19-01-202309:00

Ірина Мудра: Притягнення росії до всебічної міжнародної відповідальності матиме вирішальне значення для майбутнього світового порядку

Агресія росії є міжнародним злочином не лише проти України, а й проти всього цивілізованого світу. Тому, притягнення агресора до відповідальності – спільний обов’язок усієї міжнародної спільноти. Про це говорили учасники Української сніданкової дискусії – традиційного приватного заходу, організованого з нагоди Щорічної зустрічі Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ).

«Сьогодні Україна захищає не лише свій суверенітет і територіальну цілісність. Україна відстоює демократичні цінності, права людини та верховенство права для всього світу. Притягнення держави-агресора росії до всебічної міжнародної відповідальності матиме вирішальне значення для майбутнього світового порядку. Це продемонструє будь-якій агресивній державі реальні правові наслідки збройної агресії», – зазначила під час свого онлайн-виступу заступниця Міністра юстиції України Ірина Мудра.

За її словами, система притягнення росії до відповідальності має бути комплексною і включати три основні складові:

  1. Розслідування військових злочинів росії українською системою кримінальної юстиції та правоохоронними органами іноземних держав, розслідування військових злочинів МКС, а також притягнення росії до відповідальності в судах.

З початку повномасштабної агресії українські правоохоронні органи зареєстрували та розслідують понад 64 тис. Кримінальних проваджень щодо злочинів, пов’язаних з російською агресією, з яких близько 63 тис. – військових злочинів.

Крім того, з 2014 року Уряд України подав 5 міждержавних справ проти Уряду російської федерації до Європейського суду з прав людини. У цих міждержавних справах Україна доводить відповідальність рф за систематичні порушення прав людини та ефективний контроль над тимчасово окупованими територіями з боку росії.

Встановлення відповідальності російської федерації полегшить ведення індивідуальних звернень громадян і юридичних осіб проти рф як у Європейському суді з прав людини, так і в інвестиційних арбітражах, та стане підставою для розгляду таких справ і для стягнення заявниками компенсації з російської федерації за порушені права, гарантовані Європейською конвенцією з прав людини.

Ще 2 справи України проти росії розглядає Міжнародний суд ООН.

  1. Створення Спеціального трибуналу з розслідування злочину агресії проти України з метою притягнення вищого військово-політичного керівництва росії до відповідальності за злочин агресії проти України.

Враховуючи відсутність юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо розслідування злочину агресії проти України, вчиненого керівництвом росії, Україна ініціювала створення Спеціального трибуналу для злочину агресії проти України.

«Створення Спеціального трибуналу щодо злочину агресії проти України не вплине на юрисдикцію МКС, а доповнить його роботу. Притягнення росії до відповідальності за агресію продемонструє, що міжнародне кримінальне право є ефективним, що міжнародне правосуддя є ефективним і служить своїй головній меті: захищає міжнародний правопорядок і права людини», – зазначила Ірина Мудра.

  1. Стягнення репарацій з агресора, у тому числі шляхом створення міжнародного компенсаційного механізму, посилення санкційних заходів та конфіскації державних активів росії і підсанкційних осіб та їх перепрофілювання для відшкодування збитків жертвам військових злочинів росії і відновлення України.

14 листопада 2022 року на Генасамблеї ООН 94 країни проголосували за Резолюцію про компенсації та відшкодування шкоди за агресію проти України. Тому, наша держава очікує, що всі 94 держави, які підтримали Резолюцію, стануть активними учасниками створення компенсаційного механізму у співпраці з Урядом України.

Як перший крок у процесі створення компенсаційного механізму Україна прагне створити міжнародний Реєстр збитків. Він збиратиме інформацію про претензії та реєструватиме докази збитків, пошкоджень або травм та інших порушень міжнародного права, вчинених росією в Україні або проти України, для використання цих доказів у майбутньому судовому процесі.

Запорукою ефективної роботи компенсаційного механізму та гарантією отримання всіма постраждалими справедливого відшкодування є фінансове наповнення Фонду компенсації. Україна переконана, що основним джерелом його наповнення мають бути заблоковані і заморожені активи російської федерації та громадян рф, які перебувають під санкціями.

«Тому, для нас принципово важливо, щоб заморожені активи росії та визначених осіб залишалися заблокованими, були конфісковані та згодом передані до Компенсаційного фонду, який діятиме в рамках міжнародного компенсаційного механізму. Досягнення цієї мети забезпечить виплату компенсацій жертвам збройної агресії та швидке постконфліктне відновлення України саме за рахунок держави-агресора. З метою притягнення росії до матеріальної відповідальності за всі завдані збитки ми закликаємо наших міжнародних партнерів зберегти вже введені санкції, продовжити посилення санкційного тиску на росію та заморозити активи підсанкційних осіб», – акцентувала заступниця Міністра юстиції України.

Також Ірина Мудра додала, що Україна очікує, що найближчим часом країни-партнери розроблять та затвердять необхідну правову базу та процедури для конфіскації таких активів, їх перепрофілювання та подальшої передачі до Компенсаційного фонду, який буде створено в рамках міжнародного компенсаційного механізму.