05-11-202011:22

Ольга Оніщук: Офіс протидії рейдерству Мін’юсту протягом ІІІ кварталів 2020 року розглянув 2127 скарг: кожен п’ятий кейс стосувався оскарження реєстраційних дій щодо бізнесу

За ІІІ квартали 2020 року до Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (Колегія) надійшло 3133 кейси, з яких: 2515 скарг щодо нерухомості і 618 — стосовно бізнесу. Тобто, у переважній більшості випадків, майже у 80% кейсів, йшлося про оскарження реєстраційних дій (рішень державних реєстраторів), проведених у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ДРП), і тільки 20% скарг стосувалися дій, проведених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР).

«Таке відсоткове співвідношення оскарження рішень щодо двох основних напрямів державної реєстрації – нерухомості та бізнесу – симетричне загальній статистичній «картині» сфери державної реєстрації України. Згідно із офіційною статистикою ДП «Національні інформаційні системи», у січні-вересні 2020 року в ДРП було проведено 3 641 039 реєстраційний дій, у ЄДР — 958 538, тобто 79,17% і 20,83% відповідно», — пояснює Ольга Оніщук, заступниця Міністра юстиції з питань державної реєстрації.

Динаміка надходження скарг до Мін’юсту в розрізі кожного місяця неоднорідна: найбільше звернень було зафіксовано у лютому (408) і червні (401) 2020-го, а найменше — у серпні (268 скарг). Тоді як відповідна статистика щодо розглянутих Колегією кейсів дещо інша: найбільше скарг було розглянуто у травні цього року — понад 500, найменше – 51 кейс – у квітні. «Динаміка розгляду скарг має цілком логічне пояснення — тривалий, майже півторамісячний період (з 14 березня до 23 квітня 2020 року включно), коли колегіальний розгляд скарг у сфері державної реєстрації не відбувався через запроваджені в Україні карантинні обмеження. Надолужити інтенсивність діяльності нам вдалося у травні 2020 року: після відновлення колегіального розгляду скарг ми проаналізували понад 500 кейсів, працюючи фактично в режимі нон-стоп.

Нещодавно ми завершили процес внутрішньої реорганізації, закріпивши статус Офісу протидії рейдерству як окремого структурного підрозділу Міністерства юстиції України. Це дозволить збільшити наші кадрові потужності і організаційні можливості, оптимізувати роботу і пришвидшити розгляд скарг у сфері державної реєстрації», — коментує Ольга Оніщук.

Загалом за ІІІ квартали 2020 року Колегією було розглянуто 2127 скарг: 1682 — щодо нерухомості, 445 — стосовно бізнесу. У 898 випадках скарги були задоволені, а у 1229 кейсах — відмовлено в задоволенні по суті. Основними

підставами для відмови у задоволені скарг стало прийняття оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав відповідно до закону, а також випадки, коли скаржник не підтвердив порушення його прав проведеними реєстраційними діями або пропустив 60-денний строк для звернення. При цьому не було жодної відмови у задоволенні скарги із формальних підстав.

«Нам вдалося повністю викорінити формальний підхід до процедури адміністративного оскарження реєстраційних дій, коли, скажімо, через неналежне засвідчення копій документів, доданих до скарги, суб’єкти звернення були позбавлені можливості захистити свої майнові права та інтереси в Міністерстві юстиції України. Зараз ми орієнтуємося, перш за все, на якість розгляду реєстраційних кейсів і дієвість процедури адміністративного оскарження, і тільки потім на кількість проаналізованих кейсів.

Протягом 2020 року члени Колегії і фахівці Мін’юсту працювали на максимумі своїх фізичних можливостей, аби виконати нашу «програму-мінімум»: забезпечити ефективний захист прав громадян і бізнес-спільноти та сформувати впевненість у тому, що будь-яка незаконна реєстраційна дія приречена на скасування. І, як свідчить практика діяльності Колегії, почасти нам це вдалося: випадків зухвалого «реєстраційного» рейдерства фіксуємо все менше», — підкреслює Ольга Оніщук.