Сьогодні, 9 грудня, за ініціативи ООН відзначається Міжнародний день боротьби з корупцією встановлений резолюцією A/58/4 Генеральної Асамблеї ООН 31 жовтня 2003 року. Так, у 2003 році в мексиканському місті Мерида на політичній конференції високого рівня була відкрита для підписання Конвенція ООН проти корупції. І вже 14 грудня 2005 року Конвенція набула чинності, як міжнародний правовий документ, обов’язковий до виконання її сторонами.
Україна ратифікувала Конвенцію 18 жовтня 2006 року. Документ зобов’язує країни, які підписали його, встановлювати відповідальність за корупцію за законом.
Зі свого боку Міністерство юстиції України активно впроваджує реформи, спрямовані на зменшення корупційних ризиків у сфері юстиції. Розповідаємо Вам про три наші основні ініціативи, які покликані підвищити довіру громадян до державних інституцій.
Впровадження загальної адміністративної процедури
15 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про адміністративну процедуру» (ЗАП), який наближає законодавство України до стандартів Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку.
Вказаний закон передбачив чіткі правила взаємодії громадян із державними органами, що значно обмежило можливості для корупції:
Встановлення чітких і єдиних правил в межах загальної адміністративної процедури забезпечує передбачуваність, прозорість та захист інтересів усіх сторін, що сприятиме зростанню довіри до держави як серед громадян, так і з боку міжнародних партнерів.
Цифровізація системи державної реєстрації
На сьогодні громадяни мають можливість отримати дублікати документів онлайн, у тому числі — свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та витягів з Державного реєстру актів цивільного стану (ДРАЦС) громадян. Раніше для того, аби отримати відповідні документи, необхідно було офлайн звертатися до відділу ДРАЦС, відстояти чергу, заповнити заяву, тобто витратити на все це час. Особливо актуальна ця проблема для українців нині. Лишитися без документів — це неприємний досвід, але це можна легко виправити.
Наступним кроком у процесі цифровізації сфери державної реєстрації актів цивільного стану став запуск Цифрового офісу ДРАЦС, який створено створено на базі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України. Це єдине відділення ДРАЦС у місті Києві, яке опрацьовує заяви про замовлення витягів та дублікатів свідоцтв, що подані через портал «Дія».
Серед численних цифрових сервісів комплексна послуга «єМалятко» стала важливим кроком у диджиталізації державних послуг. Вона спрямована на спрощення життя громадян та зменшення корупції, оскільки цифрові сервіси зводять взаємодію з бюрократичною системою до мінімуму.
З вересня цього року в Україні з’явилася можливість офіційно одружитися молодятам на відстані. Нині процес державної реєстрації шлюбу повністю цифровізовано — подати заяву про реєстрацію шлюбу можна онлайн через «Дію». Це інноваційне рішення особливо актуальне для пар, які, у зв’язку з обставинами, не можуть бути разом, а також для тих, хто цінує мінімальний контакт з державними органами.
Відтак Мін’юст планує поступово перевести всі свої реєстраційні послуги в автоматичний режим через портал «Дія». На цей час уже зроблено перші кроки на шляху до автоматизації послуг з реєстрації. Це означає, що реєстрація відбувається автоматично: програмне забезпечення виконує функції людини без її втручання. Серед них:
Запроваджуючи такі автоматизовані послуги, держава спрощує життя фізичним особам-підприємцям, засновникам юридичних осіб, бізнесменам. Частково це також економить кошти бюджету і дозволяє більше концентруватися на розробці програмної продукції. Водночас це про економію ресурсів, більшу прозорість, зручність і зменшення ризиків корупції.
Крім того, у Державному реєстрі речових прав (ДРРП) можна зареєструвати спеціальне майнове право на майбутні обʼєкти нерухомості. Таке право допоможе замовникам будівництва (забудовникам) вести бізнес прозоро, а покупцям – захистити свої інвестиції в житло від недобросовісних забудовників.
Одним з правил майнової «гігієни» є внесення відомостей про речові права на нерухомість до ДРРП. Незважаючи на те, що права, які виникли до 2013 року та були оформлені відповідно до чинного на той момент законодавства, визнаються і за відсутності таких відомостей у ДРРП, законодавство у сфері державної реєстрації прав дозволяє таким власникам нерухомого майна за власним бажанням звернутися за державною реєстрацією права власності в ДРРП. Ця послуга особливо актуальна під час воєнного стану, адже чимало архівів Бюро технічної інвентаризації (БТІ) було знищено або викрадено російськими загарбниками. Саме тому внесення відомостей до Реєстру допоможе максимально убезпечити дані українців.
Віднедавна в Україні було запущено автоматичну реєстрацію права власності на об’єкти нерухомості після завершення будівництва. Отже, право власності реєструватиметься автоматично після введення обʼєкта будівництва в експлуатацію. Тобто, без участі державного реєстратора.
Автоматизація процесів державної реєстрації дозволяє отримувати фізичним та юридичним особам в автоматичному режимі комплексну послугу щодо проведення у ДРРП визначених законодавством автоматичних реєстраційних дій від самого початку будівництва та по його закінченню.
Такий функціонал розширює перелік адміністративних послуг, що надаються в автоматичному режимі, що спрощує та покращує якість їх надання, а також зменшує навантаження на державних реєстраторів, а також підвищує ступінь захищеності прав осіб на нерухоме майно (оскільки виключає можливість проведення державної реєстрації на підставі сфальсифікованих документів, що значно ускладнює незаконне заволодіння нерухомістю).
Цифровізація виконавчого провадження
У напрямі реформування системи виконання судових рішень, зокрема, цифровізації виконавчого провадження, було впроваджено Автоматизовану систему виконавчого провадження (АСВП), діяльність якої реалізує Міністерство юстиції разом із державним підприємством «Національні інформаційні системи» (НАІС). АСВП — це комп’ютерна програма, що забезпечує збирання, зберігання, облік, пошук, узагальнення, надання відомостей про виконавче провадження, формування Єдиного реєстру боржників та захист від несанкціонованого доступу.
Якщо Вам потрібно дізнатися про хід виконавчого провадження —скористайтесь АСВП. Саме в ній здійснюється реєстрація виконавчих документів, документів виконавчого провадження та фіксуються всі виконавчі дії.
З травня 2024 року оновлений функціонал дозволяє виконавцям швидше направляти документи виконавчого провадження, а сторонам — отримувати їх безпосередньо в електронному кабінеті Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). Це нововведення забезпечує своєчасний доступ до важливих документів, особливо в умовах воєнного стану, і є корисним як для виконавців, так і для сторін провадження, через економію часу та коштів на поштові відправлення.