Висновок антикорупційної експертизи Закону України «Про застосування амністії в Україні», прийнятого Верховною Радою України 01 жовтня 1996 року № 392/96-ВР

1. Підстава для проведення антикорупційної експертизи

Висновок підготовлено відповідно до пункту 1 Плану проведення антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів на 2016 рік, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 31 грудня 2015 року № 398/7.

2. Перелік нормативно-правових актів, використаних під час експертизи

При проведенні антикорупційної експертизи були використані такі нормативно-правові акти: Закон України «Про запобігання корупції»; Методологія проведення антикорупційної експертизи, затверджена наказом Міністерства юстиції від 23 червня 2010 року № 1380/5; Порядок проведення антикорупційної експертизи, затверджений наказом Міністерства юстиції від 18 березня 2015 року № 383/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції 19 березня 2015 року за № 303/26748).

3. Висновок щодо наявності або відсутності у нормативно-правовому акті корупціогенних факторів

Законом України «Про застосування амністії в Україні» (далі – Закон) визначено види, порядок застосування амністії в Україні.

Частинами другою – четвертою статті 1 Закону визначено, що амністія оголошується законом про амністію, який приймається відповідно до положень Конституції України, Кримінального кодексу України та цього Закону.

Амністія не застосовується до осіб, визначених статтею 4 цього Закону.

Верховна Рада України вправі прийняти закон про амністію як щодо певної категорії осіб, так і щодо конкретно визначеної особи (індивідуальна амністія).

Відповідно до частини третьої статті 92 Конституції України законом України оголошується амністія.

Відповідно до частини першої статті 86 Кримінального кодексу України амністія оголошується законом України стосовно певної категорії осіб.

У свою чергу Закон надає можливість Верховній Раді України приймати закон про амністію щодо конкретно визначеної особи (індивідуальну амністію).

При цьому Закон не містить чіткого механізму, критеріїв, підстав тощо, за допомогою яких орган державної влади вправі застосувати індивідуальну амністію до конкретної особи.

Положення статті 1 Закону містить нечітке визначення функцій, прав, обов'язків і відповідальності органу державної влади.

Аналіз статей Закону доводить, що вказана норма статті 1 Закону містить положення, що сприяє або може сприяти вчиненню корупційних правопорушень (корупціогенний фактор).

Способом усунення корупціогенного фактора є встановлення вичерпного переліку підстав, критеріїв для прийняття управлінського рішення щодо застосування індивідуальної амністії.

4. Рекомендації щодо усунення корупціогенних факторів

У зв’язку з тим, що в частині четвертій статті 1 Закону міститься положення, що сприяє або може сприяти вчиненню корупційних правопорушень (корупціогенний фактор), у вказаній частині статті 1 Закону необхідно конкретизувати перелік критеріїв, підстав для прийняття управлінського рішення щодо можливості застосування індивідуальної амністії до конкретно визначеної особи.

5. Найменування структурного підрозділу Міністерства юстиції, що проводив експертизу

Антикорупційну експертизу Закону України «Про застосування амністії в Україні» проведено Управлінням кримінальної юстиції Департаменту з питань правосуддя та національної безпеки.

 

Заступник Міністра
з питань виконавчої служби                                                    Сергій ШКЛЯР