Висновок гендерно-правової експертизи Закону України «Про зовнішню трудову міграцію», прийнятого Верховною Радою України 05 листопада 2015 року за № 761-VIІІ

  1. Перелік міжнародних договорів України, згода на обовязковість яких надана Верховною Радою України, та резолюцій міжнародних конференцій, міжнародних організацій, їх органів, використаних під час проведення експертизи

Під час проведення гендерно-правової експертизи акта законодавства застосовувалися: Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, 1966 рік; Конвенція про боротьбу з торгівлею людьми і з експлуатацією проституції третіми особами, 1949 рік; Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, 1979 рік; Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 рік, та протоколи до неї; Європейська соціальна хартія (переглянута), 1996 рік; Конвенція Ради Європи про заходи щодо протидії торгівлі людьми, 2005 рік; Конвенція про права осіб з інвалідністю, 2006 рік; Конвенція Міжнародної організації праці № 156 про рівне ставлення і рівні можливості для трудящих чоловіків і жінок: трудящі із сімейними обов’язками, 1981 рік; Конвенція Міжнародної організації праці № 100 про рівне винагородження чоловіків і жінок за працю рівної цінності, 1951 рік; Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, 1965 рік; Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, 1966 рік; Рамкова конвенція про захист національних меншин, 1995 рік; Загальна декларація прав людини, 1948 рік; Пекінська декларація, 1995 рік; Резолюція 47/135 Генеральної Асамблеї ООН «Декларація про права осіб, що належать до національних або етнічних, релігійних та мовних меншин», 1992 рік; Конвенція про дискримінацію в галузі праці і занять, 1958 рік.

 

  1. Перелік актів законодавства, використаних під час проведення експертизи

Під час проведення гендерно-правової експертизи акта законодавства  застосовувалися: Конституція України,  Закони України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», «Про ратифікацію Угоди про співробітництво в галузі трудової міграції та соціального захисту трудящих-мігрантів».

 

  1. Загальна характеристика проаналізованого акта законодавства щодо дискримінації за ознакою статі

Закон України «Про зовнішню трудову міграцію» (далі − Закон) визначає правові та організаційні засади державного регулювання зовнішньої трудової міграції та соціального захисту громадян України за кордоном (трудових мігрантів) і членів їхніх сімей.

Так, статтею 4 Закону передбачено, що державна політика у сфері зовнішньої трудової міграції базується на принципах забезпечення прав та законних інтересів трудових мігрантів і членів їхніх сімей та здійснюється на засадах ефективного державного регулювання процесів зовнішньої трудової міграції.

Держава забезпечує реалізацію передбачених у цьому Законі прав трудових мігрантів і членів їхніх сімей незалежно від ознак раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

При здійсненні текстуального аналізу статей Закону не виявлено норм, що містять гендерне наповнення.

Так, у Законі використовуються терміни «громадяни», «трудовий мігрант», «члени сім’ї трудового мігранта», «особи», «працівники», «діти», «резиденти» тощо.

Оцінка положень аналізованого Закону дозволяє зробити висновок, що положення Закону є гендерно нейтральними (за змістом та наслідками), не призводять до дискримінації за ознакою статі та здійснюють однаковий вплив як на чоловіків, так і на жінок.

 

  1. Обґрунтування необхідності внесення змін до акта законодавства

Положення Закону є гендерно нейтральними, тому не потребують внесення змін.

 

  1. Найменування структурного підрозділу Мінюсту, що проводив гендерно-правову експертизу

Гендерно-правову експертизу Закону проведено Управлінням соціального, трудового та гуманітарного законодавства Департаменту публічного права Міністерства юстиції України.