13-09-201916:38

Валерія Коломієць: Міністерство юстиції зацікавлене в розвитку незалежної системи БПД

Протягом трьох днів, 10-12 вересня, вітчизняні та міжнародні експерти обмінювалися досвідом надання безоплатної правової  допомоги вразливим соціальним групам населення та дискутували, які зміни мають відбутися в системі правосуддя. Конференція об’єднала понад 300 учасників з 8 країн, які мають практичний досвід управління системами БПД, надання безоплатних правових послуг вразливим групам населення, впровадження інновацій у сфері права для покращення доступу до правосуддя.

Темою конференції стала безоплатна правова допомога як інструмент соціальної справедливості. Більше 70 спікерів та спікерок з України, Канади, Грузії, Нідерландів, Шотландії, Ізраїлю та інших країн мали змогу обмінятися кращими практиками у сфері доступу до правосуддя.

Конференція KILAC охопила фактично всі ключові аспекти функціонування системи безоплатної правової допомоги. Впродовж 15 пленарних дискусій, робочих груп та супутніх заходів учасники обговорили питання доступності та якості правових послуг, посилення правової спроможності громад і громадян, моделі управління системою та запровадження інновацій.

«Міністерство юстиції зацікавлене в розвитку незалежної системи БПД. Зокрема, через створення Наглядової ради. Це потрібно не тільки тому, що ми йдемо шляхом євроінтеграції. Нам важливо, щоб безоплатна правова допомога працювала як самостійний механізм, який більше співпрацює з місцевим самоврядуванням та розвивається через менторство експертів», — зазначила заступник Міністра юстиції України Валерія Коломієць.

Окремий акцент під час роботи конференції був зроблений на питаннях комплексного та мультидисциплінарному підходу, поєднанні послуг правової та неправової допомоги, розвитку відновлювального правосуддя та медіації, впровадженні ґендерних підходів та протидії ґендерно-обумовленому насильству, адвокації доступу до правосуддя для вразливих груп та ін.

«Сьогодні кожен з українців отримав право на безоплатну правову допомогу, у тому числі у найменших, найвіддаленіших населених пунктах. Однак ми вирішили не зупинятися на досягненнях — наданні безоплатної первинної і вторинної правової допомоги та правопросвітництві — і почали вивчати правові потреби громад, запроваджувати відновні практики, надавати холіцистичні послуги, які виходять за межі класичної системи БПД», — зазначив директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олексій Бонюк.

Орієнтиром для діяльності служать місія, бачення та цінності, тож представники системи безоплатної правової допомоги та партнери з адвокатури та недержавного сектору поділилися думками, наскільки вдалося реалізувати задекларовані цінності у роботі системи БПД України.

Наскрізною темою стали доступність та якість правової допомоги. Учасники конференції обговорили наявні підходи, механізми та інструменти гарантування доступності та якості правових послуг, зокрема, з досвіду України, Канади, Нідерландів та Шотландії.

Однією із провідних тем стала ефективність управління системою БПД, незалежність від зовнішніх впливів. Учасники конференції дійшли висновку, що найбільш ефективним є створення наглядових (дорадчих) рад. У світі не існує єдиної моделі, однак багато країн зробили вибір на користь створення таких рад з різними рівнями автономії. В Україні триває процес створення Наглядової ради Координаційного центру з надання правової допомоги, що відповідає рекомендаціям Ради Європи за результатами оцінювання системи БПД, проведеного 2016 року, а також рекомендаціях міжнародної експертної групи за участі фахівців Канади та Ради Європи.

Зокрема, говорили про різні шляхи до покращення доступу до правосуддя для вразливих груп населення — від системних підходів, розрахованих на широке коло клієнтів, і до сфокусованих дій, що мають на меті задоволення унікальних потреб окремих цільових груп, таких як люди з інвалідністю, молодь, літні люди, маргіналізовані групи тощо.

Учасники поділилися досвідом використання нових технологій у сфері права, які полегшують громадянам доступ до правосуддя, посилюють продуктивність надавачів правової допомоги. Такі інновації створюють можливості допомагати більшій кількості клієнтів, робити це швидше.

Керівники та експерти систем правової допомоги Канади, Шотландії та України поділилися своїми думками щодо змін у доступі до правосуддя та правових новаціях, які слід очікувати в найближчому майбутньому.

Не залишили байдужими учасників заходу відеоролики з життєвими історіями та емоційні виступи адвокатів та працівників системи, що надали їм допомогу. Неабиякий інтерес викликала й фотовиставка з життя системи безоплатної правової допомоги України, яка по завершенні конференції буде презентована у регіонах країни. У фокусі — надання правової допомоги клієнтам та клієнткам системи, насамперед представникам вразливих категорій населення.

Міжнародні експерти та партнери з адвокатури та недержавного сектору України висловили захоплення тим, як інтенсивно розвивалася система БПД та чого вдалося досягнути за короткі 6 років.

Підбиваючи підсумки 5,5 років роботи українсько-канадського проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні», його директорка, президента Канадського бюро міжнародної освіти високо оцінила досягнення системи БПД України.

«Українські досягнення – інноваційні, творчі і є прикладом того, що можна зробити дуже багато, коли є віддані справі люди», — запевнила Лариса Бізо і наголосила на важливості продовження цієї роботи.

Підсумками конференції стали дієві рекомендації щодо подальшого розвитку системи безоплатної правової допомоги України, аби й надалі щодня сотні українців та українок отримували необхідні їм правові послуги.

Перша Київська міжнародна конференція з безоплатної правової допомога #KILAC організована Міністерством юстиції України, Координаційним центром з надання правової допомоги, проектом Канадським бюро міжнародної освіти / проектом «Доступна та якісна правова допомога в Україні».