Комітет з питань правової політики рекомендує парламенту прийняти за основу проект Господарського процесуального кодексу України. Проект готувався Міністерством юстиції України за участю фахівців судової влади.
Як зазначається в пояснювальній записці, розробка проекту нового Господарського процесуального кодексу України викликана необхідністю приведення національного законодавства у відповідність до стандартів Ради Європи щодо підвищення ефективності судового захисту. Також новий господарський процесуальний закон спрямований на узгодження з цивільним процесуальним законом основних питань судочинства.
Потребу у прийнятті нового Кодексу обумовлюють необхідність розмежування повноважень загальних та господарських судів по розгляду справ, відображення ролі та повноважень господарського суду в умовах ринкових перетворень в Україні, а також реформування матеріального законодавства (зокрема, прийняття нових Цивільного, Господарського кодексів).
Проект Господарського процесуального кодексу України ґрунтується на однакових із проектом Цивільного процесуального кодексу України підходах до основних інститутів процесуального права. Водночас, він враховує і особливості провадження у справах, пов’язаних із здійснення господарської діяльності.
В основних новелах нового Кодексу розширено юрисдикцію господарських судів, яка визначається не лише з урахуванням суб’єктного складу правовідносин, а і змісту спірних правовідносин. Зокрема, до компетенції цих судів віднесено справи, однією із сторін яких є громадянин, який не є підприємцем і які випливають із спорів між акціонером і акціонерним товариством, учасниками інших господарських товариств, пов’язаних із діяльністю господарських товариств, крім трудових спорів, а також справи про захист ділової репутації у сфері господарської діяльності.
Члени Комітету вважають, що зосередження цих спорів у системі господарських судів дасть змогу усунути можливості паралельного розгляду справ у господарських та загальних судах.
До компетенції господарських судів також віднесені справи про оскарження нормативно-правових актів, що стосуються прав і законних інтересів осіб у сфері господарської діяльності, а також справи про оскарження ненормативних правових актів, рішень і дій (бездіяльності) державних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів, посадових осіб, якими порушуються права і законні інтереси осіб у сфері господарської діяльності. Ці справи розглядатимуться господарськими судами, якщо вони не будуть віднесені до компетенції інших судів.
Суттєвих змін зазнали інститути доказового права, забезпечення позову та попередніх забезпечувальних заходів.
Згідно з положеннями проекту допускатиметься забезпечення доказів, захист майнових інтересів позивача до подання позовної заяви. Зазначені інститути давно відомі іноземному процесуальному праву і є актуальними у справах, зокрема, пов’язаними із захистом інтелектуальної власності, або при загрозі втрати морських суден.
Проект Господарського процесуального кодексу України містить нову главу “Наказ господарського суду”. Цією главою встановлюється можливість спрощеного судового провадження у тих випадках, коли боржник не заперечує проти вимог заявника.
Важливою новелою є виключення з Кодексу інституту відмови у прийнятті заяви. Існування таких норм надавало суду можливість відмовляти в доступі до суду, позбавляти заявників права на судовий розгляд. Питання ж забезпечення дотримання процесуального закону при поданні заяви вирішуватимуться при наявності відповідних доказів за допомогою нового інституту залишення заяви без розгляду.
Новим для господарського процесу є попереднє засідання та попереднє судове засідання. Ці стадії провадження дають змогу для досудового врегулювання спору, а також для належної підготовки справи до головного судового розгляду.
У проекті Господарського процесуального кодексу України реалізовано положення Конституції України щодо повного фіксування судового процесу технічними засобами. Порядок такого фіксування є аналогічним, викладеному у проекті нового Цивільного процесуального кодексу України.
Суттєві зміни запроваджуються в інститутах перегляду судових актів. Зокрема, з урахуванням світового досвіду та положень проекту нового Цивільного процесуального кодексу України викладено положення щодо апеляційного та касаційного оскарження рішень господарського суду.
Прес-служба Міністерства юстиції України