21-10-202013:09

Денис Малюська: В Україні не повинно бути судів без суддів, українці не мають роками очікувати на розгляд своїх справ

На сьогодні в Україні вакантними є близько 2 тисячі посад суддів, що складає понад 30 % від усіх суддівських посад, ще 30% суддів мають право на відставку. Надмірне навантаження на суддів, які працюють, та брак суддівських кадрів негативно впливає на строки розгляду справ судами, що спричиняє значну кількість звернень до Європейського суду з прав людини. Про це зазначив Міністр юстиції України Денис Малюська, як один із авторів публікації, на сайті «Європейська правда».

«В Україні не повинно бути судів без суддів, українці не мають роками очікувати на розгляд своїх справ. Тому наразі надзвичайно важливо максимально оперативно пройти перший етап судової реформи України. Зміни, запропоновані законопроектом №3711 дадуть змогу Вищій раді правосуддя якнайшвидше сформувати Вищу кваліфікаційну комісію суддів України та, як наслідок, запустити процес добору, кваліфікаційного оцінювання суддів та вирішувати інші питання суддівської кар’єри. Усе це і сприятиме подоланню кадрового «голоду» в судовій системі», – наголосив Денис Малюська.

При цьому Міністр юстиції зауважує, що проєкту закону №3711, не є повноцінною судовою реформою. Це – лише перший, найлегший і найпростіший з кроків у цьому напрямку, це – точкова, вузька ініціатива, спрямована на вирішення невідкладних питань у зв’язку з потребою формування ВККС та виконання рішень Конституційного Суду України.

Загалом же ключові законодавчі зміни у роботі судів України будуть імплементовані у три етапи. Метою першого етапу буде запуск добору на вакантні місця суддів та виконання рішень Конституційного Суду України. На другому етапі буде вдосконалено процедуру добору членів Вищої ради правосуддя та її роботи. Третій етап буде присвячено проблематиці єдності судової практики.

Говорячи про висновок Венеційської комісії щодо законопроєкту №3711, Денис Малюська зазначив, що це не критика проєкту Закону, а рекомендації, які будуть враховані під час його підготовки до другого читання. Так, Венеційська комісія запропонувала:

  • вдосконалити процедуру добору членів конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
  • відтермінувати надання додаткових повноважень Вищій раді правосуддя;
  • запровадити окремі зміни у діяльності Вищої ради правосуддя на другому етапі реформи.

«Венеційська комісія була створена для сприяння в першу чергу молодим демократіям у напрацюванні національного законодавства, яке б відповідало європейським стандартам та цінностям. А тому ті чи інші рекомендації Комісії щодо удосконалення положень проєктів і слід сприймати як дружню пораду, допомогу і підтримку, яка має на меті покращити національне законодавство, а не критику чи виставляння червоних карток владі», – пояснив очільник Мін’юсту.

Щодо питання повного підпорядкування ВККС Вищій раді правосуддя, Денис Малюська зазначив, що це необхідно для визначення єдиного суб'єкта затвердження тих чи інших порядків, положень і методик для оцінювання кандидатів на зайняття вакантної посади судді. Однак реалізація такого кроку відбудеться не в найближчій перспективі.

«Венеційська комісія у висновку щодо проєкту № 3711 зазначає, що на сьогоднішньому перехідному етапі функціонування судової системи Вища кваліфікаційна комісія суддів України повинна існувати як автономний орган, який сам ухвалює рішення щодо процедурних речей, які регулюють його діяльність. Втім Комісія залишається на позиції можливості такого наближення чи навіть об’єднання двох органів суддівського врядування в рамках наступних кроків по вдосконаленню профільного законодавства, в ході ширшої, структурної реформи, яка має бути ініційована після початку роботи ВККС», – пояснив Денис Малюська.

За словами Міністра юстиції, законопроєкт № 3711 прокладе шлях для другого етапу структурних реформ в судовій владі, який вирішуватиме питання  створення етичної ради за участю міжнародних експертів та її компетенції, порядку функціонування служби дисциплінарних інспекторів ВРП, а також удосконалення порядку розгляду окремих адміністративних справ.

«Нині багато політичних сил виступають категорично проти залучення міжнародних експертів до питань, що стосуються судової влади в будь-якій, навіть дорадчій ролі. Однак лише відмовившись від практики взаємопоборювання та побудувавши конструктивний діалог ми зможемо напрацювати та втілити механізм якісного реформування судової системи в Україні», – додав Денис Малюська.