Найближчим часом Міністерство юстиції України винесе на розгляд Кабінету Міністрів України проекти законів "Про внесення змін та доповнень до Законів України "Про державну виконавчу службу" та "Про виконавче провадження". Про це повідомила директор департаменту державної виконавчої служби Людмила Павлова на розширеній колегії Мін\'юсту, що відбулася у Києві сьогодні, 19 червня 2002 року. На колегії було розглянуто роботу Державної виконавчої служби.
Зокрема, Л.Павлова повідомила, що середньомісячне навантаження на одного державного виконавця за три роки існування служби зросло з 85 виконавчих проваджень у 1999 році до майже 112 проваджень у минулому році. За 5 місяців поточного року середньомісячне навантаження державного виконавця складає 260 виконавчих проваджень. При цьому, за словами директора департаменту, практика роботи свідчить, що державний виконавець фізично може виконати не більше 50 виконавчих проваджень на місяць.
Вона також повідомила, що, "не дивлячись на перевантаженість у роботі, державними виконавцями у минулому році закінчено понад 2 млн. 470 тис. виконавчих документів, що вдвічі перевищує цей показник у 1999 році. За 5 місяців поточного року закінчено вже 1 млн. 512 тис. виконавчих проваджень." Якщо в 1999 році було стягнуто на користь фізичних осіб та юридичних осіб власності майже 153 млн.грн., то в минулому році стягнуто понад 4 млрд. 688 млн.грн., а за 5 місяців цього року - вже понад 2 млрд.грн. На користь держави та підприємств державної форми власності в минулому році стягнуто понад 843 млн.грн. (удвічі більше, ніж у 1999 році). На думку Л.Павлової, це демонструє, що незважаючи на чисельні труднощі та проблеми, які існують в роботі державних виконавців, Державна виконавча служба в цілому працює і поступово підвищує ефективність своєї роботи.
Одночасно директор департаменту Державної виконавчої служби наголосила на численних проблемах в роботі органів Державної виконавчої служби, які потребують негайного вирішення. За словами Л.Павлової, перевірки показали, що ця робота належним чином не налагоджена. В окремих відділах ДВС Львівської, Запорізької областей та м. Севастополя виявлено повний безлад у діловодстві. Грубо порушуються вимоги Інструкції про проведення виконавчих дій щодо ведення та обліку депозитних рахунків.
Серед причин низьких показників у роботі Державної виконавчої служби Л.Павлова назвала стан нормативно-правової бази, якою керуються державні виконавці. Зокрема, на рівні виконання у 2001 році позначилось введення мораторію на відчуження майна державних підприємств відповідно до наказу Мін\'юсту від 01.06.01 №33/5 "Про тимчасове призупинення примусової реалізації майна" та Закону України "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна", за якими державні виконавці не передають на реалізацію майно боржників державної форми власності або боржників, частка держави у майні яких становить не менше 25%.
Іншими причинами, які обумовлюють неможливість виконання рішень або зупинення виконання, на думку директора департаменту ДВС, є відсутність або недостатність ліквідного майна у підприємств боржників, на яке звертається стягнення, оскарження боржниками рішень судів, розстрочення або відстрочення виконання, розшуку боржників тощо. Вона також наголосила, що продовжують виникати окремі проблеми та неузгодженості при виконанні рішень, пов\'язаних з діяльністю митних та податкових органів.
Головною причиною незадовільною роботи ДВС Л.Павлова назвала відсутність "правильно організованої роботи по добору кадрів державних виконавців". "З огляду на низький рівень зарплатні та перевантаженість у роботі у державні виконавці йдуть або зовсім молоді люди із студентської лави, які ще не мають ні життєвого, ні професійного досвіду, або колишні працівники правоохоронних органів, які вже мають досвід, але дещо інший." - заявила вона у своєму виступі на розширеній Колегії Мін\'юсту. Крім того, на думку Л.Павлової, перевантаженість у роботі та низький рівень заробітної плати призвели до збільшення плинності кадрів державних виконавців з 16% у 1999 році до 32% у 2001 році.
Л.Павлова повідомила, що багато відділів Державної виконавчої служби розташовані у вкрай непристосованих приміщеннях, не мають не тільки комп\'ютерів чи якихось елементарних засобів оргтехніки, але й стільців та столів. До цього часу не вирішені питання забезпечення відділів ДВС транспортом. Лише 20 районних відділів державної виконавчої служби з 739 забезпечені транспортними засобами. У зв\'язку з цим не вирішується проблема виїзду державних виконавців на місце виконання
Окремо директор департаменту ДВС зупинилася на розгляді подань державних виконавців до судів та органів прокуратури про порушення кримінальних справ за умисне невиконання судових рішень. Вона повідомила, що протягом минулого року державними виконавцями було направлено 5490 таких подань. Лише за 2840 (51%) поданнями порушено кримінальні справи, з яких 1073 справ закрито на стадії попереднього слідства. В багатьох випадках ці органи навіть не вважають за потрібне повідомити державного виконавця про наслідки розгляду його подання. Протягом 2001 року судами винесено тільки 13 обвинувальних вироків за умисне ухилення від виконання рішення суду за ст.1764 КК України.
Довідка. Державна виконавча служба, завданням якої є виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), була створена в 1999 році. Запровадження інституту державних виконавців мало на меті створення сильного, процесуально незалежного органу державної влади з висококваліфікованими фахівцями, здатними виконувати обов\'язки, пов\'язані з примусовим виконанням рішень судів та інших органів.
На той час штатна чисельність Державної виконавчої служби складала 3558 осіб. З часу створення штатна чисельність органів Державної виконавчої служби не змінювалась.
За останні два роки питання підвищення ефективності служби розглядалось на 16 засіданнях колегії Міністерства та 30 нарадах. На нараді з питань захисту державних інтересів при формуванні державного бюджету при Президенті України у квітні цього року робота Державної виконавчої служби була піддана жорсткій критиці.
Прес-служба Міністерства юстиції України