14-10-202213:31

Сергій Орлов: Від процесоорієнтованої держслужби до проєктної методології у напрямі цифровізації сфери юстиції

«Тривалий час державна служба в Україні була процесоорієнтованою. Тобто, процес заради процесу. За останні ж 2 роки нам вдалося переналаштувати її на проєктний підхід до роботи. Це коли ключовими показниками ефективності є саме реалізація проєктів», – про це розповів заступник Міністра юстиції України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергій Орлов в інтерв'ю для портала «Реформа державного управління».

За його словами, нині методологія для держслужби поділяється на кілька етапів: планування, опрацювання, реалізація та коригування. При цьому важливо враховувати основні напрями в роботі:

  • нормативно-правовий: що ми маємо врегулювати для реалізації проєкту;
  • технічний: який механізм або послугу ми маємо реалізувати на рівні ІТ;
  • організаційний: які процеси варто перебудувати, кого попередити, які роз’яснення дати, щоби процес запрацював у реальному житті, реальній роботі.

Наразі робота у сфері ІТ Мін'юсту триває у трьох ключових напрямах:

  1. Запровадження й цифровізація державних послуг.

Так, серед послуг, які за останні два роки вдалося запровадити у цифровому вигляді, такі: електронне свідоцтво про народження, електронна сплата боргів за виконавчими провадженнями, отримання  дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію і витягів із реєстру актів цивільного стану, автоматична реєстрація ТОВ та ФОП, реєстрація нерухомості онлайн, перевірка нотаріальних документів за QR-кодом.

  1. Оптимізація бізнес-логіки всередині реєстрів, щоби працівникам державних органів було простіше з ними працювати, паралельно намагаючись технічно обмежувати набір протиправних дій, де це можливо.

Зараз, наприклад, триває процес проведення звірки актових записів з іншими державними системами для їх верифікації. Триває також робота над оптимізацією Державного реєстру речових прав та запровадженням першої послуги з автоматичної реєстрації в цій сфері.

  1. Створення й запровадження нових систем у рамках Міністерства юстиції й підпорядкованих йому напрямах.

Плани щодо подальшої цифровізації сфери юстиції, за словами заступника Міністра, не менш амбітні, ніж вже реалізовані: запровадження електронної системи е-нотаріату, запровадження віддалених нотаріальних дій, розроблення системи «Банкрутство й неплатоспроможність», ведення електронних справ Офісу протидії рейдерству (електронна подача заяв через застосунок «Дія» з можливістю відслідковування руху цієї заяви, зважаючи на процес розгляду), оновлення реєстру Апостилів.

«Насправді, по кожному реєстру триває постійна робота з удосконалення. Є значні успіхи в запровадженні інформаційних обмінів, підвищенні якості даних та інтероперабельності систем. Команда бізнес-аналізу регулярно проводить консультації з користувачами та департаментами, що формують політику у відповідній сфері», – додає Сергій Орлов.

А ось щоб довідатись, чи доступна необхідна вам послуга онлайн, профільний заступник очільника Мін'юсту радить, по-перше, регулярно оновлюваний гід із державних послуг, де є інформація щодо актуалізованих адміністративних послуг та розписаний алгоритм по онлайн- і офлайн-процедурам, а по-друге, – зареєструватися на порталі «Дія», де у меню послуг можна побачити все, що на даний час доступно для того чи іншого громадянина.