Автоматизований арешт рахунків: чиї рахунки та на якій підставі будуть арештовувати?

6 квітня, набрав чинності наказ Мін'юсту, що стосується автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках у банках за виконавчими провадженнями. Відтак, положення відповідного Порядку поширюються на усі категорії виконавчих документів, які передбачають стягнення коштів з боржників-фізичних та юридичних осіб.

Також положеннями передбачено автоматизацію процесу отримання виконавцями інформації про номери рахунків боржників-фізичних осіб та сум коштів, які наявні на таких рахунках. Відбуватиметься така процедура за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження (АСВП) шляхом інформаційної взаємодії державних або приватних виконавців та  банків.

АСВП забезпечує обробку даних про боржника та вносить відомості про нього до Єдиного реєстру боржників (ЄРБ) одночасно з винесенням постанови про відкриття виконавчого провадження. Цей реєстр формується з метою оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов’язання боржників та запобігання відчуженню боржниками майна.

Відтепер виконавці можуть автоматично арештовувати кошти на рахунках фізичних та юридичних осіб, які потрапили до ЄРБ, за усіма категоріями виконавчих документів, а також можуть автоматизовано отримувати інформацію про номери рахунків боржників-фізичних осіб та сум коштів, які наявні на таких рахунках.

Станом на 13 квітня 2021 кількість фізичних осіб, дані щодо яких внесено до Єдиного реєстру боржників, становить 5 582 004 (при цьому кількість осіб у реєстрі постійно змінюється).

Разом із цим нагадаємо, що виконавець може розпочати примусове виконання рішення на підставі виконавчих документів, визначених статтею 3 Закону України "Про виконавче провадження":

  • виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України;
  • судові накази;
  • ухвал, постанов судів у цивільних, господарських, адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення, кримінальних провадженнях у випадках, передбачених законом;
  • виконавчих написів нотаріусів;
  • посвідчень комісій по трудових спорах, що видаються на підставі відповідних рішень таких комісій;
  • постанов державних виконавців про стягнення виконавчого збору, постанов державних виконавців чи приватних виконавців про стягнення витрат виконавчого провадження, про накладення штрафу, постанов приватних виконавців про стягнення основної винагороди;
  • постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом;
  • рішень інших державних органів та рішень Національного банку України, які законом визнані виконавчими документами;
  • рішень Європейського суду з прав людини з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», а також рішень інших міжнародних юрисдикційних органів у випадках, передбачених міжнародним договором України;
  • рішень (постанов) суб’єктів державного фінансового моніторингу (їх уповноважених посадових осіб), якщо їх виконання за законом покладено на органи та осіб, які здійснюють примусове виконання рішень.

Під час виконання вищевказаних виконавчих документів про стягнення коштів, додаткове рішення суду для застосування автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках у банках, а також для отримання виконавцями інформації про номери рахунків боржників фізичних осіб та сум коштів, які наявні на таких рахунках,  не потрібне.