09-02-202109:13

Ольга Оніщук: Ліквідувавши головні шпарини для «реєстраційного» рейдерства, впроваджуємо ризик-орієнтовану модель запобігання цьому явищу

2020‑й для Міністерства юстиції став роком активної боротьби з «реєстраційним» рейдерством. На цьому акцентувала заступниця Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук в інтерв’ю журналістам видання «Юридична газета». За її словами, минуло річ вдалося реалізувати низку важливих антирейдерских кроків:

  • ми повністю перезавантажили процедуру адміністративного оскарження реєстраційних дій, передбачили оперативний і ефективний механізм скасування незаконних реєстраційних дій в одноособовому порядку і повністю переформатували діяльність «антирейдерської» комісії Мін'юсту, відмовившись від формальних критеріїв допуску скарг до розгляду;
  • нам вдалося ліквідувати рейдерство у сфері державної реєстрації як системне явище, очистити систему від недобросовісних кадрів, анулювавши доступ до реєстрів більш як 100 суб'єктам — як державним реєстраторам, так і нотаріусам, які допустили грубі порушення законодавства;
  • ми запустили механізм додаткової ідентифікації користувача для Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ДРП) та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР), тим самим ліквідувавши всі технічні шпарини для здійснення кібератак на ці реєстри.

«Разом із тим, ліквідувавши головні шпарини для «реєстраційного» рейдерства, ми побачили, що попит на злочинне заволодіння нерухомістю чи захоплення бізнесу досі залишається. Тож у 2021 році ми плануємо розпочати перехід від концепції швидкого реагування до ризик-орієнтованої моделі запобігання «реєстраційному» рейдерству. Якщо пояснити простими словами, то раніше нам доводилося «ловити» замовників і виконавців «реєстраційного» рейдерства, ліквідуючи наслідки вже здійснених атак, а тепер ми вже маємо не пустити їх на поріг власника. Ми повинні максимально унеможливити незаконні оборудки з зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно чи відомостями щодо юридичних осіб, як це вже було зроблено з ліквідацією технічних шпарин для кібератак на ЄДР і ДРП», – пояснила заступниця Міністра юстиції.

Водночас, говорить Ольга Оніщук, минулоріч не все вдалося так, як було задумано. Це стосується оновлення ЄДР. «До переходу на сучасне програмне забезпечення цього реєстру Україна пройшла шлях довжиною у понад 4 роки. Але реєстр виявився не таким ідеальним, як нам би того хотілося, про що свідчить значна кількість питань і зауважень, які надходять від державних реєстраторів. Частина з них — це питання, які знаходяться у площині практичного застосування. Інші – потребують вирішення з боку розробників і технічних фахівців ДП «Національні інформаційні системи» (НАІС). Проте ми постійно тримаємо руку на пульсі ситуації з роботою ЄДР, і усі виявлені проблеми поступово вирішуються», – зазначила Ольга Оніщук.

Серед планів на нинішній рік – реформувати систему нотаріату, запровадити справді робочі, прогресивні зміни: модернізувати діяльність нотаріусів, забезпечивши при цьому доступність і високу якість нотаріальних та реєстраційних дій для всіх верств населення, особливо соціально незахищених. Як зазначила профільна заступниця Міністра юстиції, для цього необхідно здійснити 3 кроки:

  1. провести масштабну цифровізацію нотаріальної діяльності;
  2. перейти до єдиного нотаріату та розширити кількість дій, які можуть вчиняти нотаріуси;
  3. передати низку повноважень органу професійного самоврядування нотаріусів.

«Нинішня реформа, яка передбачає перехід до Е‑нотаріату, надскладна та безпрецедентна за масштабністю змін, тому потребує зважених підходів, послідовних, обдуманих та консолідованих рішень. Наразі здійснюється фінальне узгодження положень напрацьованого законопроекту з основним стейкхолдером — Нотаріальною палатою України (НПУ), паралельно проводяться перемовини з представниками депутатського корпусу. Плануємо вже до кінця зими внести цю законодавчу ініціативу на розгляд Верховної Ради України і дуже розраховуємо на політичну підтримку запропонованих змін та їх оперативну реалізацію», – повідомила Ольга Оніщук.

В контексті питання скасування мораторію на відчуження земель сільськогосподарської діяльності, заступниця очільника Мін’юсту порадила всім власникам землі потурбуватися про присвоєння їхнім ділянкам кадастрових номерів, належне оформлення документів, які підтверджують право власності або інше речове право на ділянку, та про внесення відомостей до ДРП. За її словами, такий алгоритм дій допоможе максимально убезпечити власність від будь-яких шахрайських оборудок і незаконних посягань.

Щодо діяльності електронних ЗМІ, Ольга Оніщук зазначила, що це питання нині не врегульовано законодавством, адже не встановлено жодних вимог щодо державної реєстрації інтернет-видань, на відміну від друкованих ЗМІ. Відсутність чітких, прозорих законодавчих правил і контролю з боку держави за їх дотриманням призводить до появи так званих фейкових онлайн-ресурсів. «Вони, як правило, не містять жодної контактної інформації, за якою можна було б звернутися для виправлення фактажу публікацій або спростування недостовірної інформації. Я вже не кажу про те, що це суттєво ускладнює механізми захисту честі, гідності та ділової репутації або авторських прав, адже жодної офіційної інформації щодо таких онлайн-медіа немає. Тому, на моє особисте переконання, законодавче регулювання діяльності електронних ЗМІ, зокрема в частині їх державної реєстрації, має бути», – розповіла профільна заступниця Міністра юстиції.