Доступ до правосуддя та якість надання правової допомоги. Стандарти надання правової допомоги та моніторинг їх дотримання. Про це йшлося під час круглого столу «Розбудова стандартів якості надання безоплатної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах», що відбувся 29 квітня 2021 року. Захід організований Координаційним центром з надання безоплатної правової допомоги та Проєктом Ради Європи «Підтримка судової влади України в забезпеченні кращого доступу до правосуддя».
Правова допомога: гарантувати якість
«Разом з партнерами ми працюємо для того, аби допомогти кожній людині реалізувати гарантоване Конституцією України право на безоплатну правову допомогу, щоб кожна людина мала можливість отримати якісні правові послуги. Карантин вніс суттєві зміни до доступу до правосуддя, тепер є можливість отримати онлайн багато послуг системи безоплатної правової допомоги. І тепер наше завдання – вийти на новий якісний рівень надання безоплатної правової допомоги», – зазначила заступниця Міністра юстиції України Валерія Коломієць.
Одним із пріоритетів розвитку системи безоплатної правової допомоги є постійне підвищення якості правової допомоги. Зокрема, у липні 2014 року затверджені Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі. У грудні 2017 року – Стандарти якості надання БВПД у цивільних, адміністративних справах та представництва у кримінальному процесі.
«Наразі ми вивчаємо питання необхідності удосконалення стандартів якості надання БВПД у цивільних, адміністративних справах та представництва у кримінальному процесі з урахуванням кращого світового досвіду та практики Європейського суду з прав людини», – зазначила перша заступниця директора Координаційного центру з надання правової допомоги Оксана Василяка.
Важливість надання безоплатної правової допомоги складно переоцінити. Про це свідчать статистичні дані щодо діяльності системи БПД. Наприклад, лише у 2020 році зареєстровано понад 146 тис. випадків захисту, представництва інтересів у судах, складення документів процесуального характеру, понад 510 тис. випадків надання консультацій і роз’яснень з правових питань, допомоги у складенні заяв, скарг тощо, понад 275 тис. прийнятих дзвінків до єдиного контакт-центру системи БПД за номером 0 800 213 103.
«Для незахищених верств населення отримати якісну безоплатну вторинну правову допомогу означає мати рівний доступ до правосуддя. Це також великою мірою впливає на ефективність здійснення правосуддя в Україні. Можливість отримати якісні правові консультації та роз’яснення, тобто первинну правову допомогу, зменшує навантаження на суд. Якість правової допомоги – це важливе та комплексне питання. Для Ради Європи підтримка системи безоплатної правової допомоги була і є одним із пріоритетів діяльності», – підкреслила заступниця голови Офісу Ради Європи в Україні Олена Литвиненко.
Стандарти якості: встановлені «правила гри»
«Стандарти якості – це готовий алгоритм дій адвоката під час здійснення захисту або представництва клієнта на кожній стадії судового провадження. Це також додатковий важіль при аргументуванні своєї позиції. Крім того, стандарти якості дають можливість уніфікувати дії адвокатів, які співпрацюють з системою БПД, захистити їх від необґрунтованого притягнення до відповідальності. А для клієнта – це захист від неякісної правової допомоги», – зазначив начальник управління забезпечення якості правової допомоги Координаційного центру з надання правової допомоги Сергій Дрелінський.
Стандарти якості надання БВПД у цивільному та адміністративному процесах розподілені на загальні (їх 16) та окремі відповідно до стадії цивільного або адміністративного провадження (таких – 23). Кожен стандарт містить посилання на нормативну базу, зокрема на Конвенцію з прав людини і основоположних свобод, Цивільний процесуальний кодекс, Кодекс адміністративного судочинства України, інші закони.
Якість, повноту та своєчасність надання адвокатами безоплатної правової допомоги оцінює Комісія з оцінювання якості, повноти та своєчасності надання адвокатами безоплатної правової допомоги, яка утворюється Радою адвокатів регіону. Комісія перевіряє роботу адвоката на відповідність його дій Стандартам якості у роботі й готує рекомендації щодо підвищення кваліфікації адвоката, пропозиції центру щодо розірвання договору/контракту з адвокатом та/або виключення його з реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу. Якщо комісія дійде висновку, що в діях адвоката є ознаки дисциплінарного проступку, комісія звертається до кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури регіону. КДКА може притягнути адвоката, який непрофесійно виконує свої обов’язки, до дисциплінарної відповідальності.
Про практику країн-членів Ради Європи
«Комітет міністрів Ради Європи у березні цього року ухвалив керівні принципи для 47 країн-членів з метою допомогти їм в удосконаленні функціонування національних систем надання правової допомоги у цивільних та адміністративних справах», – зазначив експерт Ради Європи, адвокат Олександр Овчинников.
Ці настанови передбачають, зокрема, забезпечення якості системи надання правової допомоги та юридичних послуг надавачами правової допомоги (за допомогою встановлення критеріїв призначення, оцінки роботи, оцінки ступеня задоволеності користувачів послугами тощо.
Під час загальної дискусії учасники круглого столу – фахівці системи безоплатної правової допомоги, представники Національної асоціації адвокатів України, судді, науковці – обговорили проблемні питання надання якісних послуг надавачами безоплатної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, а також стандарти якості надання безоплатної правової допомоги та заходи, необхідні для розвитку цих стандартів в національній системі України.
«Дякую всім учасникам круглого столу за слушні пропозиції, висловлені думки щодо удосконалення стандартів якості надання безоплатної правової допомоги. Ми зафіксували всі пропозиції, проаналізуємо їх детальніше та разом з нашими партнерами будемо працювати над тим, як зробити правову допомогу в цивільних та адміністративних справах більш ефективною та дієвою», – зазначила Оксана Василяка.