забезпечує формування державної політики у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, у сфері нотаріату, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук; надає узагальнені роз’яснення щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації та нотаріату;
забезпечує реалізацію державної політики у сфері нотаріату;
бере участь у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики у сфері нотаріату;
забезпечує організацію роботи нотаріату;
забезпечує протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму (щодо нотаріусів, адвокатів та інших осіб, які надають юридичні послуги);
забезпечує розробку проєктів законів та інших нормативно-правових актів, пропозицій щодо вдосконалення законодавства та подання їх в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України;
забезпечує узагальнення практики застосування законодавства та надання методичних рекомендацій з питань, що належать до його компетенції;
забезпечує здійснення правової експертизи проєктів законів, інших актів законодавства, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, та проєктів
законів, які подаються на розгляд Верховної Ради України іншими суб’єктами права законодавчої ініціативи, нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
забезпечує підготовку зауважень і пропозицій до прийнятих Верховною Радою України законів, що надійшли на підпис Президентові України;
забезпечує здійснення в установленому законодавством порядку антикорупційної експертизи нормативно-правових актів та проєктів нормативно-правових актів, а також розробку за її результатами рекомендацій щодо усунення виявлених факторів, що спричиняють або можуть спричинити вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень;
сприяє розвитку надання юридичних послуг з метою реалізації прав, свобод і законних інтересів громадян та юридичних осіб;
надає роз’яснення з питань, пов’язаних з діяльністю Міністерства, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства, а також стосовно актів, які ним видаються;
аналізує результати діяльності та вживає заходів для підвищення ефективності функціонування територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства;
здійснює розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Міністерства, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, а також стосовно актів, які ним видаються;
здійснює державне регулювання нотаріальної діяльності, зокрема: встановлює умови допуску громадян та посадових осіб органів місцевого самоврядування, уповноважених на вчинення нотаріальних дій, передбачених законом (далі – уповноважені особи), до провадження нотаріальної діяльності, здійснює контроль за організацією нотаріату та нотаріальної діяльності уповноважених осіб, керівництво державними нотаріальними конторами, перевіряє організацію нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, видає та анулює в установленому законом порядку свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, видає уповноваженим особам свідоцтво про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав, встановлює порядок виготовлення та знищення печатки приватного нотаріуса, вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та уповноважених осіб; затверджує положення про державний нотаріальний архів, порядок проходження стажування уповноваженими особами, порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності державних, приватних нотаріусів та уповноважених осіб, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, порядок підвищення кваліфікації працівників органів нотаріату, нотаріусів, помічників нотаріусів та уповноважених осіб, установлює правила професійної етики нотаріусів, здійснює аналітично-методичне забезпечення нотаріальної діяльності, узагальнює та регулює нотаріальну практику, готує для нотаріусів та уповноважених осіб роз’яснення з питань, що належать до компетенції Міністерства;
забезпечує ведення Єдиної державної електронної системи е-нотаріату, Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, Єдиного реєстру нотаріусів, Спадкового реєстру, Єдиного реєстру довіреностей;
забезпечує в установленому законодавством порядку організацію доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство;
забезпечує організацію роботи Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, Комісії з питань застосування санкцій за порушення вимог актів законодавства, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, та комісії з питань складення іспиту із спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування, уповноваженими на вчинення нотаріальних дій;
забезпечує здійснення підготовки нотаріально оформлених документів для їх консульської легалізації, надання консульським установам і дипломатичним представництвам допомоги з питань вчинення нотаріальних дій;
забезпечує проставлення апостиля на призначених для використання на території іноземних держав документах, що оформляються нотаріусами;
забезпечує здійснення регулювання і нагляду за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу – нотаріусів, адвокатів, адвокатських бюро та об’єднань, суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги (крім осіб, що надають послуги в рамках трудових відносин), шляхом проведення планових і позапланових перевірок;
забезпечує надання методологічної, методичної та іншої допомоги суб’єктам первинного фінансового моніторингу – нотаріусам, адвокатам, адвокатським бюро та об’єднанням, суб’єктам господарювання, що надають юридичні послуги (крім осіб, що надають послуги в рамках трудових відносин);
забезпечує проведення у межах повноважень, передбачених законом, перевірки організації професійної підготовки працівників та керівників підрозділів, відповідальних за проведення фінансового моніторингу;
забезпечує інформування Держфінмоніторингу про дотримання суб’єктами первинного фінансового моніторингу – нотаріусами, адвокатами, адвокатськими бюро та об’єднаннями, суб’єктами господарювання, що надають юридичні послуги (крім осіб, що надають послуги в рамках трудових відносин), вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, в тому числі про виявлені порушення та заходи, вжиті для їх усунення;
забезпечує здійснення методологічного та інформаційного забезпечення у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців, надання узагальнених роз’яснень щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації;
забезпечує розгляд відповідно до закону скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства та приймає обов’язкові до виконання рішення;
забезпечує складання протоколів про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення;
забезпечує внесення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату подань щодо анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю у випадках, передбачених законом;
забезпечує створення, ведення та функціонування Електронного реєстру апостилів;
забезпечує у випадках, передбачених законодавством, замовлення, постачання, ведення обліку нотаріальних бланків та подання звітності щодо витрачання нотаріальних бланків, які використовуються в діяльності апарату Міністерства та структурних підрозділів територіальних органів Міністерства;
приймає рішення з питань здійснення контролю у сфері державної реєстрації;
забезпечує представництво без окремого доручення керівника (самопредставництво) інтересів Міністерства в судах України, в тому числі через територіальні органи Міністерства, у справах щодо оскарження результатів розгляду скарг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (в тому числі у разі залучення Міністерства як співвідповідача чи третьої особи у справах, які виникають із спорів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських формувань) з правом засвідчення копій документів, що подаються до суду та підтверджують повноваження (накази, положення, інструкції тощо);
інформує громадськість про свою діяльність та про стан реалізації державної політики у визначених сферах діяльності;
координує напрями роботи та спрямовує діяльність структурних підрозділів апарату Міністерства, які безпосередньо підпорядковані державному секретарю Міністерства:
- Департаменту приватного права;
- Департаменту нотаріату;
- Офісу протидії рейдерству (на правах департаменту);
здійснює інші повноваження, визначені законодавством.