в Україні, які зобов'язані неухильно їх дотримуватися у своїй подальшій роботі.
Одночасно Інна Ємельянова наголосила, що Міністерство юстиції ініціює зміни до згаданого закону, які передбачають вилучення норм про покладання на нотаріусів обов'язків податкових агентів.
Як повідомлялося, згідно із положеннями Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" , які набули чинності з 1 січня 2005 року, нотаріус є податковим агентом при нарахуванні доходів, отриманих фізичними особами від операцій. пов'язаних з купівлею-продажем і міною об'єктів нерухомого, а також рухомого майна у разі, якщо факт зміни власника підлягає нотаріальному посвідченню або держреєстрації.
За даними Міністерства юстиції, на сьогодні в Україні діє 4447 нотаріусів. З них 1353 – державних та 3094 приватних.
Прес-служба Міністерства юстиції України