Аналізуючи скарги та звернення, які надходять до Міністерства юстиції та стосуються примусового виконання рішень, а також судову практику, ми помітили, що добросовісні боржники, які якнайшвидше хочуть позбутися боргів стикаються з такими проблемами:
«На жаль, існують випадки, коли, не зважаючи на сплату боргу за виконавчим провадженням, виконавці затягують в часі винесення постанови про закінчення виконавчого провадження, або під час завершення виконавчого провадження в порушення вимог статті 40 Закону України «Про виконавче провадження» не знімають арешт з майна або коштів боржника, очікуючи або прямо вимагаючи за «вирішення питання» неправомірну вигоду. Така взаємодія держави і громадянина є неприпустимою. Як би не було сумно, але корупційні чинники виникають під час примусового виконання саме через людський фактор, а тому «точки дотику» боржника з виконавцем під час правовідносин у сфері примусового виконання рішень мають бути максимально цифровізовані, тобто знеособлені», - зазначає Олександр Олійник, директор Директорату правосуддя та кримінальної юстиції Мін’юсту.
Він зазначив, що проаналізувавши численну кількість звернень боржників, новин правоохоронних органів у взаємозв’язку з перевагами та недоліками інформаційної взаємодії під час арешту коштів боржників, можна дійти висновку, що подолання корупції можливе у поєднанні автоматизованого арешту коштів боржника з автоматичним виключенням відомостей про боржника в ЄРБ. Схематично це має виглядати так:
1) при відкритті виконавчого провадження виконавець за допомогою Системи створює та надсилає до банків запит про отримання інформації стосовно наявності рахунків боржника та коштів на них;
2) банки, не пізніше ніж за годину робочого часу після отримання такого запиту, надсилають виконавцю відповідну інформацію;
3) виконавець за допомогою Системи створює та надсилає до банків постанову про арешт коштів або за наявності коштів на рахунках виставляє банку платіжні документи про їх списання;
4) банки виконують відповідний документ виконавця шляхом накладення арешту на кошти боржника або примусового списання коштів з рахунків боржника;
5) при зарахуванні коштів на рахунок органу державної виконавчої служби або приватного виконавця, достатніх для задоволення усіх вимог за виконавчим провадженням, арешти з коштів на рахунках боржників автоматично знімаються Системою (без втручання виконавця) і відомості про боржника одразу виключаються з ЄРБ.
«Автоматичне зняття арештів з коштів боржника та виключення відомостей про нього з ЄРБ має бути і при самостійній оплаті боржником заборгованості, зокрема, через засоби онлайн оплати. У такому випадку боржник поновлюється в реалізації своїх прав майже в один клік без додаткових звернень до виконавця. Взаємодія виконавця з боржником у таких випадках відсутня, а отже не може бути і корупційних ризиків та інцидентів», - вважає Директор Директорату правосуддя та кримінальної юстиції Мін’юсту.
За його словами, таку модель подальшої цифровізації виконавчого провадження Міністерство юстиції поставило за мету у цьому році та передбачило її одним із кроків Плану пріоритетних дій Уряду на 2023 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 березня 2023 року № 221-р.
Так, на виконання пункту 486 згаданого Плану Мін’юстом розроблено проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо цифровізації виконавчого провадження» (далі – проєкт Закону) з метою забезпечення виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб) шляхом осучаснення та цифровізації деяких етапів виконавчого провадження, який було погоджено з усіма заінтересованими органами та 06.06.2023 схвалено Урядом, а вже 07.06.2023 зареєстровано у Верховній Раді України за № 9363.
Проєктом Закону пропонуються зміни до низки законодавчих актів, які:
«Запропоновані зміни сприятимуть оптимізації стадій виконавчого провадження, строків вчинення виконавчих дій та підвищенню ефективності виконавчого провадження, а головне ‒ слугуватимуть боротьбі з корупцією та відновленню довіри до держави в особі органів та осіб, які здійснюють примусове виконання рішень. Тож прийняття Верховною Радою України законопроєкту № 9363 цифровізує виконавче провадження, зробить комфортним сплату боргу для добросовісних боржників, що підвищить рівень примусового виконання рішень», - зазначив Олександр Олійник.