13 вересня відбулася урядова "гаряча лінія" з Міністром юстиції України Олександром Лавриновичем. Протягом двох годин Міністр відповідав на дзвінки громадян та отримав кілька десятків факсів із зверненнями, які надходили практично з усіх регіонів України. Переважна кількість тих, хто додзвонився, повідомляли Міністру про випадки незадовільного виконання судових рішень. Піднімалися також питання відшкодування моральної шкоди та заподіяних збитків. Коментуючи результати свого телефонного спілкування по “гарячій лінії”, Олександр Лавринович сказав:
- Пряма лінія підтвердила, що найбільш проблемним напрямком в системі юстиції є виконання судових рішень. Це те, що було для мене очевидним більше року тому, коли я прийшов до Міністерства на посаду Державного секретаря. Саме тому реформування виконавчої служби стало на цьому етапі головним напрямком моєї роботи, якому я приділяю найбільше уваги. Кроки, які зроблені, на жаль, ще не могли дати відчутних змін, оскільки мають певну інерційність. Але я думаю, що наступного року під час урядової “гарячої лінії” таких питань буде набагато менше.
- Наскільки важко “з ходу” коментувати досить складні ситуації, про які вас інформують громадяни під час такого спілкування?
- Для мене це є звична річ. Я навіть згадав свою депутатську діяльність. Зовсім недавно такі ж прийоми громадян я робив щомісяця в своєму окрузі – питання ремонту дахів, дії нерадивих управлінців, спірні рішення судів… Настільки воно мені знайоме, я б навіть сказав – близьке, що на хвилинку здалося, наче я повернувся до свого старого депутатського статусу.
- Сьогодні прозвучала подяка Президенту і Прем‘єр-міністру за організацію урядової “гарячої лінії”…
- Я вважаю, що такі лінії дуже потрібні і актуальні. Тому що всі, хто працює в системі державної влади, кожен, хто приймає, або бере участь у прийнятті державних рішень, зобов‘язані спілкуватися з громадянами, з тим, щоб розуміти той біль, ті проблеми, які турбують співгромадян.
- Яка подальша доля факсів та дзвінків, які надходили сьогодні на “гарячу лінію”?
- Працівники апарату Міністерства юстиції все ретельно зафіксували. І кожне звернення, там де є конкретне питання, що потребує вирішення, буде вивчене. На всі запитання буде дана відповідь.
- А якщо узагальнити ваші враження від сьогоднішнього спілкування?
- Ті пропозиції, які були висловлені, стосувалися переважно роботи судів, і це мене турбує. Турбує дуже сильно, оскільки, на превеликий жаль, моя точка зору, яка висловлювалися в сесійному залі парламенту, коли приймалися відповідні закони, залишалася в меншості, і сьогоднішній стан побудови судової системи, організація роботи суддів, судового процесу є далеко не бездоганною. Щойно ми в цьому зайвий раз переконалися. Безперечно, судді повинні бути незалежні при прийнятті рішень. Але вони мають бути підконтрольні суспільству, вони не можуть працювати в умовах вседозволеності – “хочу розглядаю, хочу не розглядаю, хочу постановлю, як мені хочеться, і ніхто не зможе мене поправити…” Така ситуація є неприпустимою. Другий момент, про який я вже говорив - це виконання судових рішень
- За яких умов можливий суспільний контроль над роботою суддів?
- На мою думку, ті інституції, які сьогодні в Україні контролюють роботу суддів – система Кваліфікаційних комісій, - мають бути представлені не корпоративно, на дві третини самим ж суддями, а складатися з висококваліфікованих юристів, які працюють в інших галузях права, і які можуть дати абсолютно кваліфіковану оцінку щодо звернень громадян, тобто, вивчивши всі факти, зробити обгрунтовані і незалежні висновки щодо роботи того чи іншого судді.
Прес-служба Міністерства юстиції України