%d%Детальніше >> %/d%
%%%%
Охорона здоровя, як і медична допомога та медичне страхування, віднесені Конституцією України до прав громадян України, які є невідчужуваними та непорушними. Так, згідно з статтею 49 Конституції України охорона здоровя забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Також держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоровя медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності. В основах законодавства України про охорону здоровя, що прийняті ще в 1992 році, про зміст права на охорону здоровя говориться, що це право, зокрема, передбачає життєвий рівень, включаючи їжу, одяг, житло, медичний догляд та соціальне обслуговування і забезпечення, які є необхідними для підтримання здоровя людини; безпечне для життя і здоровя навколишнє природне середовище; санітарно-епідемічне благополуччя території і населеного пункту, де людина проживає; безпечні і здорові умови праці, навчання, побуту та відпочинку; кваліфіковану медико-санітарну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря і закладу охорони здоровя; достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоровя і здоровя населення, включаючи існуючі і можливі фактори ризику та їх ступінь; участь в обговоренні проектів законодавчих актів і внесення пропозицій щодо формування державної політики в галузі охорони здоровя; участь в управлінні охороною здоровя та проведенні громадської експертизи з цих питань у порядку, передбаченому законодавством; можливість обєднання в громадські організації з метою сприяння охороні здоровя; правовий захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, повязаних із станом здоровя; відшкодування заподіяної здоровю шкоди; оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоровя; можливість проведення незалежної медичної експертизи у разі незгоди громадянина з висновками державної медичної експертизи, застосування до нього заходів примусового лікування та в інших випадках, коли діями працівників охорони здоровя можуть бути ущемлені загальновизнані права людини і громадянина. Слід відзначити, що такими ж правами користуються іноземні громадяни та особи без громадянства, які постійно проживають на території України. В розвиток положень зазначених Основ прийнято ряд Законів України: „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", „Про захист населення від інфекційних хвороб", „Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення", „Про боротьбу із захворюванням на туберкульоз", „Про трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів людині", „Про донорство крові та її компонентів", „Про лікарські засоби", "Про психіатричну допомогу", „Про імплантацію електрокардіостимуляторів", „Про курорти". Разом з цим реалії, повязані з охороною здоровя, вимагають перегляд законодавства в цій сфері з метою його удосконалення, і в звязку з цим Міністерством охорони здоровя України розроблено проект нової редакції Основ законодавства України про охорону здоровя. У цьому проекті (далі – нова редакція Основ) пропонується чітко визначити такі поняття як: медична допомога, медичні послуги, безоплатна медична допомога, платні медичні послуги, доступність медичної допомоги, якість медичної допомоги, пацієнт, сімейний лікар та інші, нечіткість та відсутність визначень яких на цей час призводять фактично до неможливості надання безоплатної медичної допомоги. Також проектом нової редакції Основ пропонується більш чітко розмежувати повноваження у сфері охорони здоровя між Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в сфері охорони здоровя. Важливим аспектом проекту нової редакції Основ є те, що відведено окреме місце питанням медичного страхування . Медичне страхування, яке є формою соціального захисту інтересів населення у галузі охорони здоровя, пропонується здійснювати у двох варіантах: загальнообовязковому і добровільному порядку. Загальнообовязкове державне соціальне медичне страхування є складовою частиною системи загальнообовязкового державного соціального страхування і забезпечує всім громадянам рівні можливості для отримання медичної допомоги на засадах соціальної рівності і доступності незалежно від віку, статі, стану здоровя. Добровільне медичне страхування – це частина особистого страхування, яке є доповненням до системи соціального забезпечення. Здійснюється на основі програм добровільного медичного страхування і забезпечує отримання додаткових послуг в охороні здоровя понад обсягів і рівнів, визначених програмами загальнообовязкового державного соціального медичного страхування. Добровільне медичне страхування може бути колективним та індивідуальним. Правові, організаційні та фінансові засади, принципи та механізми функціонування загальнообовязкового державного соціального медичного страхування та добровільного медичного страхування будуть визначатися відповідними законами. Вперше згідно з цим проектом пропонується врегулювати питання лікарняних кас, як обєднань громадян, які створюються на добровільній основі для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних та інших спільних інтересів. Основним завданням цих кас є здійснення заходів, спрямованих на покращання медичного обслуговування своїх членів, а також сприяння розвитку охорони здоровя. Членами лікарняних кас можуть бути окремі громадяни та трудові колективи, які сплачують внески за своїх співробітників. Одним із позитивних моментів нової редакції Основ є те, що знайшли визначення питання екстреної та швидкої медичної допомоги. Так, екстрена медична допомога – вид медичної допомоги, що надається у випадках раптових гострих захворювань, травм і отруєнь, які загрожують здоровю та життю людини. Екстрену медичну допомогу зобовязані надавати всі медичні працівники і заклади охорони здоровя, незалежно від відомчої підпорядкованості та форми власності. У невідкладних випадках, коли надання медичної допомоги через відсутність медичних працівників на місці неможливе, підприємства, установи, організації та громадяни зобовязані надавати транспорт для перевезення хворого до лікувально-профілактичного закладу. В цих випадках першу невідкладну допомогу також повинні надавати співробітники міліції, пожежної охорони, аварійних служб, водії транспортних засобів та представники інших професій, на яких цей обовязок покладено законодавством і службовими інструкціями. Обсяги та технології надання екстреної медичної допомоги визначаються і затверджуються центральним органом виконавчої влади, уповноваженим з питань охорони здоровя, у вигляді стандартів надання екстреної медичної допомоги. Екстрену медичну допомогу, відповідно до затверджених стандартів, на місці пригоди зобовязані надавати всі медичні працівники і заклади охорони здоровя, що обслуговують район пригоди, незалежно від відомчої підпорядкованості та форми власності. Швидкою медичною допомогою є служба охорони здоровя, яка складається в мережі спеціальних закладів (станцій і лікарень швидкої допомоги, а також відділень швидкої допомоги інших лікувально-профілактичних закладів), забезпечених необхідним транспортом і обладнанням. Служба швидкої допомоги забезпечує надання своєчасної та кваліфікованої медичної допомоги на місці випадку і під час транспортування при станах, що загрожують здоровю та життю людини, - нещасних випадках (травмах, отруєннях) і раптових гострих захворюваннях, а також забезпечує госпіталізацію та перевезення потерпілих, породіль і хворих, крім інфекційних. Швидка медична допомога в державних і комунальних закладах охорони здоровя надається безоплатно як громадянам України, так і іноземним громадянам незалежно від місця проживання. Проектом нової редакції Основ пропонується чітко врегулювати питання заборони клонування людини, що є позитивним моментом з огляду суспільної моралі і гідності людини. Таким чином, з прийняттям нової редакції Основ законодавства України про охорону здоровя належним чином мають забезпечуватися конституційні права громадян України з охорони здоровя. Директор Департаменту соціального, |