13-04-202112:33

Олександр Банчук: Законопроєкт про адмінпроцедуру – зміни на шляху до сучасної, ефективної сервісної системи держуправління

Жодних рішень про вас без вас, міжвідомча взаємодія замість купи довідок, аргументація рішень замість відписок – усе це новації, передбачені законопроєктом «Про адміністративну процедуру». Це перший в історії незалежної України закон, що регулюватиме відносини особи та держави на основі європейських стандартів. І профільним парламентським комітетом він вже був рекомендований до прийняття у другому читанні. Про це розповів заступник Міністра юстиції Олександр Банчук у своїй колонці на сайті видання «Ліга:Закон».

«Законопроєкт про адміністративну процедуру балансує ваги, на яких, з одного боку, права громадян, а з іншого – повноваження держави. Він повинен усунути бар’єри та спростити взаємодію між громадянами і державними органами. Це справжній крок назустріч верховенству права та тим принципам, які впроваджує Міністерство юстиції України, – рівності перед законом, визначеності та безсторонності», – зазначив Олександр Банчук.

За його словами, з 2005 року у Кодексі адміністративного судочинства були визначені принципи, які адмінсуд при вирішенні конкретної справи по адміністративному позову щодо дії чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень повинен перевірити. Це, зокрема, обґрунтованість та визначеність рішень, безсторонність і неупередженість адміністративних органів, добросовісність і розсудливість, відкритість і своєчасність,  розумний строк рішень та їх оскарження, гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні та наявність ефективних засобів правового захисту тощо. І завдання законопроєкту – нарешті наповнити ці принципи конкретним змістом.

Крім того, законопроєкт «Про адмінпроцедуру» передбачає розширення прав громадян та їх участь у прийнятті рішень. Зокрема, серед основних змін – наступні:

  • учасниками адмінпроцедури можуть бути особи, права, свободи та законні інтереси яких негативно зачіпає адміністративний акт;
  • особа отримує право бути вислуханою, право на ознайомлення з матеріалами та отримання чи надання роз'яснень;
  • громадяни отримують можливість залучати до участі осіб, які сприяють розгляду справи: свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів;
  • належне обґрунтування адміністративного акту – обов’язкова вимога;
  • жодного рішення про вас без вас: адміністративний акт набирає чинності з моменту його доведення до відома відповідної особи, а не з моменту прийняття рішення;
  • отримання документів та відомостей, що перебувають у володінні інших органів влади – обов’язок відповідальних органів, а не самих громадян;
  • будь-яка особа, яка вважає, що дія або бездіяльність адміністративного органу порушує її права, свободи чи законні інтереси, – має право на адміністративне оскарження у адміністративному органі вищого рівня.

Крім того, законопроєктом передбачається й вдосконалення регулювання строків оскарження рішень. «Зараз у законодавстві є різнобій. Наприклад, рішення територіальних органів міністерства юстиції можуть бути оскаржені протягом 15 календарних днів,  а рішення державного реєстратора – протягом 60 календарних днів. У Податковому кодексі свої строки і скарга подається протягом 10 робочих днів. Це все дезорієнтує людину, а універсальний строк оскарження, який передбачається законопроєктом, дозволяє людині впевнено прогнозувати і планувати свої дії», – пояснює Олександр Банчук.

Як повідомив заступник Міністра юстиції, якщо проєкт цього закону буде ухвалений – Уряд і Парламент матиме рівно 12 місяців, щоб забезпечити узгодженість нормативно-правових актів та привести їх у відповідність до нового закону. Це – серйозна трансформація, необхідна для забезпечення сучасної, прозорої, ефективної та сервісної системи державного управління в Україні.