09-12-202016:19

Як змінюється безоплатна правова допомога в Україні

За свою майже 8-річну історію система безоплатної правової допомоги довела свою ефективність. Сьогодні запитання стоїть питання як удосконалити її діяльність, які нові підходи застосовувати до вирішення правових проблем людей? Про це в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов розповів для «Юридичної газети».

Ми починали з надання безоплатної вторинної правової допомоги. З часом запровадили безоплатну первинну правову допомогу,  почали активно займатися  правопросвітництвом та працювати над посиленням правової спроможності громад, стали впроваджувати відновне правосуддя. Зараз розбудовуємо послуги допомоги в доступі до медіації та розвиваємо спроможність системи БПД надавати допомогу через альтернативне вирішення спорів.

Водночас карантин, запроваджений у країні через епідемію коронавірусу, змінив повсякденне життя українців, вніс чимало коректив у роботу підприємств, установ та організацій. Система БПД — не виняток. Ми постійно переглядаємо та удосконалюємо наші бізнес-процеси, переводимо правові послуги в онлайн. Вже не обов’язково відвідувати наші офіси, щоб отримати консультацію. Тепер настав час замислитися – як далі розвиватиметься система БПД?

Щодня – понад 1,1 тис. випадків надання БПД 

Система безоплатної правової допомоги працює в Україні вже 8 років. З 1 січня 2013 року безоплатна вторинна правова допомога (БВПД) надається у кримінальному процесі. З 1 липня 2015 року доступ до БВПД у цивільному та адміністративному процесах отримали деякі  соціально незахищені категорії громадян – малозабезпечені, люди з інвалідністю, учасники бойових дій, внутрішньо переміщені особи, постраждалі від домашнього насильства, діти та ін.

За роки роботи регіональні центри з надання БВПД видали понад 636 тис. доручень про призначення адвоката за рахунок держави для здійснення захисту всім затриманим, а також підозрюваним, обвинуваченим у кримінальному процесі, які через брак коштів або через інші об’єктивні причини не могли самостійно залучити захисника.

Місцеві центри з надання БВПД прийняли понад 298,8 тис. рішень про надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах. Також місцеві центри зареєстрували понад 2 млн 298,3 тис. звернень клієнтів для отримання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань, допомоги у складенні заяв, скарг та інших документів правового характеру.

Загалом юристи та адвокати, які співпрацюють з системою БПД, надали понад 3 млн 233,1 тис. послуг своїм клієнтам. Це в середньому щодня, включно з вихідними та святами, – понад 1,1 тис!

Карантин і нові можливості

Сьогодні створена розгалужена мережа центрів з надання БВПД, яка налічує понад 500 точок доступу та охоплює всю територію України. Для людей, які живуть у віддалених населених пунктах, працюють понад 2,5 тис. дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги. Крім того, здійснюються виїзди мобільних консультаційних пунктів, у тому числі й для надання адресної правової допомоги.

Наскільки система БПД важлива для людей стало очевидним з початком карантину. Потреба у правовій інформації значно зросла. Адже особливості режиму надзвичайної ситуації, що був запроваджений навесні, трудові права працівників, оплата «лікарняних» та інші «карантинні» теми хвилювали багатьох українців. Якщо у лютому до єдиного контактного центру системи БПД за номером 0 800 213 103 надійшло понад 28 тис. звернень, то у березні – майже 32 тис. А рекорд був у липні – майже 53 тис. дзвінків.

Постало питання можливості людині реально захистити свої права: від отримання правової допомоги до доступу до правосуддя в безпечних умовах. Необхідно було швидко організувати роботу в новому форматі.

З переходом на дистанційну форму роботи фахівці системи БПД освоїли нові сервіси онлайн-комунікації з клієнтами. Для надання правової допомоги використовуються всі доступні способи — телефонний зв’язок, вебсайт та сторінки у соцмережах, месенджери. Необхідні документи в паперовому вигляді можна надати  через спеціально обладнані скриньки для кореспонденції. Якщо немає потреби у паперовому носії — через електронні засоби зв’язку (контакти місцевих центрів та бюро на сайті системи БПД https://www.legalaid.gov.ua/tsentry). Можна поставити правове запитання у месенджер фейсбук-сторінки системи БПД  http://m.me/Centre.4.Legal.Aid, у приватний телеграм-чат http://www.legalaid.gov.ua/telegram.html або Viber http://www.legalaid.gov.ua/viber.html  

У липні ми презентували мобільний застосунок «Безоплатна правова допомога». Це, так би мовити, «юрист у смартфоні». За його допомогою можна перевірити, чи маєте ви право на безоплатну вторинну правову допомогу, надіслати запит на отримання адресної правової допомоги, знайти за допомогою геолокації найближчий центр або бюро правової допомоги, автоматично зателефонувати на єдиний номер системи БПД 0 800 213 103, замовити письмову юридичну консультацію тощо. Завантажити застосунок «Безоплатна правова допомога» можна у Google Play чи App Store за посиланням https://bit.ly/3hwwgqR.

Отже, люди можуть отримати безоплатну правову допомогу безпечно вдома.

Єдине, що важко було уявити, — зміни в наданні правової допомоги у кримінальному процесі. Регіональні центри з надання БВПД, як і раніше, працюють цілодобово та забезпечують захист затриманим, підозрюваним, обвинуваченим за постановами слідчих та ухвалами судів, приймають дзвінки від затриманих осіб або їхніх родичів. Адвокати надають захист обвинуваченим, затриманим або підсудним також у звичайному режимі. Але новітні технології дали змогу змінити й тут деякі процеси: ми почали надавати консультації в місцях несвободи через відеоконференції, адвокати беруть участь у судових засіданнях також онлайн.

Розробляємо стратегією системи БПД

Отже, карантинне «випробування» пішло системі БПД на користь. Ми розвинули онлайн-послуги, які виявилися дуже потрібними. Тепер постало питання – як далі розвиватиметься система БПД? Безумовно, ми будемо вдосконалювати надання правових консультацій онлайн.

У жовтні системі БПД передали мобільний застосунок «Твоє право». Це безкоштовний юридичний довідник, який має чотири розділи: «Права осіб, які постраждали від збройного конфлікту в Україні», «Права осіб, які постраждали від гендерно зумовленого насильства», «Права осіб, які постраждали від торгівлі людьми», а також «Права ветеранів АТО/ООС та членів сімей загиблих». Завантажити його можна за посиланням https://bit.ly/3iorbkE. У планах – вдосконалення зовнішнього вигляду та внутрішньої структури застосунку для створення та розвитку нових розділів для інших категорій клієнтів системи БПД, інтеграції статей WikiLegalAid та можливості отримати консультацію онлайн.

Цьогоріч ми дуже ґрунтовно підійшли до роботи над Стратегією системи безоплатної правової допомоги на 2021–2023 роки. З урахуванням різних регіональних практик та тенденцій у правовому полі сформували дерево проблем та виокремили ключові питання, які мають стати напрямами зростання. Визначили пріоритетні цілі, завдання та кроки для їх досягнення.

Перша ціль – підвищення рівня правової свідомості, культури та освіченості людей. Друга – мотивація та стимулювання людей до вирішення правових проблем у правовий спосіб, зокрема за допомогою сервісів системи БПД. Третя –  забезпечення вирішення проблем людей у правовий спосіб за допомогою наявних механізмів та сервісів. Зокрема, йдеться про забезпечення якості надання правової допомоги, посилення співпраці з партнерськими організаціями, запровадження комплексної допомоги (не тільки правової) тощо. І четверта ціль — розвиток на базі системи БПД механізмів, спрямованих на недопущення порушень прав людини, яка знаходиться у контакті чи конфлікті із законом.

Зараз робота над Стратегією системи безоплатної правової допомоги на найближчі три роки майже завершена (на рівні Координаційного центру, згодом відбудуться регіональні сесії), і потім ми презентуємо її громадськості.

Розвиваємо інститут волонтера БПД

Робота над підвищенням рівня правової свідомості людей — дуже важлива. Потрібно навчати людей самостійно визначати правові проблеми, розповідати, як їх уникнути, та куди звертатися для їх вирішення. Для цього ми розробляємо правопросвітницьку стратегію, спираючись на аналіз правових проблем людей та громад.

Ми маємо стимулювати прагнення людей вирішувати правові проблеми у правовий спосіб. І для цього розвиваємо інститут волонтера БПД.

У серпні цього року у Донецькій та Луганській областях стартував пілотний проєкт «Волонтер БПД», який реалізується системою БПД у співробітництві з БФ «Право на Захист», за фінансової підтримки Агентства ООН у справах біженців та Програми з розвитку ООН. Волонтери надаватимуть поради та базову інформацію з правових питань у своїх громадах, поширюватимуть інформацію про послуги, які надає система БПД, перенаправлятимуть людей для отримання детальніших консультацій або правового супроводу в суді. У разі успішної реалізації проєкту у цих двох областях, він буде поширений на всю Україну.

Ми хочемо, щоб усі українці знали, що вирішити свою правову проблему вони можуть за допомогою фахівців системи БПД. А ми, своєю чергою, маємо мінімізувати бар’єри доступу до наших послуг.

До речі, вже найближчим часом система БПД стане комфортнішою для людей. Якщо зараз клієнти самостійно збирають довідки на підтвердження свого права на безоплатну вторинну правову допомогу, то невдовзі Пенсійний фонд та Державна податкова служба надаватимуть інформацію про доходи клієнта на запит центрів з надання БВПД через автоматизовані сервіси. Наразі ми працюємо над технічною реалізацією цього обміну з урахуванням вимог законодавства у сфері захисту інформації.

Для нас дуже важливо отримувати зворотний зв’язок від наших клієнтів. Один із типових методів оцінювання якості – це анкетування або дослідження рівня задоволеності людей, які отримали послуги системи БПД. За статистикою, майже 60% клієнтів звертаються до місцевих центрів та бюро повторно. У 90% випадків клієнти приходять за рекомендацією знайомих. Саме це і свідчить про якість надання правової допомоги.

Ще один механізм зворотного зв’язку, який ми запровадили цього року, – робота «таємних клієнтів». Це дає змогу безпосередньо клієнту надати оцінку, як в цілому пройшов його візит до центру або бюро правової допомоги, наскільки доступно та зрозуміло наші фахівці надають правові консультації тощо. А нам це надає змогу виявити можливі проблеми, за необхідності забезпечити навчання фахівців тощо.

Ми постійно працюємо над посиленням спроможності системи БПД до надання послуг на засадах клієнтоорієнтованості, інклюзивності та індивідуального підходу до вирішення проблем людини.

Про відновне правосуддя, медіацію та землю

На базі системи БПД реалізується пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення». У 2019 році він діяв у шести регіонах, а на початку 2020-го — поширений на всю територію України.

Однією з моделей відновного правосуддя є програми примирення потерпілих і правопорушників. У нашому проєкті ми використовуємо «медіацію». Медіаторами у цьому процесі виступають адвокати, які співпрацюють із системою БПД та пройшли відповідне навчання. Крім процедури примирення кожен неповнолітній проходить індивідуальну програму ресоціалізації. Якщо неповнолітній примириться з потерпілим і відшкодує шкоду, пройде заходи ресоціалізації, він може бути звільнений від кримінальної відповідальності за рішенням суду.

Так, станом на кінець листопада укладено 127 медіаційних угод між потерпілими та неповнолітніми, які є учасниками програми. Суд звільнив від відповідальності 78 неповнолітніх, ще по 25 справам очікується рішення суду. Отже, проєкт з відновного правосуддя для неповнолітніх доводить свою ефективність. Тому розвиток механізмів відновного правосуддя – це один з пріоритетів діяльності системи безоплатної правової допомоги.

Ми й надалі працюватимемо над покращенням доступу до медіації для вразливих груп населення. Переконаний, що медіація — це саме той дієвий інструмент, який допоможе клієнтам системи БПД не тільки вирішувати правові проблеми, а й розв’язувати конфлікти, зменшуючи тим самим соціальну напругу в суспільстві.

Враховуючи, що сьогодні люди практично нічого не знають про медіацію, ми, як провайдер надання безоплатної правової допомоги, маємо активно пропонувати їм вирішувати спори, розв’язувати конфлікти у кримінальних провадженнях за допомогою медіації.

Ще один великий проєкт, у реалізації якого бере участь система БПД, – програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство України». Захист прав власників земель, землекористувачів та територіальних громад, роз’яснення громадянам механізмів і процедур, як користуватися і розпоряджатися своєю землею, гарантування допомоги в судовому захисті порушених прав та протидії рейдерському захопленню земельних ділянок – це мета нашої діяльності у межах проєкту.

Тож система БПД посилюватиме спроможність до виявлення системних правових проблем, їх адвокації на національному чи місцевому рівні, у тому числі із залученням інститутів громадянського суспільства.

Якщо вам або вашим близьким потрібна правова допомога — телефонуйте за безкоштовним номером системи БПД 0 800 213 103 або звертайтеся до місцевих центрів та бюро. Отримати правову допомогу онлайн можна електронною поштою, у Facebook, Viber, Telegram та у мобільному застосунку «Безоплатна правова допомога».