У Міністерстві юстиції України проведено засідання міжвідомчої робочої групи з організації забезпечення захисту конституційних прав громадян України, які піддані кримінальному переслідуванню чи відбувають покарання на тимчасово окупованій території України в АР Крим, яку утворено наказом Міністерства юстиції України від 9 липня 2014 року.
Під час засідання визначалась низка заходів із вирішення проблем, які виникли внаслідок окупації Російською Федерацією української території.
Як відомо, станом на 20 березня 2014 року у трьох виправних колоніях управління Державної пенітенціарної служби України в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі відбував покарання 2181 засуджений, із яких 2033 особи проживали до засудження в АРК. Усі ці особи є громадянами України за винятком 51 засудженого – це громадяни держав-учасниць СНД, які засуджені судами України. У Сімферопольському слідчому ізоляторі трималося 1066 осіб, взятих під варту.
Після 20 березня 2014 року управління ДПтС в АР Крим та м. Севастополі, її органи та установи припинили контакти з апаратом ДПтС України.
Станом на 21 липня 2014 року в Миколаївському слідчому ізоляторі залишається 16 осіб, кримінальні провадження стосовно яких здійснюються органами досудового розслідування та судового провадження АР Крим.
У суддів судової палати у кримінальних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ на розгляді перебувало 334 касаційні скарги та кримінальні справи (провадження) по АР Крим та місту Севастополю. Відповідно до частини четвертої статті 430 Кримінального процесуального кодексу України за клопотанням особи, яка перебуває під вартою, передбачається її обов’язкова участь у судовому засіданні при розгляді касаційної скарги.
Статтями 4, 6 Кримінального кодексу України визначена чинність закону про кримінальну відповідальність у часі та чинність закону про кримінальну відповідальність щодо злочинів, вчинених на території України. Положення цих статей передбачають, що злочинність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння. Особи, які вчинили злочини на території України, підлягають кримінальній відповідальності за цим Кодексом. Злочин визнається вчиненим на території України, якщо його було почато, продовжено, закінчено або припинено на території України.
Статтею 3 Кримінально-виконавчого кодексу України також визначена дія кримінально-виконавчого законодавства у часі.
Нині в умовах окупації АР Крим Російською Федерацією відсутній механізм практичної реалізації норм Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кримінально-виконавчого кодексу України, Закону України «Про попереднє ув’язнення» та інших нормативно-правових актів, що визначають правовий статус засуджених та осіб, взятих під варту, які перебувають в установах виконання покарання АР Крим та Сімферопольському слідчому ізоляторі.
Оскільки відповідно до Конституції України наша держава є унітарною, а АР Крим є невід’ємною складовою України, при вирішенні питань, що виникли у зв’язку з окупацією Російською Федерацією АР Крим, підстави для застосування міжнародних договорів відсутні.
09 травня 2014 року набрав чинності Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», прийнятий Верховною Радою України 14 квітня 2014 року.
Статтею 5 Закону України визначено, що державні органи України зобов’язані вжити всіх необхідних заходів щодо гарантування захисту прав та свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, всім особам, які проживають на тимчасово окупованій території, підтримання і забезпечення зв’язків із громадянами України. Відповідальність за порушення визначених чинним законодавством України прав і свобод людини на тимчасово окупованій території покладається на Російську Федерацію як на державу-окупанта, відповідно до норм і принципів міжнародного права.
Частиною четвертою статті 9 Закону України передбачено виняток щодо встановлення зв’язків та взаємодії органів державної влади України з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, якщо така взаємодія здійснюється з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.
Крім того, частиною першою статті 12 Закону України визначено заходи правового реагування на тимчасово окупованій території, якими передбачена зміна територіальної підсудності судових справ, підсудних розташованим на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя судам. Відповідно до частини другої цієї статті підслідність кримінальних правопорушень, вчинених на тимчасово окупованій території, визначається Генеральною прокуратурою України. Матеріали досудового розслідування щодо злочинів, кримінальні провадження щодо яких знаходяться на стадії досудового слідства, повинні бути передані органам досудового слідства, визначеним Генеральною прокуратурою України.
Органами державної влади вжито певних організаційно-практичних заходів, спрямованих на забезпечення прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають на території АР Крим.
15 квітня 2014 року Міністерством юстиції надіслані листи з наданням розгорнутої інформації щодо фактів порушення основоположних прав та свобод людини на території АР Крим Верховному Комісару ООН з прав людини Наванезем Пілай, Голові Комітету ООН з прав людини Нігелю Родлею, Голові Комітету ООН проти катувань Клаудіо Гросману, Президенту Європейського Комітету проти катувань Латіфу Хусейнову, Комісару з прав людини Ради Європи Нільсу Мужнієксу, Голові Організації з безпеки та співробітництва в Європі Дідьє Буркхалтеру для вжиття усіх можливих заходів реагування, передбачених міжнародними правовими актами.
Міністерством юстиції та ДПтС здійснено підрахунок вартості майна установ виконання покарань та слідчого ізолятору і майнових прав ДПтС на тимчасово окупованій території України в АР Крим, розмір шкоди, завданої порушенням прав держави у зв’язку з тимчасовою окупацією.