14-11-202414:37

Представники Мін’юсту взяли участь у вебінарі з питань публічної доброчесності

13 листопада відбувся вебінар «Політичне зобов’язання до доброчесності, розподіл обов'язків та антикорупційна стратегія», організований Національним агентством України з питань державної служби спільно з Національним агентством з питань запобігання корупції, Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та за підтримки проєкту USAID та UK International Development «Сприяння доброчесності у публічному секторі» (Pro-Integrity).

Участь у вебінарі взяли близько 2 тисяч державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та експертів. Серед них і  представники Міністерства юстиції України. Модератором виступила Оксана Гус, аналітикиня Відділу з антикорупції та доброчесності Директорату з питань публічного врядування ОЕСР.

Тема вебінару стосувалася питань політичного зобов’язання до доброчесності, розподілу обов’язків на всіх рівнях управління для ефективного впровадження системи доброчесності та антикорупційної стратегії, яка повинна мати чіткий план дій і поєднувати підходи, засновані на правилах, цінностях та принципах.

Учасники були ознайомлені з публічною концепцією доброчесності. Основна увага була зосереджена на такому інструменті, як стратегія. Іван Салімонов, керівник Управління формування політики у сфері запобігання корупції Національного агентства з питань запобігання корупції, розповів, що в Україні існує три рівні стратегічних документів: національна стратегія, державна антикорупційна програма для реалізації цієї стратегії та інституційний рівень (антикорупційні програми міністерств та інших відомств). Також учасники ознайомилися з інформаційною системою моніторингу реалізації державної антикорупційної політики, яка відображає ключову інформацію про результати реалізації антикорупційної стратегії та відповідних програм.

Єспер Джонсон, заступник Голови Відділу з антикорупції та доброчесності Директорату з питань врядування ОЕСР, детально розповів про перші три принципи, що містяться в Рекомендаціях ОЕСР з публічної доброчесності, зокрема, про політичне зобов’язання до доброчесності:

  • що включає в себе політичну волю до боротьби з корупцією та підтримки доброчесності, а також як найвищі політичні та управлінські рівні можуть продемонструвати підтримку систем публічної доброчесності;
  • які існують законодавчі та інституційні механізми, необхідні для забезпечення публічної доброчесності;
  • як забезпечити підтримку політичної волі та моніторинг виконання зобов'язань щодо забезпечення публічної доброчесності.

Також учасники детально ознайомилися з принципом розподілу обов’язків:

  • як встановити чіткі обов'язки на всіх відповідних рівнях для розробки, керівництва та впровадження елементів системи доброчесності, забезпечивши їх відповідними можливостями та ресурсами;
  • які механізми можуть забезпечити горизонтальну та вертикальну взаємодію в рамках системи доброчесності;
  • як подолати укорінену відокремленість та конкуренцію між органами, на які покладено ці функції.

Основна частина вебінару стосувалася принципу стратегії:

  • як розробити стратегічний підхід до публічної доброчесності, що ґрунтується на фактах і спрямований на зменшення ризиків для публічної доброчесності;
  • як підготувати план дій для досягнення стратегічних цілей та забезпечення чіткості щодо відповідальних осіб, термінів виконання та вимірювання впливу;
  • як збалансувати підходи до стратегій доброчесності, що базуються на правилах і цінностях, з одного боку, та на принципах, з іншого.

Домантас Лукаускас, керівник відділу аналізу корупційних ризиків Служби спеціальних розслідувань Литовської Республіки, ознайомив присутніх з досвідом країн ОЕСР та розповів, чому, попри наявність потужного спеціалізованого антикорупційного органу та національної антикорупційної стратегії, необхідно розробляти плани організаційної доброчесності, а також як Литва використовує результати аналізу корупційних ризиків для розробки ефективного плану дій.