18-10-202218:43

Денис Малюська: Ключовою проблемою яка була і є – це те, що політики та російські олігархи оформлюють свої бізнес активи на номінальних осіб, які лише є формальними власниками. Ланцюг від номінальних до реальних власників ми будемо доводити в суді.

Указ президента зафіксував накладення на російських олігархів та політиків санкцій у вигляді блокування активів. Вже зараз заблоковані активи Віктора Януковича, Сергія Курченка, Павла Лебедева та Олега Дерипаски.

«Наступним етапом, що власне вже зроблено, є відправлення запитів до правоохоронних органів про надання всіх матеріалів щодо активів таких осіб, а також їх колабораціоніських дій вчинених від початку широкомасштабного вторгнення. Усі зібрані матеріали, які нам нададуть правоохоронці ми оформляємо у позивну заяву до Вищого Антикорупційного суду для отримання рішення про конфіскацію активів», зазначає Міністр юстицїї.

За словами Дениса Малюськи, найскладнішим є зібрання доказів та оформлення їх у якості доказової бази позову, який буде направлений до ВАКС.

Тривалість цього етапу залежіть від напрацьованості доказової бази правоохоронців та  від індивідуальних обставин справи.

Як уточнює Міністр юстиції, стандарти доказування мають бути дуже високими, адже з практики відомо, що як тільки ми отримуємо рішення ВАКС про конфіскацію російських активів, надходить позов до Міжнародного арбітражного суду або ж заява до ЄСПЛ.

Ще на початку повномасштабного вторгнення за ініціативи Міністерства юстиції Кабінет Міністрів ввів мораторій  на відчуження активів резидентів та громадян російської федерації. Отже, у випадках не правомірного продажу все ж існує механізми повернення цих активів.

«Основна проблема – це знову ж номінальні власники. Як правило, це є громадяни України і на них цей мораторій не поширюється. Такі громадяни можуть відчужити активи, але в таких випадках нам допомагають правоохоронні органи, які в межах кримінальних впроваджень ці компанії або корпоративні права на них вже заарештували», наголошує Міністр.

Власне найбільш очевидні російські активи, які арештовані в межах кримінальних впроваджень з великою імовірністю дійдуть до конфіскації.

Ключова відмінність механізму репарацій України від відомого механізму світової практики є те, що ми маємо отримати репарації не одержуючи повний контроль над державою агресора і його політичною системою, а також без його відома та добровільної згоди. Для цього необхідна підтримка світової спільноти, зокрема Генеральної асамблеї ООН в питанні розробки механізму примусової виплати репарацій росією, який має бути створений на міжнародному рівні.

Очікується, що така підтримка Генасамблеї ООН буде оформлена відповідним рішенням уже цієї осені. І це означатиме початок переговорного процесу з конкретними країнами, щодо передачі заморожених  російських активів в спеціальний компенсаційний фонд.