20 листопада 2024 року Верховна Рада України ухвалила в першому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо цифровізації виконавчого провадження» (далі – проєкт Закону), спрямований на осучаснення та цифровізацію деяких етапів виконавчого провадження, що сприятиме оптимізації стадій виконавчого провадження, строків вчинення виконавчих дій та підвищенню ефективності виконавчого провадження.
Слід зазначити, що набрання чинності зазначеним законодавчим актом є одним із кроків впровадження реформи 2 «Реформи банкрутства та неплатоспроможності і виконання судових рішень» в рамках Компоненту I розділу 3 «Судова система» Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, з метою реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility», запровадженої Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 29 лютого 2024 року № 2024/792.
Про важливість цього проєкту директором Директорату правосуддя та кримінальної юстиції Міністерства юстиції України Олександром Олійником наголошено і під час участі в обговоренні блоку «Судова влада» двосторонньої сесії Україна-ЄС, що проходила у Брюсселі (Королівство Бельгія).
Проєктом Закону пропонується внесення змін до деяких законів України, які передбачають:
автоматизоване виключення відомостей про особу з Єдиного реєстру боржників та зняття арешту з коштів на його рахунках у разі надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця коштів, достатніх для задоволення вимог стягувача, виконавчого збору, витрат виконавчого провадження, штрафів та основної винагороди приватного виконавця, які підлягають стягненню під час виконання такого рішення;
розширення функціоналу автоматизованої системи виконавчого провадження (далі – Система), зокрема, щодо взаємодії виконавців з державними органами, банками, іншими фінансовими установами, небанківськими надавачами платіжних послуг, емітентами електронних грошей; формування відомостей, необхідних для обрахування розмірів винагороди державних виконавців; автоматизація інших процесів діяльності органів державної виконавчої служби та приватних виконавців для здійснення виконавчого провадження (відповідні взаємодії будуть здійснюватися автоматизовано);
запровадження взаємодії між Єдиним реєстром боржників (як складової Системи) та іншими реєстрами з метою недопущення відчуження боржником майна (відповідні взаємодії будуть здійснюватися автоматизовано);
можливість формування довідки про наявність/відсутність відомостей про особу в Єдиному реєстрі боржників, у тому числі з накладеним кваліфікованим електронним підписом адміністратора Системи, за формою, встановленою Міністерством юстиції України (формування відповідної довідки буде здійснюватися автоматизовано);
удосконалення порядку звернення стягнення на кошти боржників на рахунках у банках, інших фінансових установах (небанківських надавачах платіжних послуг, які мають право відкривати платіжні рахунки), який здійснюватиметься за допомогою інформаційної взаємодії виконавців та зазначених суб’єктів (автоматизований арешт коштів). Підключення банків, інших фінансових установ (небанківських надавачах платіжних послуг, які мають право відкривати платіжні рахунки) до інформаційної взаємодії буде обов’язковим;
поновлення виконавчого провадження у разі повторного пред’явлення виконавчого документа, а не відкриття нового виконавчого провадження. Зазначене дозволить виключити дублювання відомостей про боржника в Єдиному реєстрі боржників, а також сприятиме ефективному виконанню виконавчого документа, оскільки відомості про виконання виконавчого документа будуть міститися в одному провадженні;
визначення порядку звернення стягнення на кошти боржника, що перебувають на вкладних (депозитних рахунках);
запровадження автоматизованої взаємодії Системи із системою депозитарного обліку цінних паперів.
Більш детально про проєкт Закону та його позитивний вплив на систему примусового виконання рішень описано в публікації Олександра Олійника.
Таким чином, якнайшвидше прийняття проєкту Закону сприятиме оптимізації стадій виконавчого провадження, строків вчинення виконавчих дій та підвищенню ефективності виконавчого провадження. При цьому реалізація проєкту Закону можлива без здійснення будь яких видатків з Державного бюджету України, а тільки слугуватиме збільшенню надходжень до нього за рахунок стягнутих з боржників коштів. Ухвалення проєкту Закону в першому читанні свідчить про відповідальне ставлення України щодо виконання зобов’язань у сфері європейської інтеграції та наближення власного законодавства до права, стандартів та практики Європейського Союзу у сфері примусового виконання рішень.