04-10-202114:40

Сергій Орлов: За кілька років зможемо оцифрувати та спростити найбільш незручні нині державні послуги

Україна може увійти у ТОП цифрових держав світу. Для цього необхідно впроваджувати електронні сервіси для населення, розповідати людям, як ними користуватися, впливаючи тим самим на рівень їх обізнаності та на ступінь і частоту використання електронних сервісів. Про це в інтерв’ю на телеканалі «Дом» розповів заступник Міністра юстиції України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергій Орлов.

«Як ми, як Мін'юст, можемо вплинути на те, щоб Україна підіймалася в рейтингах щодо цифровізації країни? Передусім – впроваджуючи нові цифрові послуги і переходячи в режим Paperless. Тобто, режим без паперів. Ми для себе його визначаємо, як відсутність зайвих непотрібних довідок, які отримує громадянин при комунікації з державою. Думаю, ми рухатимемося в сторону активного впровадження нових сервісів. І за кілька років ми зможемо оцифрувати всі ключові послуги — найбільш нагальні для суспільства, найбільш незручні нині», – розповів Сергій Орлов.

За його словами, цьогоріч було визначено 8 ключових цифрових проєктів за основними напрямами роботи Мін’юсту, які нині активно розробляються, впроваджуються, деякі – трансформуються, аби покращити зручність користування реєстрами, що значно прискорить проходження держпослуг і прибере зайві можливості для неправомірних дій в реєстрах.

Як анонсував заступник очільник Мін’юсту, вже у листопаді цього року можна буде подати заяву на державну реєстрацію шлюбу онлайн. Подавати заяву зможе одна зі сторін на порталі електронних послуг «Дія». Для цього необхідно внести свої дані, підписати заяву власним електронним цифровим підписом. Після цього інформація надійде в особистий кабінет другого з майбутнього подружжя, який теж має підписати заяву цифровим підписом. Далі заява потраплятиме до відділу державної реєстрації актів цивільного стану, де відбудеться перевірка та обробка інформації, і майбутні молодята отримають підтвердження про те, що їх запис прийнятий, і вони можуть приходити в означений час на власне весілля. На початковому етапі впровадження цього проєкту сервіс буде доступний лише для громадян України. Надалі ж його модернізуватимуть, аби подати заяву про шлюб онлайн мали можливість також іноземці.

Що ж до розлучень онлайн, ідея поки лише опрацьовується. «Ми вивчали це питання на прикладі інших країн. Так ось, в окремих регіонах Італії для того, щоб розлучитися, потрібно витратити мінімум 3 роки, а то й 5, а то й усі 7— це прямо врегульовано. Тому, світова тенденція така, що вхід до шлюбу повинен бути спрощений, а вихід з нього — все-таки з ускладненнями», – пояснив Сергій Орлов.

Ще одна електронна послуга, яка стала особливо зручною для жителів тимчасово окупованих територій, – єМалятко. Раніше для того, щоб зареєструвати дитину, батьки новонародженого мали отримати не лише медичну довідку, а й рішення українського суду про те, що факт народження відповідає дійсності. Відповідне рішення суду передавалося до органу ДРАЦС, і лише тоді відбувалась реєстрація дитини. Після впровадження єМалятко на тимчасово окупованих територіях, цей трикутник «Людина — Суд — ДРАЦС» був автоматизований для жителів цих територій.

«Додатково ми додали можливість отримання документів поштою. Тобто, умовно, людина живе на окупованій території, вона розуміє, що їй зручно доїхати до певного найближчого поштового відділення на підконтрольній Україні території. Вона може оформити всі документи віддалено, вони надійдуть на пошту, людина приїде і забере їх звідти. Тобто, ми максимально спростили цей процес», – говорить заступник Міністра юстиції.

Інновації вже відбулися і у сфері державної реєстрації бізнесу. Так, було запроваджено проєкт Автоматичної реєстрації ФОП без участі державного реєстратора.

«Це – перша повноцінна послуга в режимі Peopleless, коли немає людини. Раніше, коли людина реєструвала ФОП онлайн, документи потрапляли в буферну систему, з якою потім працювала людина (реєстратор). І наявність людського фактора давала мінуси: по-перше, терміни розгляду заяви затягувались, по-друге – відмови. Тому що все одно рішення ухвалювалося людиною, а не комп'ютером. І іноді у різних реєстраторів відрізняється трактування щодо можливості / неможливості реєстрації. Нині ж ми реалізували можливість автоматичної реєстрації ФОП усього в кілька кліків без участі реєстратора за допомогою цифрової системи», – зазначив Сергій Орлов.