Євроінтеграція

 

Завершено проведення двосторонніх зустрічей за переговорними розділами 23 «Судова влада та основоположні права», «Функціонування демократичних інституцій» та 24 «Юстиція, свобода та безпека»

 

Протягом вересня–жовтня 2024 року Міністерство юстиції України успішно скоординувало підготовку та проведення трьох двосторонніх зустрічей з представниками Європейської Комісії за такими переговорними розділами:

  • 17–19 вересня 2024 року: переговорний розділ 23 «Судова влада та основоположні права»;
  • 10 жовтня 2024 року: переговорний розділ «Функціонування демократичних інституцій»;
  • 23–25 жовтня 2024 року: переговорний розділ 24 «Юстиція, свобода та безпека».

Ці двосторонні зустрічі полягали у здійсненні офіційного скринінгу відповідності законодавства України праву ЄС. Зазначені переговорні розділи є невід’ємними частинами кластеру «Основи», який є найважливішим у переговорному процесі вступу України до ЄС. Переговори за цим кластером повинні відкриватися першими і закриватися останніми. Від прогресу та успіху переговорів саме за кластером «Основи» визначається загальний хід всього переговорного процесу вступу України до Європейського Союзу.

Міністерством юстиції України було скоординовано підготовку 74 презентацій та трьох опитувальників за згаданими трьома розділами. У процесі взяли участь більш ніж 50 органів державної влади та більше 300 експертів за різними сферами цих переговорних розділів. Перед кожною двосторонньою зустріччю було проведено по три раунди імітаційних зустрічей, за результатами яких доповідачі отримали змогу покращити свої презентації на основі практичних рекомендацій міжнародних експертів з досвідом переговорного процесу.

Щодо переговорного розділу 23 «Судова влада та основоположні права», то у ході зустрічі Україною було продемонстровано роботу із забезпечення незалежності судової влади, продовження реформування судової системи та підвищення прозорості і підзвітності суддів. Важливими кроками на шляху до цього стали відновлення діяльності Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Також було підтверджено нашу спільну відданість боротьбі з корупцією на всіх рівнях. Українською Стороною було представлено ключові кроки в цьому напрямку, зокрема, спрямованих на посилення роботи антикорупційних органів та забезпечення прозорості процесів. Окрім того, українська делегація запевнила представників Європейської Комісії щодо спільного пріоритету органів державної влади забезпечення та гарантування захисту основоположних прав людини відповідно до норм і цінностей ЄС і продемонструвала конкретні заходи, що здійснюються з цією метою, а також майбутні кроки для посилення забезпечення рівня захисту основоположних прав і свобод.

Щодо переговорного розділу «Функціонування демократичних інституцій», то на двосторонній зустрічі були обговорені такі питання, як проведення вільних і чесних виборів, роль медіа у виборчих кампаніях, фінансування політичних партій та виборчих кампаній; прозорість, підзвітність, доброчесність та ефективність Верховної Ради України; особливості функціонування організацій громадянського суспільства, заходи запобігання стратегічним судовим позовам, спрямованим проти участі громадськості, а також вплив правового режиму воєнного стану на функціонування органів державної влади та організацій громадянського суспільства.

Щодо переговорного розділу 24 «Юстиція, свобода та безпека», то на двосторонній зустрічі було комплексно обговорено особливості функціонування правоохоронних органів в України. Зокрема, дискусія стосувалася питань боротьби з організованою злочинністю, наркотрафіком, тероризмом, радикалізацією, відмиванням коштів, підробкою євро. Також Українською Стороною було продемонстровано особливості управління кордонами, регулювання у сферах міграції та надання притулку, візової політики, судового співробітництва у кримінальних, цивільних та господарських справах, а також співробітництва правоохоронних органів. Окремими аспектами було проаналізовано захист об’єктів критичної інфраструктури в Україні та антикорупційні запобіжники, наявні в системі правоохоронних органів.

Європейська Сторона відзначила високий рівень підготовки письмових матеріалів і представлених презентацій за згаданими переговорними розділами, наголосивши на професійній роботі, а також позитивно відзначила те, що попри виклики, пов’язані з повномасштабним вторгненням росії та введенням правового режиму воєнного стану, Україна зуміла зберегти функціонуючою та дієвою систему органів державної влади.

Наступним етапом переговорного процесу для Міністерства юстиції України буде фіналізування, погодження з Європейською Стороною та виконання двох Дорожніх карт, а саме:

  • за сферою «Верховенство права», яка змістовно охоплюватиме переговорні розділи 23 та 24, та
  • за сферою «Функціонування демократичних інституцій».

 

Європейська Комісія провела імітаційну сесію двосторонньої зустрічі (mock exercise) щодо переговорного розділу 23 «Судова влада та основоположні права»

05 червня 2024 року відбулася зустріч представників Міністерства юстиції України з представниками Генерального Директорату Європейської Комісії з питань політики сусідства та переговорів з розширення (DG NEAR) щодо підготовки до двосторонніх зустрічей за переговорними розділами 23 «Судова влада та основоположні права», 24 «Юстиція, свобода та безпека» та «Функціонування демократичних інституцій». Від Міністерства юстиції України участь взяли Людмила Сугак, заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції, а також представники Директорату стратегічного планування та європейської інтеграції під керівництвом Генерального директора Наталії Панчук, Директорату правосуддя та кримінальної юстиції, Департаменту публічного права, Департаменту міжнародного співробітництва та представництва, Секретаріату Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини, а також Департаменту з питань виконання кримінальних покарань. Під час зустрічі представник Європейської Комісії Марк Йорна (старший експерт - Горизонтальна політика для Західних Балкан NEAR.D.1 - Політика та регіональна стратегія щодо Західних Балкан, DG NEAR) надав рекомендації для підготовки до двосторонніх зустрічей щодо зазначених розділів.

Зокрема, було роз’яснено, що у розділі 23 в частині боротьби з корупцією Європейську Комісію особливо цікавить питання заробітних плат як превентивний захід для того, щоби люди, які працюють у сфері верховенства права, не вдавалися до корупційної діяльності. Щодо судової практики Суду ЄС, то Україна повинна буде продемонструвати на двосторонній зустрічі готовність законодавства України до виконання рішень цього суду. Це означає, що нам потрібно буде продемонструвати в презентації готовність нашої Конституції до того, що Суд ЄС стане частиною судової системи України та конкретні плани/заходи, які ми збираємося вжити для цієї мети. Також було зауважено, що при імплементації актів права ЄС, які містять у собі додатки, Україна повинна буде застосовувати такі ж форми, як і у відповідних актах права ЄС.

Щодо розділу 24 «Юстиція, свобода та безпека», то в контексті антикорупційного компонента Україні на двосторонній зустрічі потрібно буде показати, як правоохоронні органи борються з корупцією у своїх структурах, а також, які є антикорупційні запобіжники у їх діяльності.

У розділі «Функціонування демократичних інституцій», за словами Марка Йорни, в частині парламентаризму найважливішим буде демонстрація заходів, спрямованих на запобігання неправомірному зовнішньому впливу на діяльність парламентутаотриманнякоштіввідприватнихосібдляпросуваннянормативно-правових актів.

Окремо було зауважено, що Європейська Комісія наразі думає над тим, як організувати роботу над підготовкою Дорожніх карт паралельно проведенню двосторонніх зустрічей, оскільки до України та Молдови підготовка Дорожніх карт розпочиналася лише після завершення двосторонніх зустрічей та прийняття Звіту про скринінг.

Після цього було проведено імітаційну сесію двосторонньої зустрічі (mock exercise) за переговорним розділом 23 «Судова влада та основоположні права», в ході якої представникам Європейської Комісії було представлено підготовлену Директоратом стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства юстиції України презентацію Української Сторони щодо рівня наближення українського законодавства до законодавства Європейського Союзу за сферою «Процесуальні права та гарантії». Участь у її підготовці взяли також представники Директорату правосуддя та кримінальної юстиції і Департаменту публічного права Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора та Верховного Суду. Презентацію на зустрічі представляли Олександр Олійник, директор Директорату правосуддя та кримінальної юстиції, Іван Остренко, головний спеціаліст відділу нормативного забезпечення діяльності органів і установ виконання покарань Управління нормативного забезпечення діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України Департаменту публічного права, та Геннадій Зеленов, заступник керівника департаменту аналітичної та правової роботи Верховного Суду.

Після презентації Марком Йорною було надано рекомендації щодо покращення її змісту та структури, а також способу представлення. Серед них можна виділити наступні. Рекомендовано, хоч і не обов’язково, зробити виступ англійською мовою, оскільки переклад не завжди може бути якісним, а від того, як почують і зрозуміють сказане експерти Європейської Комісії, буде залежати зміст Звіту про скринінг. За наявності великого обсягу інформації, яка не вміщується на слайді, можна надати більше інформації у Додатку до презентації. На слайді з нормативною базою варто навести конкретні статті, про які говорить доповідач, а також надані представникам Європейської Комісії транспозиційні таблиці у разі, якщо є повна відповідність. У транспозиційних таблицях повинні бути чітко вказані важливі статті. Щодо статей, які мають статус «не застосовується» (non-applicable), слід продемонструвати кроки, які будуть вжиті чи вже вжиті на імплементацію, якщо це потрібно для застосування цих статей після вступу до ЄС. Заходи на слайдах щодо майбутніх планів повинні бути детальними, з чіткими строками і діями на їх виконання. Їх слід продумувати так, щоб вони потім могли бути використаними в Дорожній карті.