З метою розширення нормативної бази у сфері протидії корупції Мін’юстом протягом 2023-2024 років розроблено та направлено до Верховної Ради України низку законопроєктів, які вже набули чинності.
Вказаним Законом, зокрема, надано Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі статус юридичної особи публічного права, яка має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням; визначено повноваження керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури як керівника органу прокуратури (для прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури); надано повноважень керівнику САП самостійно визначати структуру, штат та організацію діяльності САП; передбачено створення апарату САП та передбачено окреме фінансування САП; визначено положення щодо процедури конкурсного відбору для призначення на адміністративну посаду в САП та на посаду прокурорів; передбачено вимоги до членів конкурсної комісії; встановлено розміри оплати праці керівника та працівників САП; запроваджено окрему процедуру дисциплінарних проваджень щодо прокурорів САП шляхом створення Спеціалізованої дисциплінарної комісії прокурорів САП; визначено механізм підзвітності керівництва САП, який ґрунтується на оцінці ефективності діяльності САП та проведенні періодичного зовнішнього аудиту її діяльності за участю зовнішніх експертів з міжнародним досвідом.
Також Закон № 3509-IX запроваджує нові правила обчислення строків досудового розслідування, які застосовуватимуться до всіх кримінальних проваджень, досудове розслідування або судовий розгляд у яких не завершено на день набрання чинності законом, тобто до 1 січня 2024 року.
Законом № 3509-IX внесено зміни, зокрема до статті 14 Закону України «Про прокуратуру», встановивши, що загальна чисельність працівників Спеціалізованої антикорупційної прокуратури складає 15 відсотків від встановленої законом граничної чисельності центрального та територіальних управлінь Національного антикорупційного бюро України.
Крім того, Законом № 3509-IX внесено зміни до частини четвертої статті 36 Кримінального процесуального кодексу України та встановлено, що керівник САП (або виконуючий обов’язки керівника), його перший заступник і заступник мають рівні з Генеральним прокурором та його заступниками права на подання апеляційної чи касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами незалежно від їх участі у судовому провадженні. Також керівник САП (виконуючий обов’язків), його перший заступник і заступник мають право доповнити, змінити або відкликати апеляційну чи касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, подані ними, керівниками, заступниками керівника або прокурорами САП.
Внесені зміни до статті 218 Кримінального процесуального кодексу України передбачають, що спір про підслідність у кримінальному провадженні, яке може бути віднесено до підслідності НАБУ, вирішується Генеральним прокурором або керівником САП (чи особою, яка виконує його обов’язки).
Прийнятим Законом приведено до положень Закону України «Про адміністративну процедуру» спеціальні закони, які регулюють адміністративні процедури, до єдиних базових принципів що дозволяє забезпечити якісно новий рівень законодавчої регламентації процедур зовнішньо-управлінської діяльності адміністративних органів, націлених для захисту прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у відносинах із державою, та запобігає проявам корупції в різних сферах.