31-07-201914:25

У Яремчі пройшла перша в Україні Літня школа з юридичних інновацій

22-26 липня у місті Яремче відбулася перша в Україні Літня школа з юридичних інновацій, учасниками якої стали 12 викладачів та 4 студенти з 12 правничих шкіл. Варто зазначити, що всього було отримано 73 заявки на участь, серед яких обирались найвмотивованіші.

Організатор заходу – Директорат з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України у партнерстві з Kyiv Legal Hackers та за підтримки Програми USAID «Нове правосуддя», Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Кращі з кращих розповідали учасникам Літньої Школи про сучасний світ юридичних інновацій.

Зокрема, «зірковий» спікер – професор Бруклінського університету, засновник Brooklyn Law Incubator & Police Clinic та один із засновникі Legal Hackers community, Джонатан Аскін, розповів, як та чому виникла ідея створення такої спільноти, яким чином legal innovations викладаються у закладах вищої освіти Сполучених Штатів Америки, а також як врахувати особливості глобального контексту під час викладання курсу з юридичних інновацій в Україні.

Микита Підгайний розповів про те, як та навіщо створюють чатботи, чи насправді такий інструмент може замінити юриста та які етичні проблеми виникають під час спілкування з роботом-співрозмовником. Також учасники практикували свої навички у legal engineering та лише за годину створили 16 чатботів.

Андрій Костенко пояснив основи діджиталізації права, розповів, як працюють нейромережі та яким чином відбувається оцифровка даних. Інша його тема була присвячена штучному інтелекту та алгоритмам у праві. Особливо цікавим був приклад можливості винесення судових рішень за допомогою коду та цифр «0» та «1».

Сергій Сученко поділився досягненнями та майбутніми проєктами Програми USAID «Нове правосуддя» щодо запровадження в Україні елементів вирішення спорів онлайн.

Нестор Дубневич зацікавив присутніх темою про блокчейн та навіть перевів кільком активним учасникам по частинці криптовалюти. Тепер викладачі правничих шкіл знають, як працює ця система. Окремо він зупинився на смарт контрактах, децентралізованих реєстрах та блокчейн-нотаріаті.

Дмитро Форемний представив учасникам основи монетизації та фандрейзингу проєктів, а особливу увагу звернув на правила взаємодії засновника стартапу з інвестором. Учасники дізналися, де знайти свого «бізнес-янгола» та яку бізнес модель обрати в залежності від типу проєкту.

Владислав Посад розповів про правила оформлення презентацій для того, щоб вони максимально ефективно сприймалися, пояснив правила оформлення текстів та розказав про «вдів», «сиріт» та «бідних родичів», що є основними помилками, котрі заважають легкому прочитанню документу.

Павло Русев та Дар’я Кушнір у свою чергу нагадали учасникам, що у куті будь-якого проєкту мають стояти потреби споживача, в іншому випадку навряд чи такий стартап можливо вважати успішним. У підкріплення своїх тез вони провели воркшоп з дизайн-мислення, метою якого було тренування з виявлення потреб гіпотетичного споживача.

Один із співорганізаторів Літньої школи – Денис Іванов – поділився власним досвідом з впровадження курсу з юридичних інновацій, розказав про логіку побудови тем та питань, а також методів викладання цієї доволі специфічної дисципліни. Він окремо наголосив, що, враховуючи складність та специфіку тем, які поєднують технології та право, викладачі з правничих шкіл можуть фахово оволодіти не усіма темами, тому їхня взаємодія, обмін досвідом та гостьові лекції є чудовим варіантом для якісного викладання курсу.

Протягом усього тижня учасники натхненно працювали і в результаті представили 4 варіанти навчального курсу з юридичних інновацій. Вони відрізняються своїм наповненням, практичними завданнями та формою контролю. Кожен з представлених курсів заслуговує бути рекомендованим до викладання у юридичних закладах вищої освіти.

Літня школа з юридичних інновацій продемонструвала, що нині державна служба може об’єднати на одному полі гравців з різних сфер діяльності: представників міжнародних організацій, спільноти юристів-айтішників та викладачів вишів. А головне, цей захід був першим кроком на шляху впровадження в правничих школах курсу, який має навчити майбутніх юристів тому, чого давно вже очікують роботодавці та суспільство у цілому.

У найближчому майбутньому проєкти навчальних курсів мають бути доопрацьовані.

Наша кінцева мета – підвищення якості юридичної освіти через впровадження в освітній процес актуальних, сучасних навчальних курсів, зокрема курсу з юридичних інновацій.