За словами Міністра юстиції Павла Петренка, нині виконується лише 20% рішень українських судів. Аби змінити ситуацію, робоча група у складі юридичної спільноти, міжнародних експертів, громадськості, Мін’юсту та Парламенту на майданчику Ради з питань судової реформи при Президентові України напрацювала низку законів, які стосуються реформування системи виконання судових рішень.
Міністр зазначив, що при розробці цих законопроектів були взяті моделі, які успішно працюють в країнах Європейського союзу. Введення схожої системи в Польщі дало змогу підвищити відсоток виконання рішень до 80%.
«Ми прибираємо дуже багато бюрократичних процедур, які визначені в чинному законодавстві, ми вводимо змішану систему виконання судових рішень і інститут приватних виконавців. Хочу розвіяти міф, що інститут приватних виконавців – це введення колекторів. Ніяких колекторів не буде. Приватні виконавці, як і приватні нотаріуси, виконуватимуть судові рішення в сфері бізнесу. Соціально чутливі питання й питання, які стосуються держави, й надалі виконуватимуться державними виконавцями», - заявив очільник Мін’юсту.
Разом з тим суттєво скорочується система державних виконавців. Це буде малочисельна група з хорошими зарплатами і мотивацією.
«Якщо у простого українця не буде грошей на приватного виконавця, він піде до державного і якість послуг там буде не гіршою», - сказав очільник Мін’юсту.
Павло Петренко зауважив: до другого читання разом із фракціями коаліції документи буде доопрацьовано з урахуванням усіх пропозиції народних депутатів.
«Міністерство юстиції стало ініціатором реформування виконавчої служби через її вкрай низьку ефективність. Було дуже важливо прийняти ці законопроекти у першому читанні і запустити реформу. Тим паче, що прийняття цих законів є однією із вимог МВФ», - резюмував Павло Петренко.
Як повідомлялося раніше, проект Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» передбачає впровадження в Україні змішаної системи примусового виконання рішень шляхом запровадження інституту приватних виконавців. Приватні виконавці за законопроектом наділяються рівними правами та інструментами для примусового виконання рішень, нарівні з державними, та зможуть приймати до виконання виконавчі документи по всім категоріям проваджень, за виключенням соціально чуттєвих категорій (виселення та вселення, відібрання дитини) та рішень, що стосуються державних органів та підприємств.
У свою чергу проект Закону України «Про виконавче провадження» встановлює максимально короткі та чітко визначені строки вчинення виконавчих дій та прийняття процесуальних рішень, забезпечує повну фіксацію всіх виконавчих дій та процесуальних рішень та спрощує порядок отримання сторонами інформації про виконавче провадження за допомогою електронних сервісів.
Окрім того, він створює умови для ефективного звернення стягнення на майно боржників, зокрема проектом передбачено створення Єдиного реєстру боржників для оперативного інформування бізнесу щодо платоспроможності контрагентів, запровадження електронної взаємодії з органами, які здійснюють реєстрацію прав, та направлення постанов про арешт коштів та платіжних вимог до банківських установ у електронній формі, розширення можливості виконавця щодо звернення стягнення майно та кошти боржників, зокрема на майнові права (корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності тощо).
Разом з тим даний документ створює механізм реалізації земельних ділянок в процедурі виконавчого провадження шляхом їх продажу на електронних торгах, усуває корупційні ризики при здійсненні процедури виконавчого провадження та впроваджує інститут судового контролю за виконанням рішень.
Законопроекти було внесено до Верховної Ради Президентом Україні як невідкладні. Їх остаточне прийняття Верховною Радою слугуватиме запорукою успішного продовження співпраці із Міжнародним Валютним Фондом.