06 квітня 2023 року опубліковано щорічний звіт про виконання державами-членами Ради Європи, а також росією рішень Європейського суду з прав людини.
У звіті представлено інформацію про проблеми, які були констатовані Європейським судом і перебувають під наглядом Комітету міністрів, а також досягнення і успіхи держав щодо їх вирішення.
У Раду Європи за 2022 рік надійшло від ЄСПЛ 145 рішень у позовах проти України для нагляду за виконанням - це менше, ніж за 2021 рік.
Комітет міністрів РЄ у 2022 році отримав від Європейського суду з прав людини 145 таких рішень, тоді як у 2021 році для нагляду за виконанням передали 196 рішень.
Незважаючи на повномасштабну війну, розпочату росією 24 лютого 2022 року, що негативно відобразилась на здатності України оперативно виконувати рішення Європейського суду, звітування про виконання таких рішень постійно продовжувалося, навіть після рішення Комітету міністрів відкласти розгляд справ стосовно України, яке було прийнято під час його позачергового засідання 25 лютого 2022 року.
Зокрема, Уряд України продовжив повідомляти Комітет міністрів про стан функціонування судової системи, ситуацію в установах виконання покарань та попереднього ув’язнення, зміни у кримінально-процесуальному законодавстві під час війни. Крім того, протягом року було подано 63 плани дій/звіти про вжиті заходи та 17 повідомлень/листів стосовно виконання рішень Європейського суду.
Зважаючи на це під час засідань головуючими Комітету міністрів неодноразово підкреслювалося, що Україна продовжує виконувати свої зобов’язання перед Радою Європи відповідно до статті 46 Конвенції.
Також відзначено досягнення прогресу у виконанні низки важливих рішень Європейського суду протягом 2022 року:
У справі «Зеленчук і Цицюра проти України», яка розглядалась під час 1451-го (DH) засідання 06-08 грудня 2022 року Комітет міністрів із задоволенням відзначив функціонування ринку землі (обігу земель сільськогосподарського призначення) на практиці у 2022 році після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення» (№ 552-IX).
Комітет міністрів завершив нагляд за виконанням групи справ «Бочан проти України (№2)» (щодо проблеми неправильного тлумачення висновків Європейського суду Верховним Судом України) та відзначив створення правового механізму, який передбачає можливість подання заяви про перегляд остаточних національних судових рішень у цивільних та кримінальних справах на підставі встановлення Європейським судом порушення. Комітет міністрів зауважив, що практика Верховного Суду у справах про перегляд судових рішень, спрямованих на досягнення restitutio in integrum, є чіткою та усталеною, та відповідає Конвенції.
Із задоволенням Комітет міністрів відзначив і ратифікацію Україною Стамбульської конвенції, що є важливою подією для виконання групи справ Левчук (щодо проблеми домашнього насильства) та значним кроком вперед у боротьбі з домашнім та гендерним насильством. 20 червня 2022 року Верховна Рада України ратифікувала Стамбульську конвенцію, яка набула чинності 01 листопада 2022 року.
За результатами розгляду інформації, наданої Урядом України за 2022 рік, резолюціями Комітету міністрів припинено нагляд за виконанням 67 рішень Європейського суду у справах проти України, з них 16 справ є керівними (“leading cases”), у яких констатовано наявність структурної та/або системної проблеми, а саме: «Стецов проти України» (заява № 5170/15, вирішення проблеми обмеження права на виїзд за межі країни у зв’язку з непогашенням заборгованості за рішенням суду, «Алієв проти України» (заява № 78228/14, вирішення проблеми безпідставного скасування посвідки на постійне проживання на території України та видворення з України), «Євдокімов проти України» (заява № 24635/14, покращення судової практики щодо питання проведення негласних слідчих дій), «Береза проти України» (заява № 67800/12, вирішення проблеми позбавлення волі у зв’язку з примусовим конвоюванням до відділку міліції без попереднього належного повідомлення про виклик), «Дедеш проти України» (заява № 50705/13, покращення практики державних органів щодо встановлення адміністративного нагляду за особами, звільненими з місць позбавлення волі), «Трет’як проти України» ( заява № 16215/15, покращення практики державних органів у проведенні розслідування випадків нанесення тілесних ушкоджень та вжиття заходів для забезпечення арешту і екстрадиції), «Мякотін проти України» (заява № 29389/09, вирішення проблеми застосування конфіскації як непропорційного виду адміністративного стягнення за порушення митних правил), «Релігійна громада Свідків Єгови Тернівського району міста Кривого Рогу проти України» (заява № 21477/10, покращення практики державних органів у наданні дозволу релігійній організації побудувати нове місце поклоніння), «Жердєв проти України» (№ 34015/07, вирішення проблеми неналежного поводження із неповнолітніми особами в ізоляторах тимчасового тримання), «Рудніченко проти України» (заява № 2775/07, вирішення проблеми незабезпеченням безсторонності суду та обмеженням права на допит свідка), «Свято-Михайлівська парафія проти України» (заява № 77703/01, зміна законодавства та покращення адміністративної практики державних органів у здійсненні реєстрації релігійної організації), «Бочан проти України (№ 2)» (заява № 22251/08, вирішення проблеми неправильного тлумачення висновків Європейського суду Верховним Судом України), «Джаксибергенов проти України» (заява № 12343/10, покращення законодавства та практики державних органів щодо питання забезпечення законності тримання під вартою), «Церква села Сосулівка проти України» (заява № 37878/02, покращення законодавства та практики державних органів у забезпеченні доступу до суду з огляду на чітке визначнення юрисдикції судів у справах щодо використання будівель для релігійних потреб), «Васильчук проти України» (заява № 24402/07, покращення практики державних органів у здійсненні обшуку житла та проведення ефективного розслідування скарг на неналежне поводження), «Луценко проти України (№2)» (заява № 29334/11, вирішення проблеми тримання підозрюваних/обвинувачених у металевих клітках під час судового розгляду).
Загалом, з часу набуття чинності для України Конвенції, з 11 вересня 1997 року до 31 грудня 2022 року (25 років), Комітет міністрів припинив нагляд за виконанням 1271 рішення Європейського суду у справах проти України.
Водночас станом на кінець 2022 року під наглядом Комітету міністрів перебувало 716 рішень у справах проти України. З них – 99 є рішеннями у так званих «керівних справах», які, серед іншого, пов’язані з судовою реформою, відсутністю ефективного розслідування та неналежними умовами тримання під вартою. Процес виконання таких рішень Європейського суду має комплексний характер, складається з низки послідовних заходів, до виконання яких залучаються різні органи державної влади та може бути достатньо тривалим у часі у зв’язку із необхідністю внесення змін до чинного законодавства, покращенням адміністративної та судової практики.
Ознайомитися із щорічним звітом Комітету міністрів Ради Європи за 2022 рік можна за посиланням: https://rm.coe.int/annual-report-2022/1680aad12f.